Ένταξη του κλάδου της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Inclusion of the shipping sector in the European Union's emissions trading system
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Σουβατζή, Μαρία
Ημερομηνία
2024-09-26Επιβλέπων
Σινιόρος, ΠαναγιώτηςManousakis, Nikolaos
Λέξεις-κλειδιά
Πράσινα καύσιμα ; Ρύποι ; Ευρωπαϊκή Ένωση ; Ναυτιλία ; Εκπομπές ρύπων ; Διοξείδιο του άνθρακα ; Δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα ; Ναυτιλιακά καύσιμα ; LNG ; Απανθρακοποίηση ; Μητρώο Αερίων Θερμοκηπίου ; Cap-and-trade ; Monitoring, reporting and verification ; MRV ; Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών ; ΣΕΔΕ ; EU ETSΠερίληψη
Η ΕΕ έχει θέσει υψηλούς και απαιτητικούς στόχους για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, επιδιώκοντας ενεργά την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν δεσμευτεί για την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας μέχρι το 2050 ενώ η μέχρι στιγμής πρόοδος στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής είναι ραγδαία, απονέμοντας στην ΕΕ τον τίτλο της παγκόσμιας ηγέτιδας στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Ακρογωνιαίο λίθο των πολιτικών και στοχευμένων ενεργειών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και για την επίτευξη των κλιματικών της στόχων αποτελεί αναμφίβολα το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΕΔΕ- EU ETS) το οποίο επεκτείνεται τώρα και στον κλάδο της ναυτιλίας, επιδιώκοντας έτσι τη μείωση των εκπομπών από τη ναυτιλία και τη συμβολή στην αειφόρο ανάπτυξη του τομέα. Σύμφωνα με αυτό οι ναυλωτές θα πρέπει να αποκτήσουν άδεια εκπομπών για τις δραστηριότητές τους και θα υπάρχει ένα σύστημα κυκλοφορίας δικαιωμάτων εκπομπών που θα τους επιτρέπει να αγοράζουν και να πωλούν δικαιώματα ανάλογα με τις εκπομπές τους, με σκοπό τη μείωση των εκπομπών θερμοκηπίου που προκαλούνται από τα πλοία, καθιστώντας την αγορά δικαιωμάτων εκπομπής - μια επενδυτική διαδικασία με ρίσκα και ευκαιρίες. Το EU ETS παρέχει στις εταιρείες μια σειρά από ρίσκα και ευκαιρίες τα οποία θα αναλύσουμε, διερευνώντας το αν τελικά ο κλάδος της ναυτιλίας, στην υλοποίηση του ΣΕΔΕ επωμίζεται μεγαλύτερο κόστος από αυτό που του αναλογεί ή ενδέχεται τελικά να επηρεαστεί αρνητικά σε επίπεδο ανταγωνισμού της αγοράς. Η εφαρμογή της αρχής του "ο ρυπαίνων πληρώνει" που εφαρμόζεται στον κλάδο μέσω του ΣΕΔΕ είναι πολύ πολύπλοκη, με ασαφές νομικό πλαίσιο το οποίο όμως φαίνεται να επιτελεί το σκοπό του αφού ωθεί ήδη τον κλάδο σε υπέρογκες επενδύσεις σε βιώσιμες τεχνολογίες για την εξέλιξη της ενεργειακής απόδοσης των πλοίων. Όμως το αν τελικά το ΣΕΔΕ επιτελεί το σκοπό του και προωθεί αποτελεσματικές περιβαλλοντικές λύσεις είναι ένα ερώτημα που ακόμα δεν μπορεί να απαντηθεί. Τέλος θα αναφέρουμε τους οικονομικούς και κοινωνικοπολιτικούς κινδύνους από την αυξημένη ζήτηση ίδιων πράσινων καυσίμων από διαφορετικούς κλάδους, την ανάγκη για παροχή κινήτρων από τις κυβερνήσεις, την κύρια ανάγκη για συνεργασίες και για επενδύσεις σε καινοτομίες και νέες τεχνολογίες καθώς και τις συνολικές επιπτώσεις του ΣΕΔΕ στην πρόοδο της οικονομίας.
Περίληψη
The EU has set high and demanding targets for reducing greenhouse gas emissions, actively fighting against climate change. European Union countries have a commitment to achieve climate neutrality by 2050. Progress so far in tackling climate change has been rapid, providing to the EU the title of world leader in the fight against climate change. The cornerstone of the European Union's policies and targeted actions in the fight against climate change and achieve its climate goals is undoubtedly the European Union Emissions Trading System (ETS) which is now being applied in the shipping sector, thus seeking to reduce emissions from
shipping and contribute to the sustainable development of the sector. According to this, charterers will have to obtain emissions permit for their activities. There will be an emission allowance circulation system which will facilitate buying and selling allowances in proportion to their emissions. The goal is to reduce greenhouse emissions caused by ships, making the purchase of emission allowances - an investment process with risks and opportunities. We will analyze the risks and opportunities provided to the companies by the aforementioned EU ETS. Also, we will explore if implementing the ETS in the shipping industry, bears more costs than its share or if it is affecting negatively in terms of market competition. Applying the principle “the polluter pays” to the sector through the ETS is very complex, due to a vague legal framework which, however, seems to fulfil its purpose by already pushing the sector to invest heavily in sustainable technologies to develop the energy efficiency of their ships. However,
concluding whether the ETS ultimately fulfils its purpose and promotes effective environmental solutions remains a question that still cannot be answered. Finally, we will mention the economic social and political risks from the increased demand for shared
green fuels from different sectors, the need for incentives from governments, the main need for partnerships and investments in innovations and new technologies as well as the overall impact of the ETS in the progress of the economy.