Ο ρόλος της εικονικής πραγματικότητας (VR) και της επαυξημένης πραγματικότητας (AR) στην επαγγελματική εκπαίδευση για την υγεία και ασφάλεια των χειριστών κινητών γερανών και στην μείωση του κόστους εκπαίδευσης
The role of virtual reality (VR) and augmented reality (AR) in occupational health and safety training mobile crane operators and reducing training costs

Λέξεις-κλειδιά
Εικονική πραγματικότητα ; VR ; Επαυξημένη πραγματικότητα ; AR ; Επαγγελματική εκπαίδευση ; Υγεία και ασφάλεια ; Χειριστές κινητών γερανών ; Κόστος εκπαίδευσης ; Virtual reality ; Augmented reality ; Εργατικά ατυχήματαΠερίληψη
Η παρούσα εργασία διερευνά τον ρόλο της Εικονικής Πραγματικότητας (VR) και της Επαυξημένης Πραγματικότητας (AR) στην επαγγελματική εκπαίδευση για την υγεία και ασφάλεια των χειριστών κινητών γερανών, καθώς και στη μείωση του κόστους εκπαίδευσης. Οι τεχνολογίες αυτές προσφέρουν ένα ασφαλές και ρεαλιστικό περιβάλλον μάθησης, επιτρέποντας στους εκπαιδευόμενους να αποκτήσουν κρίσιμες δεξιότητες μέσω προσομοιώσεων και σεναρίων αλληλοεπίδρασης. Η μελέτη εστιάζει
στην ανάλυση των υφιστάμενων εφαρμογών VR και AR, καθώς και στην αξιολόγηση των πλεονεκτημάτων και των περιορισμών τους σε σχέση με τις παραδοσιακές μεθόδους εκπαίδευσης. Μέσω μιας βιβλιογραφικής ανασκόπησης, συγκεντρώνονται
και εξετάζονται επιστημονικές μελέτες και πρακτικές εφαρμογές των εν λόγω τεχνολογιών, ώστε να κατανοηθεί ο βαθμός αποτελεσματικότητάς τους. Τα ευρήματα δείχνουν ότι η χρήση VR και AR συμβάλλει στη βελτίωση της ασφάλειας των χειριστών κινητών γερανών, μειώνοντας τα εργασιακά ατυχήματα και ενισχύοντας την απόκτηση δεξιοτήτων χωρίς την έκθεση των εκπαιδευόμενων σε πραγματικούς κινδύνους. Επιπλέον, αναδεικνύεται η μείωση του κόστους εκπαίδευσης, δεδομένου ότι οι επιχειρήσεις μπορούν να αντικαταστήσουν μέρος των δαπανηρών πρακτικών μαθημάτων με ψηφιακές προσομοιώσεις. Συμπερασματικά, η έρευνα επιβεβαιώνει ότι η ενσωμάτωση VR και AR στην εκπαίδευση για την υγεία και ασφάλεια των χειριστών κινητών γερανών αποτελεί μια καινοτόμο και αποδοτική προσέγγιση. Ωστόσο, απαιτούνται περαιτέρω μελέτες για την πλήρη αξιολόγηση της εφαρμογής τους σε διαφορετικά εργασιακά περιβάλλοντα.
Περίληψη
This paper explores the role of Virtual Reality (VR) and Augmented Reality (AR) in vocational training for the health and safety of mobile crane operators, and in reducing training costs. These technologies provide a safe and realistic learning environment, allowing trainees to acquire critical skills through simulations and interactive scenarios. The study focuses on the analysis of existing VR and AR applications, and the evaluation of their advantages and limitations compared to traditional training methods. Through a literature review, scientific studies and practical applications of these technologies are collected and examined in order to understand the degree of their effectiveness. The findings show that the use of VR and AR helps to improve the safety of
mobile crane operators, reducing workplace accidents and enhancing skill acquisition without exposing trainees to real hazards. In addition, it highlights the reduction in training costs, as companies can replace some of the costly hands-on courses with
digital simulations. In conclusion, the research confirms that integrating VR and AR into mobile crane operator health and safety training is an innovative and cost-effective approach. However, further studies are needed to fully evaluate their application in
different work environments.