Ρόλοι και αρμοδιότητες σχολικών νοσηλευτών σε σχέση με την επαγγελματική ικανοποίηση
Roles and responsibilities of school nurses in relation to professional satisfaction
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Καλλίρη, Μαρία
Ημερομηνία
2025-02-12Επιβλέπων
Καυγά-Παλτόγλου, ΆνναΛέξεις-κλειδιά
Ρόλοι ; Επαγγελματική ικανοποίηση ; Σχολικός νοσηλευτήςΠερίληψη
Εισαγωγή: Οι ΣΝ είναι υπεύθυνοι για την προαγωγή υγείας των μαθητών στο σχολικό
περιβάλλον μέσω της παροχής προληπτικής φροντίδας, αγωγής υγείας, άμεσης φροντίδας
σε επείγουσες καταστάσεις, συνεχούς φροντίδας μαθητών με χρόνια νοσήματα ή ειδικές
ανάγκες. Το εργασιακό περιβάλλον και η φύση εργασίας των ΣΝ διαφέρει πολύ από τα άλλα
περιβάλλοντα υγειονομικής φροντίδας.
Σκοπός: Η διερεύνηση των αντιλήψεων των ΣΝ για το ρόλο τους σε σχέση με την
επαγγελματική τους ικανοποίηση.
Υλικό και Μέθοδος: Το δείγμα της μελέτης αποτέλεσαν 130 ΣΝ που εργάζονταν σε δημόσια
γενικά σχολεία της Ελλάδος. Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε
ερωτηματολόγιο που αποτελούνταν από τρεις ενότητες: α) το έντυπο δημογραφικών,
κοινωνικών και επαγγελματικών χαρακτηριστικών. β) την κλίμακα Επαγγελματικής
Ικανοποίησης (Employee Satisfaction Inventory - ESI), γ) την κλίμακα (Perceptions of
school nurses and principals towards nurse role – PSN), για την αξιολόγηση των αντιλήψεων
των ρόλων των ΣΝ. Το ερωτηματολόγιο διαμορφώθηκε σε ηλεκτρονική μορφή, μέσω του
προγράμματος Microsoft Forms, και αναρτήθηκε σε επαγγελματικές ιστοσελίδες των ΣΝ
στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης. Πραγματοποιήθηκε περιγραφική και διμεταβλητή
108
στατιστική ανάλυση με τη χρήση του προγράμματος SPSS v. 28. Ως επίπεδο στατιστικής
σημαντικότητας τέθηκε στο α=0,05.
Αποτελέσματα: Η πλειονότητα των συμμετεχόντων ήταν γυναίκες (91,8%), με μέση ηλικία
τα 34,02 (±4,85) έτη. Η μέση βαθμολογία της κλίμακας PSN ήταν 3,98 (±0,04) και της
κλίμακας ESI ήταν 81,17 (±12,54). Οι συχνότεροι ρόλοι των ΣΝ ήταν η «παροχή πρώτων
βοηθειών» [4,86 (±0,35)] και η «αγωγή υγείας και η προαγωγή υγιεινών συμπεριφορών»
[4,67 (±0,60)], ενώ οι λιγότερο συχνοί ήταν η «αξιολόγηση περιπτώσεων παρατεταμένης
απουσίας» [3,37 (±1,21)], η «αξιολόγηση μαθητών με προβλήματα συμπεριφοράς» [3,25
(±1,19)] και η «εφαρμογή προγραμμάτων επιτήρησης» [3,24 (±1,14)]. Η κλίμακα PSN
βρέθηκε να έχει αρνητική συσχέτιση με τον μισθό (r=-0,219, p=0,015) και θετική συσχέτιση
με την προαγωγή στην εργασία (r=0,204, p=0,023). Η βαθμολογία της κλίμακας PSN
διέφερε στατιστικά σημαντικά ανάλογα με την οικογενειακή κατάστασή τους (p=0,019) και
την επαγγελματική εμπειρία (p<0,001). Ο έγγαμοι είχαν στατιστικά σημαντικά υψηλότερη
βαθμολογία PSN σε σχέση με τους διαζευγμένους (p=0,026). Επίσης, οι ΣΝ με ≤ 2 έτη
προϋπηρεσίας είχαν στατιστικά σημαντικά μικρότερη βαθμολογία PSN σε σχέση με
εκείνους που είχαν 3 – 5 έτη προϋπηρεσίας (p<0,001) και ≥ 6 έτη προϋπηρεσίας (p<0,001).
