dc.contributor.advisor | HATZIGIANNI, MARIA | |
dc.contributor.author | Τελωνιάτη, Αικατερίνη | |
dc.date.accessioned | 2024-10-10T08:57:19Z | |
dc.date.available | 2024-10-10T08:57:19Z | |
dc.date.issued | 2024-10 | |
dc.identifier.uri | https://polynoe.lib.uniwa.gr/xmlui/handle/11400/7654 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26265/polynoe-7486 | |
dc.description.abstract | Εισαγωγή: Η προσχολική ηλικία αποτελεί μια σημαντική περίοδο στην ζωή κάθε παιδιού, καθώς
αποκτά βασικές γνώσεις, δεξιότητες και συμπεριφορές που θα το συνοδεύει στο μέλλον. Με την
ταχεία πρόοδο της τεχνολογίας αναπτύσσονται νέα τεχνολογικά, εκπαιδευτικά εργαλεία που
προσφέρουν νέες προοπτικές για την ενίσχυση των μαθησιακών διαδικασιών στην προσχολική
αγωγή. Η ραγδαία εξέλιξη της Τεχνητής Νοημοσύνης ανοίγει νέους ορίζοντες που συνοδεύονται από
οφέλη, αλλά και από ηθικές και παιδαγωγικές ανησυχίες.
Σκοπός: Η παρούσα μελέτη αποσκοπεί να ερευνήσει τους τρόπους με τους οποίους η τεχνητή
νοημοσύνη μπορεί να εισαχθεί και να αξιοποιηθεί στον τομέα της προσχολικής παιδαγωγικής (0-8
ετών) καθώς και να αναλύσει τα ηθικά ζητήματα και τις ηθικές αρχές που σχετίζονται με την τεχνητή
νοημοσύνη. Βασικό σκοπό αποτέλεσε η επιδίωξη για βαθύτερη κατανόηση επί του θέματος και για
την συμβολή στην ενίσχυση της υπάρχουσας βιβλιογραφίας και ιδιαίτερα την αύξησή της στο
ελληνικό πλαίσιο.
Μεθοδολογία: Ως μέθοδος έρευνας επιλέχθηκε η συστηματική βιβλιογραφική ανασκόπηση
(systematic literature review) και ειδικότερα η μέθοδος καταγραφής συστηματικών ανασκοπήσεων
PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic reviews and Meta-Analyses) (PRISMA, 2020).
Ορίστηκαν συγκεκριμένα κριτήρια συμπερίληψης και βάση αυτών επιλέχθηκε ένα σύνολο 12
ερευνών που μελετήθηκε εκτενώς, έγινε καταγραφή των δεδομένων τους (όπως μεθοδολογία,
αποτελέσματα, εργαλεία έρευνας) σε πίνακες (Παραρτήματα Α και Β) και τέλος πραγματοποιήθηκε
θεματική ανάλυση (thematic analysis) και κωδικοποίηση (coding).
Αποτελέσματα: Τα αποτελέσματα της έρευνας φανερώνουν πως η αξιοποίηση της τεχνητής
νοημοσύνης στην προσχολική αγωγή μπορεί να εισαχθεί και να ενισχύσει την προσχολική αγωγή με
πέντε διαφορετικούς τρόπους: ρομπότ και ευφυή παιχνίδια που μπορούν να αξιοποιηθούν από τα
μικρά παιδιά, ρομπότ και ευφυή παιχνίδια που μπορούν να αξιοποιηθούν από παιδιά με ειδικές
ανάγκες, κοινωνικά και διαδραστικά ρομπότ, συστήματα μηχανικής μάθησης και προγράμματα
σπουδών/δραστηριοτήτων τεχνητής νοημοσύνης. Η τεχνητή νοημοσύνη έχει την δυνατότητα να
εξατομικεύσει την γνώση σύμφωνα με τις ανάγκες κάθε παιδιού μέσω συστημάτων μηχανικής
μάθησης, προάγει ποικίλες δεξιότητες και γραμματισμούς (όπως ο συνεργατικός, ο τεχνολογικός, ο
δημιουργικός κ.ά.) και ενισχύει τις αλληλεπιδράσεις. Για παιδιά με ειδικές ανάγκες προσφέρει
δυνατότητες για την βελτίωση των συνθηκών μάθησης και την παροχή εξατομικευμένων
εκπαιδευτικών εμπειριών που προσαρμόζονται στις ανάγκες τους. Ωστόσο, στις υπάρχουσες μελέτες
υποστηρίζεται πως η αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης από παιδιά προσχολικής ηλικίας εγείρει
ηθικά ζητήματα σχετικά με την προστασία των προσωπικών τους δεδομένων, την διαφάνεια και την
δικαιοσύνη, υπογραμμίζοντας την ανάγκη θέσπισης σαφών και ολοκληρωμένων κατευθυντήριων
γραμμών που θα εξασφαλίζουν την ασφαλή και δίκαιη πρόσβαση σε όλα τα παιδιά. Συνολικά, η
τεχνητή νοημοσύνη είναι σε θέση να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση της προσχολικής
αγωγής, αρκεί να χρησιμοποιείται με τρόπο που προάγει την ισότητα και την ηθική υπευθυνότητα.
