Συντήρηση ενός κεντήματος του 1960 με αγροτικές παραστάσεις
Conservation of a 1960's embroidery with agricultural scenes

Λέξεις-κλειδιά
Συντήρηση υφάσματος ; Κέντημα ; Πολυβινυλική κόλλα ; Καθαρισμός ; Βαφική ; Συμπλήρωση ; ΑνάρτησηΠερίληψη
Η συγκεκριμένη πτυχιακή εργασία αφορά στη συντήρηση ενός κεντημένου
υφάσματος τοποθετημένου σε ξύλινη κορνίζα. Το αντικείμενο προέρχεται από τη
συλλογή του Λυκείου των Ελληνίδων Αθήνας, χρονολογείται στο 1960 και απεικονίζει
αγροτικές παραστάσεις πάνω σε πράσινο ύφασμα. Το ύφασμα συνδέεται με το ξύλο με
κόλλα, χαρτιά και μεταλλικούς συνδέσμους, ενώ απουσιάζει το επιφανειακό
προστατευτικό τζάμι. Η κατάσταση του αντικειμένου χαρακτηρίζεται καλή,
παρατηρούνται μερικές μικρές οπές στο ύφασμα και έντονη χρωματική αλλοίωση
(αποχρωματισμός) του πράσινου υφάσματος, ενώ στη ξύλινη κορνίζα παρατηρούνται
μικρού μεγέθους εκδορές και παραμόρφωση σχήματος.
Η ιστορία του κεντήματος αντικατοπτρίζει τις διάφορες επιρροές και κοινωνίες
του ανθρώπινου βίου. Από αρχαίες εποχές, η τέχνη αυτή αποτέλεσε μέρος της
ανθρώπινης δεξιότητας, εξελίσσοντας διαρκώς τεχνικές και μορφές. Κάθε πολιτισμός
ανέπτυξε τη δική του παράδοση στο κέντημα, και η τέχνη προσαρμόστηκε στις
κοινωνικές ανάγκες και τεχνολογικές εξελίξεις.
Τα ελληνικά κεντήματα αντιπροσωπεύουν μια ενιαία παράδοση, ενώ χωρίζονται
σε κατηγορίες ανάλογα με την τεχνική κατασκευής τους. Παρατηρούνται
χαρακτηριστικά σχέδια ανά περιοχή, ωστόσο αντικείμενα κεντήματος από μια περιοχή
εμφανίζονται και σε άλλες, λειτουργώντας ως πρότυπα προς μίμηση.
Η συντήρηση ενός τέτοιου διακοσμητικού αντικειμένου, όπως παρουσιάζεται στη
συγκεκριμένη πτυχιακή, περιλαμβάνει διαγνωστικές μεθόδους και μεθόδους
συντήρησης, όπως η μακροσκοπική και η μικροσκοπική εξέταση, η ανάλυση FTIR-ATR,
ο καθαρισμός, η βαφική, η συμπλήρωση, η υποστήριξη και η ανάρτηση.
Οι επεμβάσεις ξεκινούν με τον διαχωρισμό του υφάσματος από το ξύλο και
ακολουθεί η μικροσκοπική εξέταση των ινών, σύμφωνα με την οποία όλο το κέντημα
δημιουργήθηκε με βαμβακερές κλωστές, ενώ το πράσινο ύφασμα είναι μάλλινο.
Ύστερα πραγματοποιείται ανάλυση FTIR-ATR στην κολλητική ουσία αποδεικνύοντας ότι
πρόκειται για πολυβινυλική κόλλα. Στο ύφασμα πραγματοποιήθηκε επιφανειακός
καθαρισμός και γίνεται προσπάθεια αφαίρεσης της κολλητικής ουσίας από το πράσινο
ύφασμα και την ξύλινη κορνίζα. Ακολουθεί η βαφική μάλλινων υφασμάτων για την
συμπλήρωση του πράσινου υφάσματος και τέλος κατασκευάστηκε ενισχυμένος
πίνακας για την ανάρτηση του κεντήματος.
Περίληψη
This thesis deals with the study and conservation of an embroidered fabric in a
wooden frame. The object, from the collection of the Lyceum of Greek Women in
Athens (Lykeion ton Ellinidon), dates back to 1960 and depicts agricultural scenes on
green fabric. The fabric has been attached to the wooden frame with glue, paper and
metal fasteners, while the glazed cover is missing. The condition of the object is
described as good. The green fabric has faded and small holes are found on it, while
minor abrasions and shape deformation on the frame can be seen.
The history of embroidery reflects the various influences and societies of human
life. Since ancient times, this art has been part of human skills, constantly evolving
techniques and forms. Each culture has developed its own tradition of embroidery,
while the art has adapted to social needs and technological developments.
Greek embroideries represent a common tradition, and are divided into categories
according to the technique of their construction. There are characteristic designs at
every area of Greece, but embroidery motifs from one region appear in others that have
adopted those models.
The conservation of such a decorative object, as presented in this thesis, includes
diagnosis by the use of physicochemical analytical techniques and conservation methods
such as macroscopic and microscopic examination, FTIR-ATR analysis, cleaning, dyeing,
supporting, backing and display.
The treatments began with the separation of the fabric from the wooden frame,
followed by a microscopic examination of the fibres, according to which the whole
embroidery was created with cotton threads, while the green fabric is woolen. Then
FTIR-ATR analysis is carried out on the adhesive showing that it is a polyvinyl glue. The
fabric is effectively surface cleaned with a Museum Vacuum cleaner, while the wooden
frame is cleaned with a soft brush, and chemically with the use of various solvents.
After surface cleaning was completed, using the appropriate dye recipe, woolen
fabrics were prepared and applied to the back of the object, and were stitched to it.
Finally, a padded board was constructed with Correx Board, cotton flannel and green
cotton fabric and the embroidered fabric was stiched onto it. After the conservation
treatment was completed the object was taken to a professional for frame’s
construction to attach the padded board to the wooden frame and add a protective
glass.