Προμελέτη πλοίου μεταφοράς χύδην φορτίου
Preliminary design of a bulk carrier
Διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Καρλής, Γεώργιος
Ημερομηνία
2024-12-02Επιβλέπων
Πολίτης, ΚωνσταντίνοςΛέξεις-κλειδιά
Προμελέτη πλοίου ; Βulk carrier ; Χύδην φορτίο ; Φορτηγό πλοίοΠερίληψη
Η συγκεκριμένη διπλωματική εργασία πραγματεύεται ένας μέρος της διαδικασίας της προμελέτης ενός πλοίου μεταφοράς χύδην φορτίου. Πιο αναλυτικά, εφόσον γίνει μια σύντομη αναφορά στην διαδικασία της μελέτης και της προμελέτης, αναλύονται τα βασικά χαρακτηριστικά καθώς και οι κατηγορίες του συγκεκριμένου τύπου πλοίου. Στη συνέχεια, γίνεται καθορισμός των απαιτήσεων του υπό μελέτη πλοίου και πραγματοποιείται η εκτίμηση των κύριων διαστάσεων, των συντελεστών μορφής αλλά και μια προεκτίμηση της ισχύος πρόωσης, με υπολογιστικές μεθόδους από προσεγγιστικούς/ εμπειρικούς τύπους καθώς και με την μέθοδο παλινδρομικής ανάλυσης (Regression analysis) παρόμοιων πλοίων. Ακόμη, υπολογίζονται οι ομάδες βαρών του, με σκοπό τον υπολογισμό του βάρους του άφορτου πλοίου (Lightship), ενώ πραγματοποιείται και έλεγχος του εκτοπίσματος. Επιπρόσθετα, αναλύεται η μεταφορική ικανότητα του υπό μελέτη πλοίου στις συνιστώσες της και πραγματοποιείται έλεγχος του ύψους εξάλων σύμφωνα με την Διεθνή σύμβαση της γραμμής φόρτωσης. Έπειτα, με την βοήθεια του προγράμματος Rhinoceros 3D κατασκευάζεται το τρισδιάστατο μοντέλο της γάστρας και το σχέδιο γραμμών του. Με την χρήση του προγράμματος Maxsurf υπολογίζονται τα υδροστατικά του πλοίου και πραγματοποιείται έλεγχος της άθικτης ευστάθειας στις 4 βασικές καταστάσεις φόρτωσης, σύμφωνα με τα κριτήρια ευστάθειας A749(18) του IMO. Τέλος με την μέθοδο Lap - Keller και με την χρήση του Maxsurf υπολογίζεται η ολική αντίσταση, ενώ πραγματοποιείται επιλογή της έλικας και της κύριας μηχανής του πλοίου.
Περίληψη
The present thesis focuses on a part of the bulk carrier preliminary-design process. More specifically, after a brief reference to the design and preliminary-design, the main characteristics and categories of the under-study type of vessel are analyzed. This is followed by the determination of the vessel’s requirements, the estimation of its main dimensions, the form factors as well as the pre-estimation of its propulsion power, via usage of computational methods from approximate-empirical formulas, as well as via regression analysis of similar vessel patterns. The weight groups are also calculated to estimate the weight of the Lightship, while vessel’s displacement is being checked. In addition, vessel’s carrying capacity is analyzed in its components and the height of freeboard is checked in accordance with the International Convention on Load Lines. Moreover, via Rhinoceros 3D program’s usage, the 3D model of the vessel’s hull and its lines plan are constructed and with Maxsurf program the hydrostatics of the vessel are calculated, while the intact stability is checked in the 4 basic loading conditions, according to the IMO design criteria A749(18). Finally, by following the Lap-Keller method and Maxsurf, the total resistance is estimated. The selection of the main engine and propeller of the vessel also are accomplished.