Εκτίμηση Εκπαιδευτικών Αναγκών Ελλήνων, Χωρίς Εξειδίκευση Στη Γηριατρική, Επαγγελματιών Υγείας Στις Βασικές Αρχές Της Γηριατρικής. Μια Ποιοτική Μελέτη.
Educational Needs’ Assessment of Greek Non-Geriatrician Health Professionals on Basic Principles of Geriatric Medicine. A Qualitative Study.
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Τσαμασιώτης, Γεώργιος-Κωνσταντίνος
Ημερομηνία
2024-09-24Επιβλέπων
Sakellari, VasilikiΛέξεις-κλειδιά
Επαγγελματίες υγείας ; Εκπαιδευτικές ανάγκες ; Ομάδα εστίασης ; Βασικές αρχές γηριατρικήςΠερίληψη
O Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας δεσμεύτηκε για μια συντονισμένη παγκόσμια δράση, τη δεκαετία της υγιούς γήρανσης, από το 2020 έως το 2030. Η καταγραφόμενη βελτίωση του προσδόκιμου επιβίωσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση και η προκύπτουσα ανάγκη ικανοποίησης των ιδιαίτερων αναγκών υγειονομικής περίθαλψης των ηλικιωμένων αυξάνουν την ανάγκη εξειδίκευσης των επαγγελματιών υγείας στην Γηριατρική. Η προσαρμογή της Ελλάδας σε αυτήν την πρόκληση είναι σημαντική. Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η συλλογή πληροφοριών αναφορικά με τις εκπαιδευτικές ανάγκες στις βασικές αρχές της Γηριατρικής,
Ελλήνων μη εξειδικευμένων στη γηριατρική επαγγελματιών υγείας, οι οποίοι εργάζονται στην Ελλάδα. Η έρευνα είναι ποιοτική και πραγματοποιήθηκε με τη χρήση μιας ομάδας εστίασης αποτελούμενης από 10 επαγγελματίες υγείας (9 γυναίκες:1 άντρας-4 νοσηλεύτριες, έναν καρδιολόγο, μια επισκέπτρια υγείας, μια εργοθεραπεύτρια, 3 φυσικοθεραπεύτριες-) και ένα συντονιστή. Η συζήτηση διεξάχθηκε δια ζώσης και ηχογραφήθηκε ψηφιακά. Μετά την απομαγνητοφώνηση, τα δεδομένα επεξεργάστηκαν μέσω θεματικής ανάλυσης με τη χρήση του προγράμματος NVivo14. Tα απομαγνητοφωνημένα δεδομένα διαβάστηκαν και
κωδικοποιήθηκαν με σκοπό την λεπτομερή καταγραφή και ανάλυσή τους. Αφού κατηγοριοποιήθηκαν, τέσσερα κύρια θέματα προσδιορίστηκαν: 1) Πρόσθετες δεξιότητες που απαιτούνται για τη φροντίδα των ηλικιωμένων, 2) Ζητήματα αβεβαιότητας κατά τη
διαχείριση ηλικιωμένων ασθενών, 3) Γνωστικά κενά στο πεδίο της γηριατρικής, 4) Εκπαίδευση και κατάρτιση στη γηριατρική. Οι συμμετέχοντες αναγνώρισαν ότι απαιτούνται πρόσθετες δεξιότητες για τη φροντίδα ηλικιωμένων ασθενών. Ανάμεσα σε άλλες, η
διαμόρφωση κλίματος καλής επικοινωνίας και ο τρόπος που οι επαγγελματίες υγείας αντιλαμβάνονται την γηριατρική προκρίθηκαν ως οι σημαντικότερες. Μεταξύ άλλων, ζητήματα αβεβαιότητας στη διαχείριση ηλικιωμένων ασθενών προκύπτουν λόγω των ανεκπαίδευτων φροντιστών και των ελλείψεων της πολιτείας. Οι συμμετέχοντες εντόπισαν «γηριατρικά» γνωστικά κενά και πρότειναν την καθιέρωση της γηριατρικής ως υποχρεωτικό μάθημα σε προπτυχιακό επίπεδο σε όλα τα προγράμματα σπουδών επιστημών υγείας καθώς και την ίδρυση σχετικών μετεκπαιδευτικών προγραμμάτων δια βίου μάθησης. Συμπερασματικά, η ένταξη της γηριατρικής εκπαίδευσης σε προπτυχιακό επίπεδο και καθ' όλη τη διάρκεια της σταδιοδρομίας ενός επαγγελματία υγείας είναι απαραίτητη.
Περίληψη
The World Health Organization committed to a coordinated global action, the Decade of Healthy Aging, from 2020 to 2030. Ιmprovement in life expectancy in the European Union and the resulting need to meet the special healthcare needs of the elderly enhances the need for healthcare professionals to specialize in Geriatrics. Greece's adaptation to this challenge is important. Aim of this study is to explore information regarding the educational needs in Geriatrics, of Greek healthcare professionals not specialized in geriatrics, who work in Greece. Study design is qualitative using a focus group which constituted of 10 healthcare
professionals (9 females:1 male-4 nurses,1 cardiologist,1 health visitor,1 occupational therapist,3 physiotherapists) and 1 coordinator. Discussion was realized face to face and was digitally recorded. After being transcribed, data were processed through thematic analysis using NVivo14 program. Αfter being transcribed, data were read and coded in order to record and analyze them in detail. After being categorized, four main themes were identified: 1) Additional skills required for older people’s care, 2) Issues of uncertainty in the management of older patients, 3) Knowledge gaps in the field of Geriatrics, 4) Education and Training in
Geriatrics. Participants recognized that additional skills are needed for older patients‘ care. Among others, creation of a reliable relationship and how health professionals perceive geriatrics turned out to be the most important ones. Issues of uncertainty in the managementof older patients arise,among other, from shortages of the Greek state and untrained caregivers. Participants identified “geriatric” knowledge gaps and proposed establishing geriatrics as a mandatory course at an undergraduate level in all health science degree programs as well as the establishment of relevant post-education lifelong learning programs.In conclusion, incorporation of geriatric education at undergraduate level and throughout the career path of a health professional is needed.