Show simple item record

Ένταξη του κλάδου της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης

dc.contributor.advisorΣινιόρος, Παναγιώτης
dc.contributor.advisorManousakis, Nikolaos
dc.contributor.authorΣουβατζή, Μαρία
dc.date.accessioned2024-12-05T12:16:08Z
dc.date.available2024-12-05T12:16:08Z
dc.date.issued2024-09-26
dc.identifier.urihttps://polynoe.lib.uniwa.gr/xmlui/handle/11400/8150
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26265/polynoe-7979
dc.description.abstractΗ ΕΕ έχει θέσει υψηλούς και απαιτητικούς στόχους για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, επιδιώκοντας ενεργά την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν δεσμευτεί για την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας μέχρι το 2050 ενώ η μέχρι στιγμής πρόοδος στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής είναι ραγδαία, απονέμοντας στην ΕΕ τον τίτλο της παγκόσμιας ηγέτιδας στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Ακρογωνιαίο λίθο των πολιτικών και στοχευμένων ενεργειών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και για την επίτευξη των κλιματικών της στόχων αποτελεί αναμφίβολα το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΕΔΕ- EU ETS) το οποίο επεκτείνεται τώρα και στον κλάδο της ναυτιλίας, επιδιώκοντας έτσι τη μείωση των εκπομπών από τη ναυτιλία και τη συμβολή στην αειφόρο ανάπτυξη του τομέα. Σύμφωνα με αυτό οι ναυλωτές θα πρέπει να αποκτήσουν άδεια εκπομπών για τις δραστηριότητές τους και θα υπάρχει ένα σύστημα κυκλοφορίας δικαιωμάτων εκπομπών που θα τους επιτρέπει να αγοράζουν και να πωλούν δικαιώματα ανάλογα με τις εκπομπές τους, με σκοπό τη μείωση των εκπομπών θερμοκηπίου που προκαλούνται από τα πλοία, καθιστώντας την αγορά δικαιωμάτων εκπομπής - μια επενδυτική διαδικασία με ρίσκα και ευκαιρίες. Το EU ETS παρέχει στις εταιρείες μια σειρά από ρίσκα και ευκαιρίες τα οποία θα αναλύσουμε, διερευνώντας το αν τελικά ο κλάδος της ναυτιλίας, στην υλοποίηση του ΣΕΔΕ επωμίζεται μεγαλύτερο κόστος από αυτό που του αναλογεί ή ενδέχεται τελικά να επηρεαστεί αρνητικά σε επίπεδο ανταγωνισμού της αγοράς. Η εφαρμογή της αρχής του "ο ρυπαίνων πληρώνει" που εφαρμόζεται στον κλάδο μέσω του ΣΕΔΕ είναι πολύ πολύπλοκη, με ασαφές νομικό πλαίσιο το οποίο όμως φαίνεται να επιτελεί το σκοπό του αφού ωθεί ήδη τον κλάδο σε υπέρογκες επενδύσεις σε βιώσιμες τεχνολογίες για την εξέλιξη της ενεργειακής απόδοσης των πλοίων. Όμως το αν τελικά το ΣΕΔΕ επιτελεί το σκοπό του και προωθεί αποτελεσματικές περιβαλλοντικές λύσεις είναι ένα ερώτημα που ακόμα δεν μπορεί να απαντηθεί. Τέλος θα αναφέρουμε τους οικονομικούς και κοινωνικοπολιτικούς κινδύνους από την αυξημένη ζήτηση ίδιων πράσινων καυσίμων από διαφορετικούς κλάδους, την ανάγκη για παροχή κινήτρων από τις κυβερνήσεις, την κύρια ανάγκη για συνεργασίες και για επενδύσεις σε καινοτομίες και νέες τεχνολογίες καθώς και τις συνολικές επιπτώσεις του ΣΕΔΕ στην πρόοδο της οικονομίας.el
dc.format.extent125el
dc.language.isoelel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Αττικήςel
dc.publisherΕυρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρουel
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectΠράσινα καύσιμαel
dc.subjectΡύποιel
dc.subjectΕυρωπαϊκή Ένωσηel
dc.subjectΝαυτιλίαel
dc.subjectΕκπομπές ρύπωνel
dc.subjectΔιοξείδιο του άνθρακαel
dc.subjectΔέσμευση διοξειδίου του άνθρακαel
dc.subjectΝαυτιλιακά καύσιμαel
dc.subjectLNGel
dc.subjectΑπανθρακοποίησηel
dc.subjectΜητρώο Αερίων Θερμοκηπίουel
dc.subjectCap-and-tradeel
dc.subjectMonitoring, reporting and verificationel
dc.subjectMRVel
dc.subjectΣύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπώνel
dc.subjectΣΕΔΕel
dc.subjectEU ETSel
dc.titleΈνταξη του κλάδου της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσηςel
dc.title.alternativeInclusion of the shipping sector in the European Union's emissions trading systemel
dc.typeΜεταπτυχιακή διπλωματική εργασίαel
dc.contributor.committeeΒαρελίδης, Γεώργιος
dc.contributor.facultyΣχολή Μηχανικώνel
dc.contributor.departmentΤμήμα Πολιτικών Μηχανικώνel
dc.contributor.masterΕφαρμοσμένες Πολιτικές και Τεχνικές Προστασίας Περιβάλλοντοςel
dc.description.abstracttranslatedThe EU has set high and demanding targets for reducing greenhouse gas emissions, actively fighting against climate change. European Union countries have a commitment to achieve climate neutrality by 2050. Progress so far in tackling climate change has been rapid, providing to the EU the title of world leader in the fight against climate change. The cornerstone of the European Union's policies and targeted actions in the fight against climate change and achieve its climate goals is undoubtedly the European Union Emissions Trading System (ETS) which is now being applied in the shipping sector, thus seeking to reduce emissions from shipping and contribute to the sustainable development of the sector. According to this, charterers will have to obtain emissions permit for their activities. There will be an emission allowance circulation system which will facilitate buying and selling allowances in proportion to their emissions. The goal is to reduce greenhouse emissions caused by ships, making the purchase of emission allowances - an investment process with risks and opportunities. We will analyze the risks and opportunities provided to the companies by the aforementioned EU ETS. Also, we will explore if implementing the ETS in the shipping industry, bears more costs than its share or if it is affecting negatively in terms of market competition. Applying the principle “the polluter pays” to the sector through the ETS is very complex, due to a vague legal framework which, however, seems to fulfil its purpose by already pushing the sector to invest heavily in sustainable technologies to develop the energy efficiency of their ships. However, concluding whether the ETS ultimately fulfils its purpose and promotes effective environmental solutions remains a question that still cannot be answered. Finally, we will mention the economic social and political risks from the increased demand for shared green fuels from different sectors, the need for incentives from governments, the main need for partnerships and investments in innovations and new technologies as well as the overall impact of the ETS in the progress of the economy.el


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
Except where otherwise noted, this item's license is described as
Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές