Ανάλυση καμπτικής συμπεριφοράς οδοντωτών τροχών με ευθεία οδόντωση
Analysis of the bending behaviour of spur gears

Διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Πολάκης, Κωνσταντίνος
Ημερομηνία
2025-03-10Επιβλέπων
Ράπτης, ΚωνσταντίνοςΛέξεις-κλειδιά
Οδοντωτοί τροχοίΠερίληψη
Οι οδοντωτοί τροχοί είναι από τα πιο ευρέως χρησιμοποιούμενα μηχανικά εξαρτήματα για την μεταφορά ισχύος και μετάδοση περιστροφικής κίνησης μεταξύ αξόνων. Το πιό σύνηθες αίτιο αστοχίας των οδοντωτών τροχών είναι η κόπωση λόγω κάμψης. Για τον λόγο αυτόν, είναι σηματική η συνεχής μελέτη και ανάλυση της καμπτικής συμπεριφοράς των οδοντωτών τροχών. Στόχος της διπλωματικής εργασίας είναι ο υπολογισμός της γωνίας σχηματισμού του οδόντα από την αρχική του θέση λίγο πριν αστοχήσει. Έπειτα θα προσδιοριστεί η επιρροή των θερμικών κατεργασιών στη γωνία σχηματισμού κατά την αστοχία. Για τον σκοπό αυτό, θα κατασκευαστεί ψηφιακό μοντέλο ζεύγους οδοντωτών τροχών μέσω CAD συστήματος. Στη συνέχεια θα διαμορφωθεί το δοκίμιο από τον συνεργαζόμενο (κινούμενο) τροχό. Θα μεταφερθεί σε ένα περιβάλλον «Πεπερασμένων Στοιχείων» και θα πραγματοποιηθεί ανάλυση για διαφορετικά υλικά. Κάποια δοκίμια θα έχουν κατασκευαστεί με το ίδιο υλικό αλλά θα έχουν δεχθεί διαφορετική θερμική κατεργασία. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορεί να γίνει σύγκριση βάσει θερμικής κατεργασίας και να εξαχθεί η ποσοστιαία επιρροή στη γωνία σχηματισμού του οδόντα. Έπειτα θα υπολογιστεί η γωνία σχηματισμού του οδόντα για κάθε περίπτωση. Τα αποτελέσματα θα επεξεργαστούν και θα παρουσιαστούν αναλόγως. Η συγκεκριμένη εργασία απέδειξε πως μία θερμική κατεργασία μπορεί να αυξήσει τη γωνία σχηματισμού έως και ¼ φορά παραπάνω από την αρχική.
Περίληψη
Gears are among the most widely used mechanical components for power transmission and rotary motion transmission between shafts. The most common cause of gear failure is bending fatigue. For this reason, the continuous study and analysis of the bending behavior of gears is important. The aim of the thesis is to calculate the angle of formation of the tooth from its initial position just before failure. Then, the influence of heat treatments on the angle of formation at failure will be determined. For this purpose, a digital model of a gear pair will be constructed using a CAD system. Then, the specimen will be formed from the cooperating (moving) gear. It will be transferred to a «Finite Element» environment and an analysis will be performed for different materials. Some specimens will have been manufactured with the same material but will have received different heat treatments. In this way, a comparison based on heat treatment can be made and the percentage influence on the tooth formation angle can be extracted. Then, the tooth formation angle will be calculated for each case. The results will be processed and presented accordingly. This work has shown that a heat treatment can increase the formation angle up to ¼ times more than the initial one.