Τέλος, η επαγγελματική ικανοποίηση των ΣΝ διέφερε στατιστικά σημαντικά ανάλογα με το
φύλο (p=0,006), με τους άνδρες να αναφέρουν υψηλότερη ικανοποίηση από τις γυναίκες.
Συμπεράσματα: Οι ΣΝ αναλαμβάνουν συχνότερα ρόλους που σχετίζονται με την παροχή
φροντίδας και λιγότερο συχνά ρόλους που σχετίζονται με την ακαδημαϊκή επίδοση των
μαθητών. Παράλληλα, φαίνεται ότι οι ΣΝ έχουν μέτριο επίπεδο επαγγελματικής
ικανοποίησης. Οι αντιλήψεις των ΣΝ για το ρόλο τους βρέθηκε να συσχετίζονται με την
επαγγελματική ικανοποίηση όσον αφορά το μισθό και την προαγωγή στην εργασία τους.
Λέξεις κλειδιά: Επαγγελματική Ικανοποίηση, Ρόλοι, Σχολικός Νοσηλευτής
Περίληψη
Introduction: School nurses are responsible for promoting student health in the school
environment by providing preventive care, health education, immediate care in emergency
situations, and ongoing care for students with chronic illnesses or special needs. The work
environment and nature of school nurses' duties differ significantly from other healthcare
settings.
Aim: The aim of this study was to investigate school nurses' perceptions of their role in
relation to their job satisfaction.
Materials and Methods: The study sample consisted of 130 school nurses working in public
general schools in Greece. Data collection was done through a questionnaire comprising
three sections: a) demographic, social, and professional characteristics, b) the Employee
Satisfaction Inventory (ESI), and c) the Perceptions of School Nurses and Principals towards
Nurse Role (PSN) scale, assessing the perceptions of school nurses' roles. The questionnaire
was formatted electronically using Microsoft Forms and posted on school nurses'
professional social media networks. Descriptive and bivariate statistical analysis was
conducted using SPSS v. 28, with a significance level set at α=0.05.
Results: The majority of participants were women (91.8%), with an average age of 34.02
(±4.85) years. The mean PSN score was 3.98 (±0.04), and the mean ESI score was 81.17
110
(±12.54). The most frequent roles of school nurses were "providing first aid" [4.86 (±0.35)]
and "health education and promotion of healthy behaviors" [4.67 (±0.60)], while the least
frequent roles were "evaluating cases of prolonged absence" [3.37 (±1.21)], "assessing
students with behavioral problems" [3.25 (±1.19)], and "implementing surveillance
programs" [3.24 (±1.14)]. The PSN scale had a negative correlation with salary (r=-0.219,
p=0.015) and a positive correlation with job promotion (r=0.204, p=0.023). PSN scores
differed significantly based on marital status (p=0.019) and professional experience
(p<0.001). Married participants had significantly higher PSN scores than divorced ones
(p=0.026). Additionally, school nurses with ≤ 2 years of experience had significantly lower
PSN scores compared to those with 3–5 years (p<0.001) and ≥ 6 years of experience
(p<0.001). Finally, job satisfaction varied significantly by gender (p=0.006), with men
reporting higher satisfaction than women.
Conclusions: School nurses frequently take on roles related to caregiving, while they are less
involved in roles related to students' academic performance. Additionally, school nurses
appear to have moderate levels of job satisfaction. Their perceptions of their role were found
to be correlated with job satisfaction, particularly concerning salary and career advancement.
Keywords: Job Satisfaction, Roles, School Nurse