Προγράμματα προαγωγής υγείας και ευεξίας για την ανάπτυξη δεξιοτήτων καθημερινής διαβίωσης ατόμων με νευροαναπτυξιακές διαταραχές
Health promotion and wellness programmes for the development of daily living skills for people with neurodevelopmental disorders

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
ΤΣΕΝΤΕΚΙΔΟΥ, ΚΥΡΙΑΚΗ
Ημερομηνία
2025-03-04Επιβλέπων
Σταθοπούλου, ΑγάθηΛέξεις-κλειδιά
Προγράμματα προαγωγής της υγείας ; Δεξιότητες καθημερινής ζωής ; Νευροαναπτυξιακές διαταραχές ; Health promotion programmes ; Life skills ; Neurodevelopmental disordersΠερίληψη
Η παρούσα ανασκόπηση είχε ως στόχο της να μελετήσει τα προγράμματα προαγωγής της υγείας και της ευεξίας που έχουν σχεδιαστεί για τη βελτίωση της καθημερινής ζωής των ατόμων με αναπτυξιακές διαταραχές. Πιο συγκεκριμένα διερευνήθηκε ο βαθμός στο οποίο καλύπτονται οι ανάγκες των νεαρών ατόμων και ενηλίκων με νοητική και με αναπτυξιακή αναπηρία μέσα από προγράμματα προαγωγής της υγείας που μπορούν να ενισχύσουν τις δεξιότητες καθημερινής ζωής. Η βιβλιογραφική ανασκόπηση εξέτασε επτά πειραματικές μελέτες που διερευνούσαν την αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων παρέμβασης με στόχο τη βελτίωση των δεξιοτήτων καθημερινής ζωής σε εφήβους και νεαρά άτομα με αναπτυξιακές διαταραχές. Οι έρευνες αφορούσαν συνολικά πέντε προγράμματα. Τα προγράμματα περιλάμβαναν βασικές δραστηριότητες όπως η ένδυση, το φαγητό, οι οικονομικές συναλλαγές, οι μεταφορές, οι δουλειές του σπιτιού και η προσωπική υγιεινή, οι οποίες είναι απαραίτητες για την αυτονομία, την αυτοπεποίθηση και την ποιότητα ζωής των ατόμων με νευροαναπτυξιακά προβλήματα, ιδίως κατά τη μετάβασή τους στην ενήλικη ζωή. Διαπιστώθηκε ότι τα προγράμματα που επικεντρώνονται στην ενίσχυση των δραστηριοτήτων της καθημερινής ζωής έχουν σημαντική αποτελεσματικότητα τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα, ξεπερνώντας σε αποτελεσματικότητα άλλες παρεμβάσεις.
Περίληψη
This review aimed to examine health and wellness promotion programs designed to improve the daily lives of people with developmental disabilities. More specifically, it explored the extent to which the needs of young people and adults with intellectual and developmental disabilities are met through health promotion programmes that can enhance daily living skills. The literature review examined seven experimental studies investigating the effectiveness of intervention programs aimed at improving daily living skills in adolescents and young people with developmental disabilities. The studies involved a total of five programs. The programmes included basic activities such as dressing, eating, financial transactions, transport, household chores and personal hygiene, which are essential for the autonomy, confidence and quality of life of people with neurodevelopmental disorders, particularly during their transition to adulthood. Programmes that focus on enhancing activities of daily living were found to be significantly effective in both the short and long term, outperforming other interventions in terms of effectiveness.