Η χωροθέτηση των σταθμών μετρό και η επιρροή τους στις αξίες των κατοικιών
Location of metro stations and their effect of house prices

Διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Φουσέκη, Νικολέττα
Ημερομηνία
2025-02Επιβλέπων
Papantoniou, PanagiotisΛέξεις-κλειδιά
Χωροθέτηση σταθμών μετρό ; Αξίες ακινήτων ; Αστική ανάπτυξη ; Συγκοινωνιακές υποδομές ; Προσβασιμότητα ; Στατιστική ανάλυση ; Πολεοδομικός σχεδιασμός ; Κοινωνικοοικονομικοί παράγοντες ; Επίδραση μετρό ; Αγορά κατοικιών ; Βιωσιμότητα πόλεων ; Κυκλοφοριακή συμφόρηση ; Επενδύσεις ακινήτων ; Αθήνα ; SPSS ανάλυσηΠερίληψη
Οι συγκοινωνιακές υποδομές επηρεάζουν σημαντικά την αστική ανάπτυξη, την
κινητικότητα και την οικονομική δραστηριότητα, με ιδιαίτερη έμφαση στις αλλαγές
στις τιμές των ακινήτων γύρω από τους σταθμούς.Διεθνείς μελέτες καταδεικνύουν ότι
η ύπαρξη ενός σταθμού μετρό μπορεί να αυξήσει την αξία των ακινήτων λόγω
βελτιωμένης προσβασιμότητας, μείωσης του χρόνου μετακίνησης και αναβάθμισης της
περιοχής. Ωστόσο, υπάρχουν και αρνητικές επιπτώσεις, όπως θόρυβος, αυξημένη
κυκλοφορία και συμφόρηση, που μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά τη ζήτηση
κατοικιών σε κοντινή απόσταση. Σε αυτό το πλαίσιο, η παρούσα διπλωματική εργασία
εξετάζει τη χωροθέτηση των σταθμών μετρό και την επίδρασή τους στις αξίες των
κατοικιών.
Ο βασικός στόχος της εργασίας είναι η ανάλυση της σχέσης μεταξύ των σταθμών μετρό
και των αξιών των κατοικιών, λαμβάνοντας υπόψη πολεοδομικούς και
κοινωνικοοικονομικούς παράγοντες. Η μεθοδολογία περιλαμβάνει εκτενή
βιβλιογραφική ανασκόπηση, συλλογή δεδομένων από βάσεις αγγελιών και δημόσιες
στατιστικές υπηρεσίες, καθώς και εφαρμογή στατιστικών αναλύσεων μέσω του
προγράμματος SPSS.
Συγκεκριμένα, η έρευνα επικεντρώνεται στην Αθήνα και συγκρίνει τις τιμές ακινήτων
σε διαφορετικές περιοχές με και χωρίς άμεση πρόσβαση στο μετρό. Τα αποτελέσματα
δείχνουν ότι η μεγαλύτερη θετική επίδραση παρατηρείται σε ακτίνα 300-800 μέτρων
από τους σταθμούς μετρό, όπου οι τιμές των ακινήτων αυξάνονται κατά 10-20% σε
σύγκριση με πιο απομακρυσμένες περιοχές. Παρόλα αυτά, πολύ μικρή απόσταση από
τον σταθμό μπορεί να έχει αρνητική επίδραση λόγω περιβαλλοντικών παραγόντων.
Επιπλέον, η επίδραση διαφέρει ανάλογα με τη συνολική πολεοδομική ανάπτυξη και τη
σύνδεση της περιοχής με άλλα μέσα μεταφοράς.
Συμπερασματικά, η ύπαρξη ενός σταθμού μετρό μπορεί να αποτελέσει σημαντικό
παράγοντα αύξησης των αξιών των ακινήτων, υπό την προϋπόθεση ότι συνοδεύεται
από κατάλληλες πολεοδομικές και κοινωνικές παρεμβάσεις. Η μελέτη προτείνει
περαιτέρω έρευνα σχετικά με τον τρόπο που η αστική ανάπτυξη μπορεί να αξιοποιήσει
αυτή τη δυναμική, βελτιώνοντας τη βιωσιμότητα των πόλεων και τη συνολική
ποιότητα ζωής των κατοίκων.Τα αποτελέσματα είναι ιδιαίτερα χρήσιμα για φορείς
χάραξης πολιτικής, αστικούς σχεδιαστές και ιδιοκτήτες ακινήτων, συμβάλλοντας στην
καλύτερη κατανόηση της σχέσης μεταξύ συγκοινωνιακών υποδομών και αγοράς
ακινήτων.
Περίληψη
Transportation infrastructure significantly influences urban development, mobility, and
economic activity, particularly affecting property values around metro stations.
International studies indicate that the presence of a metro station can increase property
values due to improved accessibility, reduced travel time, and area enhancement.
However, negative impacts such as noise pollution, increased traffic, and congestion
may reduce housing demand in close proximity. Based on the above, this thesis
examines the spatial allocation of metro stations and their impact on housing prices.
The main objective of this research is to analyze the relationship between metro station
locations and housing values, considering urban planning, socioeconomic, and
statistical factors. The methodology includes a literature review, data collection from
real estate listings and public statistical services, and statistical analyses using SPSS.
Specifically, this study focuses on Athens, comparing property prices in different areas
with and without direct metro access. Results indicate that the most significant positive
impact occurs within 300-800 meters from metro stations, where property prices
increase by 10-20% compared to more remote areas. However, being too close to a
station may have a negative effect due to environmental factors. Moreover, the impact
varies depending on overall urban development and the area's connectivity with other
transport systems.
In conclusion, the presence of a metro station can significantly increase property values,
provided that it is accompanied by appropriate urban planning and social interventions.
The study suggests further research on how urban development can capitalize on this
dynamic, enhancing city sustainability and the overall quality of life for residents. The
findings are particularly useful for policymakers, urban planners, and property owners,
contributing to a better understanding of the relationship between transportation
infrastructure and the real estate market.