«Η Διερεύνηση της Αυτό-αποτελεσματικότητας, της Αντίληψης Κινδύνου και των Προληπτικών Μέτρων στην Εκπαίδευση, κατά την Περίοδο της Πανδημίας Covid-19»
Exploring Self-Efficacy, Risk Perception and Preventive Measures in Education During the COVID-19 Outbreak
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Πετρούδη, Ευαγγελή
Date
2024-10-16Advisor
Dafogianni, ChrysoulaKeywords
Αυτό - αποτελεσματικότητα ; Εκπαίδευση ; COVID-19 ; Self-efficacy ; Risk perception ; Preventive strategies ; Αντίληψη κινδύνου ; Στρατηγικές πρόληψηςAbstract
Εισαγωγή: Η λοίμωξη COVID-19 ήταν ένα θέμα μεγάλου επιστημονικού ενδιαφέροντος, εξαιτίας της υψηλής μεταδοτικότητας του ιού SARS-COV-2 που οδήγησε την εκπαιδευτική κοινότητα να υιοθετήσει προληπτικά μέτρα στο χώρο της εκπαίδευσης.
Ο σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν η διερεύνηση της αντίληψης κινδύνου, της αυτοαποτελεσματικότητας των προληπτικών μέτρων και των στρατηγικών πρόληψης που υιοθέτησαν οι εκπαιδευτικοί κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19.
Υλικό και Μέθοδος : Το δείγμα της μελέτης αποτέλεσαν 375 εκπαιδευτικοί (137 άντρες και 239 γυναίκες), με μέση τιμή ηλικίας τα 46 έτη. Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο, που περιλάμβανε δημογραφικά χαρακτηριστικά, το ερωτηματολόγιο «Exploring teachers' risk perception, self- efficacy and disease prevention measures during the outbreak of 2019 novel coronavirus disease in Taiwan» για την αξιολόγηση της αντίληψης κινδύνου και αυτοαποτελεσματικότητας των προληπτικών μέτρων, ερωτηματολόγιο PANAS, το ερωτηματολόγιο DASS21, ερωτηματολόγιο Brief Cope και ερωτηματολόγιο για την αισιοδοξία και την ανθεκτικότητα, μέσω της εφαρμογής «Microsoft Forms» που ανέβηκε στο δικτυακό ιστότοπο του Τμήματος Νοσηλευτικής του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.
Αποτελέσματα: 54% των εκπαιδευτικών εργάζονταν στα πανεπιστήμια και 65,4% διέμενε στην Αθήνα. 89,4% αντιλήφθηκε τον κίνδυνο της κατάστασης ως σοβαρό. Οι καθηγητές πανεπιστημίου ανέφεραν χαμηλότερο αντιλαμβανόμενο κίνδυνο (p=0,002) και είχαν υιοθετήσει στατιστικώς σημαντικά λιγότερα μέτρα προστασίας σε σύγκριση με τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς (p=0,002). Οι εκπαιδευτικοί που βίωναν περισσότερα αρνητικά συναισθήματα και συμπτώματα άγχους, στρες και κατάθλιψης παρουσίασαν στατιστικώς σημαντικά υψηλότερο αντιλαμβανόμενο κίνδυνο (p<0,001), αλλά χαμηλότερη αυτοαποτελεσματικότητα (p=0,001). 90,4% εφάρμοζαν μέτρα πρόληψης στο σπίτι και 95,5% στο χώρο της εκπαίδευσης. Τα μέτρα πρόληψης που εφάρμοζαν οι εκπαιδευτικοί σε υψηλό ποσοστό ήταν ο αερισμός των χώρων (98,9%),
101
η χρήση μάσκας (95,2%) και η υγιεινή των χεριών (97,9%). Μόνο το 42,6% των εκπαιδευτικών παρακολουθούσε θερμοκρασία του σώματος των εκπαιδευόμενων. Οι εκπαιδευτικοί που είχαν ψυχολογική υποστήριξη, ειδική εκπαίδευση ή εφάρμοζαν τα μέτρα και στο σπίτι τους, υιοθέτησαν περισσότερα μέτρα προστασίας στην εργασία τους. Υψηλότερος αντιλαμβανόμενος κίνδυνος σχετιζόταν με σημαντικά χαμηλότερη αυτοαποτελεσματικότητα (p<0,001), με υψηλότερη αποτελεσματικότητα απόκρισης (p=0,001) και με χρήση σημαντικά περισσότερων μέτρων προστασίας (p<0,001). Υψηλότερη αποτελεσματικότητα απόκρισης σχετιζόταν με χρήση σημαντικά περισσότερων μέτρων προστασίας (p<0,001).
Συμπεράσματα: Η ψυχολογική υποστήριξη, η ειδική εκπαίδευση στα προληπτικά μέτρα, και η εποπτεία στην εφαρμογή των μέτρων μπορούν να βελτιώσουν την αυτοαποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών στο χώρο της εκπαίδευσης, σε κατάσταση κρίσης, όπως ήταν πανδημία COVID-19.
Λέξεις κλειδιά: Covid-19, Εκπαίδευση, Αντίληψη κινδύνου, Αυτό - αποτελεσματικότητα, Στρατηγικές πρόληψης
Abstract
Introduction: The COVID-19 disease was a subject of great scientific interest due to the high transmissibility of the SARS-COV-2 virus, which led the educational community to adopt preventive measures in the field of education. The purpose of this study was to investigate the perception of risk, the self-efficacy of preventive measures, and the prevention strategies adopted by educators during the COVID-19 outbreak.
Material and Method: The study sample consisted of 375 educators (137 men and 239 women), with a mean age of 46 years. Data collection was conducted via an online questionnaire, which included demographic characteristics, the "Exploring teachers' risk perception, self-efficacy and disease prevention measures during the outbreak of 2019 novel coronavirus disease in Taiwan" questionnaire to assess risk perception and self-efficacy of preventive measures, the PANAS questionnaire, the DASS21 questionnaire, the Brief Cope questionnaire, and a questionnaire on optimism and resilience. The data were collected using the "Microsoft Forms" application, uploaded on the website of the Nursing Department of the University of West Attica.
Results: 54% of the educators worked in universities, and 65.4% resided in Athens. A total of 89.4% perceived the situation's risk as severe. University professors reported a lower perceived risk (p=0.002) and had statistically significantly adopted fewer protective measures compared to other educators (p=0.002). Educators who experienced more negative emotions and symptoms of anxiety, stress, and depression showed a statistically significantly higher perceived risk (p<0.001) but lower self- efficacy (p=0.001). 90.4% applied preventive measures at home and 95.5% in the educational setting. The preventive measures most commonly applied by educators were ventilation (98.9%), mask-wearing (95.2%), and hand hygiene (97.9%). Only 42.6% of educators monitored the body temperature of students. Educators who had psychological support, specialized training, or applied the measures at home adopted more protective measures at work. A higher perceived risk was associated with significantly lower self-efficacy (p<0.001), higher response efficacy (p=0.001), and the use of significantly more protective measures (p<0.001). Higher response efficacy was associated with the use of significantly more protective measures (p<0.001).
Conclusions: Psychological support, specialized training on preventive measures, and supervision in the implementation of these measures can improve educators' self- efficacy in the educational setting during crisis , such as the COVID-19 outbreak.
Keywords: Covid-19, Education, Risk Perception, Self-Efficacy, Preventive Strategies