Συζήτηση: Η αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης στην προσχολική αγωγή ακολουθεί την
τεχνολογική εξέλιξη του κόσμου, εξοπλίζει τα παιδιά με χρήσιμες γνώσεις, δεξιότητες και εμπειρίες
και συνεπώς, προετοιμάζει τα παιδιά για ένα μέλλον στο οποίο θα μπορούν να πρωταγωνιστήσουν.
Για την υπεύθυνη εισαγωγή οι ενήλικες οφείλουν να ενημερώνονται διαρκώς και να είναι
προετοιμασμένοι να αντιμετωπίσουν τους ενδεχόμενους ηθικούς κινδύνους. | el |
dc.format.extent | 113 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές | * |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές | * |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Τεχνητή νοημοσύνη | el |
dc.subject | Προσχολική αγωγή | el |
dc.subject | Μηχανική μάθηση | el |
dc.subject | Εκπαιδευτικά ρομπότ | el |
dc.subject | Ηθική | el |
dc.title | Δυνατότητες και προκλήσεις της τεχνητής νοημοσύνης στην προσχολική Αγωγή: μια συστηματική βιβλιογραφική ανασκόπηση | el |
dc.title.alternative | Opportunities and challenges of artificial intelligence in early childhood education: a systematic literature review | el |
dc.type | Πτυχιακή εργασία | el |
dc.contributor.committee | Konstantoulaki, Kleopatra | |
dc.contributor.committee | Κατσιάδα, Ελένη | |
dc.contributor.faculty | Σχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών | el |
dc.contributor.department | Τμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία | el |
dc.description.abstracttranslated | Introduction: Early childhood is an important period in every child's life as they acquire foundational
knowledge, skills and behaviors that will accompany them in the future. With the rapid progress of
technology, new educational tools are being developed enhancing the learning process in early
childhood education. Artificial Intelligence has also grown exponentially in recent years, opening new
horizons for learning and development but raising simultaneously ethical concerns and pedagogical
challenges.
Purpose: This study aims to explore the ways in which AI can be introduced and exploited in the field
of early childhood education (0-8 years old) and to analyze the ethical issues and ethical principles
permeating AI. The main purpose was to seek a deeper understanding about the topic and to
contribute to the enrichment of the existing literature and, in particular, to spark more interest in this
field in the Greek context.
Methodology: A systematic literature review following the ‘Preferred Reporting Items for Systematic
reviews and Meta-Analyses’ (PRISMA, 2020) protocol was adopted as the research method. PRISMA
guidelines and steps of exploring literature were followed and 12 studies were conducted. Data was
entered in tables to facilitate analysis and comparisons (Appendix A, B). Thematic analysis was also
utilized to synthesize data and reach conclusions.
Results: The results of the research revealed that the use of AI in early childhood education can be
introduced and enhance early childhood education in five different ways: robots and smart toys that
can be used by young children; robots and smart toys for use by children with special needs, social
and interactive robots, machine learning systems and AI frameworks/activities. AI has the potential to
personalize knowledge according to each child's needs through machine learning systems, promotes
a variety of skills and literacies (such as collaborative, technological, creative, etc.) and enhances
interactions. For children with special needs, it offers opportunities to improve learning conditions
and provide personalized learning experiences tailored to their needs. However, existing studies argue
that the use of AI by preschool children raises ethical issues related to their privacy, transparency and
fairness, highlighting the need for clear and comprehensive guidelines to ensure safe and fair access
for all children. Overall, AI has the potential to play an important role in enhancing early childhood
education, as long as it is used in a way that promotes equity and moral responsibility.
Discussion: The use of AI in early childhood education follows the technological evolution of the
world, equips children with useful knowledge, skills and experiences and therefore prepares
children for a future in which they can play a leading role. For responsible introduction, adults must
be constantly informed and prepared to face possible ethical risks. | el |