Η φυσική δραστηριότητα και η σχέση της με την ψυχική υγεία (κατάθλιψη /αγχώδεις διαταραχές και/η υπερκινητικότητα-διάσπαση προσοχής) σε παιδιά.
Physical activity & its relationship with mental health (depression/ anxiety disorders and/or hyperactivity-attention in children.
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Αναγνώστου, Σπυριδούλα
Ημερομηνία
2024-09-27Επιβλέπων
Vassilakou, Nair ToniaΛέξεις-κλειδιά
Δημόσια υγεία ; Φυσική δραστηριότητα ; Παιδιατρικές ψυχικές διαταραχές ; Public health ; Physical activity ; Pediatric mental disorders ; Ψυχική υγείαΠερίληψη
Εισαγωγή :
Εκτός από τα αδιαμφισβήτητα οφέλη της φυσικής δραστηριότητας στο καρδιαγγειακό και μυοσκελετικό σύστημα και τον έλεγχο του βάρους, αξιοσημείωτη είναι και τα ωφέλη της τακτικής άσκησης στην ψυχική υγεία. Ωστόσο, η μελέτη της αποτελεσματικότητας της φυσικής δραστηριότητας στις ψυχικές νόσους δεν έχει λάβει ακόμη την απαιτούμενη επιστημονική υποστήριξη, και πολύ περισσότερο για τους ευαίσθητους παιδιατρικούς πληθυσμούς.
Σκοπός :
Στόχος της παρακάτω βιβλιογραφικής ανασκόπησης είναι η διερεύνηση της σημασίας της τακτικής φυσικής δραστηριότητας στην ανακούφιση των συμπτωμάτων των παιδιών σχολικής ηλικίας που πάσχουν από συγκεκριμένες διαταραχές, συμπεριλαμβανομένων των αγχωδών διαταραχών, της κατάθλιψης, αλλά και άλλων συμπεριφορικών και νευροαναπτυξιακών διαταραχών όπως η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα, αλλά και της σκιαγράφησης ενδεδειγμένων πολιτικών και πρακτικών δημόσιας υγείας για την ομαλή ενσωμάτωση της τακτικής σχολικής ή εξωσχολικής φυσικής δραστηριότητας στη ζωή των παιδιών με ψυχικές διαταραχές.
Μεθοδολογία :
Για τις ανάγκες της παρακάτω μελέτης πραγματοποιήθηκε ανασκόπηση των πλέον σύγχρονων (της τελευταίας δεκαετίας 2012-2022) και επιστημονικά τεκμηριωμένων (προερχόμενες από έγκριτες ηλεκτρονικές βάσεις βιβλιογραφικών δεδομένων) μελετών με παρόμοια ερευνητικά ερωτήματα με τα παραπάνω.
Αποτελέσματα :
Αναδείχθηκε ο σημαντικός αντίκτυπος της φυσικής δραστηριότητας στα παιδιά που πάσχουν από διαταραχές ψυχικής υγείας όπως οι αγχώδεις διαταραχές, η κατάθλιψη και η ΔΕΠΥ. Η τακτική σωματική δραστηριότητα έχει συσχετιστεί με μειωμένα συμπτώματα κατάθλιψης, άγχους και στρες στα παιδιά. Η ενασχόληση με σωματικές
10
δραστηριότητες μπορεί να οδηγήσει σε βελτιωμένη διάθεση, αυξημένη αυτοεκτίμηση και βελτιωμένη συνολική ψυχολογική ευεξία. Ειδικότερα, η σωματική δραστηριότητα μπορεί να ωφελήσει τα παιδιά με ΔΕΠΥ ενισχύοντας την προσήλωση, την προσοχή και τη γνωστική λειτουργία. Μπορεί επίσης να λειτουργήσει ως φυσικό ανακουφιστικό από το στρες μειώνοντας την παραγωγή ορμονών του στρες και προάγοντας τη χαλάρωση.
Αναφορικά με τα εμπόδια που εξακολουθούν να κάνουν τα παιδιά να ανθίστανται σε αυτόν τον ψυχαγωγικό τρόπο προαγωγής της ψυχικής ευημερίας, καλείται ο φορέας της δημόσιας υγείας να εξασφαλίσει την υπέρβαση τους, μέσω δημιουργίας ενός πλαισίου δράσεων για τη βελτίωση της συμμετοχής σε προγράμματα σωματικής δραστηριότητας για παιδιά και εφήβους με κοινωνικά, συναισθηματικά και προβλήματα συμπεριφοράς.
Συμπεράσματα :
Χρειάζεται μια ειδικά στοχοθετημένη και προσαρμοσμένη στρατηγική για την ανάπτυξη σχολικών και κοινοτικών προγραμμάτων, καθολική προσβασιμότητα, άρτια εκπαίδευση των εμπλεκόμενων, συμμετοχή της κοινότητας και συνεχής αξιολόγηση για την προώθηση της ευστάθειας των προγραμμάτων αυτών.
Λέξεις κλειδιά :
Δημόσια υγεία, φυσική δραστηριότητα, παιδιατρικές ψυχικές διαταραχές
Περίληψη
Introduction :
In addition to the undeniable benefits of physical activity on the cardiovascular and musculoskeletal system and weight control, the benefit of regular exercise on mental health is also noteworthy. However, the study of the effectiveness of physical activity in mental illnesses has not yet received the required scientific support, and even more so for vulnerable pediatric populations.
Purpose:
The aim of the following literature review is to investigate the value of regular physical activity in alleviating the symptoms of school-aged children suffering from specific disorders, including anxiety disorders, depression, but also other behavioral and neurodevelopmental disorders such as Attention Deficit Disorder and Hyperactivity, but also outlining appropriate public health policies and practices for smooth inclusion of regular school or extracurricular physical activity among children with mental disorders and.
Methodology:
For the needs of the following study, the most modern (of the last decade 2012-2022) and scientifically documented (from reputable electronic bibliographic data bases) studies with similar research questions to the above were reviewed.
Results:
The significant impact of physical activity on children suffering from mental health disorders such as anxiety disorders, depression and ADHD has been highlighted. Regular physical activity has been associated with reduced symptoms of depression, anxiety and stress in children. Engaging in physical activities can lead to improved mood, increased self-esteem and improved overall psychological well-being. In particular, physical activity can benefit children with ADHD by enhancing focus, attention, and cognitive function. It can also act as a natural stress reliever by reducing the production of stress hormones and promoting relaxation.
12
Regarding the barriers that continue to make children resist this recreational way of promoting mental well-being, the public health body is called upon to ensure that they are overcome, through the creation of a framework of actions to improve participation in physical activity programs for children and adolescents with social, emotional and behavioral problems.
Conclusions:
A specifically targeted and tailored strategy for the development of school and community programs, universal accessibility, thorough training of stakeholders, community involvement and continuous evaluation is needed to promote the sustainability of these programs.
Keywords :
Public health, physical activity, pediatric mental disorders