Τεχνολογικές παρεμβάσεις σε αυτόνομα και μη αυτόνομα άτομα με νόσο πάρκινσον και εκπαίδευση ασθενών και φροντιστών
Technological interventions in autonomous and non autonomous individuals with parkinson 's disease and education of patients and caregivers

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Αράπη, Ειρήνη
Παττέ, Ευαγγελία Ειρήνη
Χαραλάμπη, Αγγελίνα
Ημερομηνία
2025-03-06Επιβλέπων
Kesanopoulos, KonstantinosΛέξεις-κλειδιά
Τεχνολογία ; Εκπαίδευση ; Αυτονομία ; Φροντιστές ; Υγειονομική περίθαλψη ; Ασθενείς ; Νόσος του Πάρκινσον ; Διαχείριση της νόσου ; Parkinson’s disease ; Education ; Patient autonomy ; Caregivers ; Technological interventionsΠερίληψη
Εισαγωγή: Η νόσος του Πάρκινσον είναι μια από τις πιο συχνές νευροεκφυλιστικές ασθένειες, με σημαντικό αντίκτυπο στην ποιότητα ζωής των ασθενών. Οι τεχνολογικές παρεμβάσεις και τα εκπαιδευτικά προγράμματα προσφέρουν νέες δυνατότητες για τη διαχείριση της νόσου.
Σκοπός: Η παρούσα μελέτη κλινικών δοκιμών που αποσκοπεί στην ανάλυση των τεχνολογικών λύσεων και των εκπαιδευτικών προγραμμάτων που στοχεύουν στη βελτίωση της φροντίδας για άτομα με νόσο Πάρκινσον και τους φροντιστές τους.
Μέθοδος: Η μελέτη ακολούθησε τη μεθοδολογία PRISMA 2020 για τη συστηματική ανασκόπηση της βιβλιογραφίας. Έγιναν δύο διαφορετικές αναζητήσεις βασιζόμενες στα ερευνητικά ερωτήματα, στις βάσεις PubMed και Scopus, χρησιμοποιώντας λέξεις-κλειδιά σχετικές με τεχνολογικές παρεμβάσεις και εκπαίδευση. Συμπεριλήφθηκαν άρθρα της τελευταίας πενταετίας που επικεντρώνονται σε άτομα άνω των 65 ετών.
Αποτελέσματα: Εντοπίστηκαν 15 μελέτες για τις τεχνολογικές παρεμβάσεις και 15 για την εκπαίδευση ασθενών και φροντιστών. Οι τεχνολογικές λύσεις περιλαμβάνουν φορητές συσκευές, εικονική πραγματικότητα και αλγορίθμους μηχανικής μάθησης. Τα εκπαιδευτικά προγράμματα προάγουν τη συμμόρφωση στη θεραπεία και την αυτονομία.
Συζήτηση: Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι τεχνολογικές παρεμβάσεις, όπως οι φορητές συσκευές παρακολούθησης και η ρομποτική υποστήριξη, καθώς και η εκπαίδευση ασθενών και φροντιστών, συμβάλλουν στη βελτίωση της κινητικότητας και της ποιότητας ζωής των ατόμων με νόσο Πάρκινσον. Ωστόσο, προκύπτουν προκλήσεις, όπως το υψηλό κόστος των εξειδικευμένων συσκευών, η περιορισμένη διαθεσιμότητα σε απομακρυσμένες περιοχές και η ανάγκη προσαρμογής των παρεμβάσεων στις ατομικές ανάγκες κάθε ασθενούς. Συμπερασματικά, απαιτούνται επιπλέον έρευνες για τη μείωση του κόστους, τη βελτίωση της πρόσβασης και την ανάπτυξη εξατομικευμένων λύσεων.
Περίληψη
Introduction: Parkinson’s disease is one of the most common neurodegenerative diseases, significantly impacting patients' quality of life. Technological interventions and educational programs offer new possibilities for disease management.
Objective: This clinical trial study aims to analyze technological solutions and educational programs designed to improve the care of individuals with Parkinson’s disease and their caregivers.
Method: The study followed the PRISMA 2020 methodology for a systematic literature review. Two separate searches were conducted based on the research questions in the PubMed and Scopus databases using keywords related to technological interventions and education. Articles from the last five years focusing on individuals over the age of 65 were included.
Results: A total of 15 studies on technological interventions and 15 on patient and caregiver education were identified. The technological solutions include wearable devices, virtual reality, and machine learning algorithms. Educational programs promote treatment adherence and autonomy
Discussion: The findings highlight the positive contribution of technological interventions and education to managing Parkinson's disease. However, challenges such as high costs, limited accessibility, and the need for customization are evident. In conclusion, further research is needed to enhance the implementation of these interventions.