Οικονομική και περιβαλλοντική αξιολόγηση ναυτιλιακών καυσίμων - Mελέτη περίπτωσης εμπορικού πλοίου
Economic and environmental assessment of marine fuels - A case study of a bulk carrier

Διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Μπγιάλας, Χαράλαμπος
Ημερομηνία
2025-02-26Επιβλέπων
Στράντζαλη, ΕλένηΛέξεις-κλειδιά
Ναυτιλία ; Εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου ; Διεθνής ναυτιλιακός οργανισμός ; IMO ; Fit for 55 ; Περιβαλλοντική βιωσιμότητα ; Πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου ; Κατανάλωση καυσίμου ; Νομοθεσία ναυτιλίαςΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων στη ναυτιλία, εστιάζοντας στις νομοθετικές ρυθμίσεις που προωθούν την υιοθέτησή τους, καθώς και σε μια συγκεκριμένη μελέτη περίπτωσης πλοίου μεταφοράς χύδην φορτίου. Αρχικά, αναλύονται τα εναλλακτικά καύσιμα που χρησιμοποιούνται στον ναυτιλιακό τομέα, όπου περιγράφονται οι τεχνολογίες, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα κάθε καυσίμου, καθώς και η συμβολή τους στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Στη συνέχεια, γίνεται αναφορά στη νομοθεσία που διέπει τη χρήση των εναλλακτικών καυσίμων και τη μείωση των εκπομπών. Εξετάζεται το ρυθμιστικό πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) και οι κανονισμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο του Fit for 55. Παρουσιάζονται οι πολιτικές FuelEU Maritime, EU Emissions Trading System (EU ETS) και EU Energy Taxation Directive (EU ETD), καθώς και οι απαιτήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος MRV για την παρακολούθηση των εκπομπών. Στην εργασία περιλαμβάνεται επίσης μια μελέτη περίπτωσης που αφορά πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου, με σκοπό την αξιολόγηση των περιβαλλοντικών και οικονομικών επιπτώσεων της χρήσης διαφορετικών καυσίμων. Αναλύονται τα τεχνικά χαρακτηριστικά του πλοίου και τα ταξίδια του, ενώ πραγματοποιούνται υπολογισμοί κατανάλωσης καυσίμων για το υπάρχον καύσιμο και τα εναλλακτικά καύσιμα. Επιπλέον, εξετάζονται οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, ώστε να συγκριθούν οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις και η βιωσιμότητα κάθε επιλογής καυσίμου. Η εργασία στοχεύει να αναδείξει τη σημασία των εναλλακτικών καυσίμων και της νομοθετικής συμμόρφωσης για την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων στη ναυτιλία, ενώ παράλληλα παρέχει πρακτικά συμπεράσματα για τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου.
Περίληψη
This dissertation examines the use of alternative fuels in shipping, focusing on the legislative measures that promote their adoption, as well as on a specific case study of a bulk carrier. Initially, it analyzes the alternative fuels used in the maritime sector, describing the technologies, advantages, and disadvantages of each fuel, along with their contribution to reducing greenhouse gas emissions. Subsequently, the dissertation reviews the legislation governing the use of alternative fuels and emission reduction. It examines the regulatory framework of the International Maritime Organization (IMO) and the European Union’s regulations under the Fit for 55 package. The FuelEU Maritime policy, the EU Emissions Trading System (EU ETS), the EU Energy Taxation Directive (EU ETD), and the requirements of the MRV (Monitoring, Reporting, and Verification) system for emissions tracking are presented. The study also includes a case analysis of a bulk carrier, aimed at assessing the environmental and economic impacts of using different fuels. The vessel’s technical characteristics and routes are analyzed, and calculations of fuel consumption are conducted for both the existing fuel and alternative fuels. Additionally, greenhouse gas emissions are evaluated to compare the environmental impacts and feasibility of each fuel option. The dissertation aims to highlight the importance of alternative fuels and regulatory compliance in achieving environmental goals in shipping, while also providing practical conclusions for reducing the carbon footprint of bulk carriers.