Ολοκληρωμένη μελέτη εγκατάστασης φωτοβολταϊκού συστήματος και φορτιστή ηλεκτρικών οχημάτων σε τυπική οικία
Integrated study for the installation of a photovoltaic system and electric vehicle charger in a typical house

Διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Καλαφατάκης, Ιωάννης
Ημερομηνία
2025-02-20Επιβλέπων
Spyropoulos, GeorgiosΛέξεις-κλειδιά
Διασυνδεδεμένο σύστημα ; Οικονομοτεχνική μελέτη ; Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ; Φωτοβολταϊκά συστήματα ; Περιβαλλοντικό αποτύπωμα ; CO2 ; Net metering ; Net billing ; Ενεργειακός συμψηφισμόςΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται την μελέτη εγκατάστασης ενός διασυνδεδεμένου φωτοβολταϊκού συστήματος, σε συνδυασμό με τη φόρτιση ηλεκτρικού οχήματος, σε τυπική οικία. Η μελέτη περιλαμβάνει τόσο την τεχνική προσέγγιση και ανάλυση
της ενεργειακής κατανάλωσης της οικίας, όσο και την οικονομική αξιολόγηση της επένδυσης. Αρχικά, πραγματοποιήθηκε εκτενής βιβλιογραφική έρευνα σχετικά με τις τεχνολογίες φωτοβολταϊκών συστημάτων, τις τάσεις της αγοράς και το νομικό πλαίσιο που διέπει την εγκατάστασή τους στην Ελλάδα. Στη συνέχεια, καταγράφηκαν τα βασικά χαρακτηριστικά της οικίας και υπολογίστηκαν οι ενεργειακές της ανάγκες βάση πραγματικών δεδομένων. Επομένως, προέκυψαν σε ετήσια βάση, περίπου, 1700 kWh για την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας και 2600 kWh που αντιστοιχούν σε καταναλώσεις από χρήση συσκευών φυσικού αερίου, όπου και θεωρήθηκε ότι σε μελλοντική μελέτη θα αντικατασταθούν με αντλία θερμότητας και οι ανάγκες αυτές θα καλύπτονται πλήρως από μια φωτοβολταϊκή εγκατάσταση. Τέλος, συνυπολογίστηκαν επιπλέον ενεργειακές ανάγκες 2400 kWh για την φόρτιση ενός ηλεκτρικού οχήματος. Για τη διαστασιολόγηση του φωτοβολταϊκού συστήματος και την προσομοίωση της ενεργειακής παραγωγής, χρησιμοποιήθηκε το εξειδικευμένο λογισμικό PVsyst. Στο λογισμικό, προσδιορίστηκαν οι βέλτιστες τεχνικές παράμετροι του συστήματος, όπως οι γεωγραφικές συντεταγμένες, τα μετεωρολογικά δεδομένα για την ακριβή τοποθεσία της οικίας αλλά και ο βέλτιστος προσανατολισμός του συστήματος με γωνία κλίσης 30° με 0° αζιμούθιο γωνία. Επιπλέον, πραγματοποιήθηκε ανάλυση ταυτοχρονισμού της αυτοπαραγωγής με την αυτοκατανάλωση και εκτιμήθηκε ταυτοχρονισμός 19%. Στη συνέχεια, επιλέχθηκε το σύστημα φόρτισης του ηλεκτρικού οχήματος, με συνολική ισχύ 3,7 kW, βάσει των εκτιμόμενων μελλοντικών αναγκών και της ενεργειακής διαθεσιμότητας της οικίας. Παράλληλα, πραγματοποιήθηκε η οικονομική ανάλυση της επένδυσης, όπου και
εξετάστηκαν δύο διαφορετικά σενάρια χρηματοδότησης (ίδια κεφάλαια και λήψη δανείου). Η οικονομική αξιολόγηση βασίστηκε στον υπολογισμό των καθαρών ταμειακών ροών, την Καθαρή Παρούσα Αξία (NPV) και το τοκοχρεολύσιο του δανείου. Ενώ και για τις
δύο περιπτώσεις χρηματοδότησης, η Καθαρή Παρούσα Αξία προέκυψε αρνητική, γεγονός που υποδεικνύει ότι η επένδυση δεν είναι οικονομικά βιώσιμη υπό τις τρέχουσες συνθήκες. Στην περίπτωση λήψης δανείου, το τοκοχρεολύσιο ανήλθε σε 543 € ετησίως κατά την διάρκεια 10 ετών της ζωής του δανείου, με σταθερό επιτόκιο 6%. Τέλος, εξήχθησαν συμπεράσματα σχετικά με τη φωτοβολταϊκή εγκατάσταση που επιλέχθηκε. Συγκεκριμένα, επιλέχθηκαν 6 φωτοβολταϊκά πάνελ με συνολική ισχύ 2,8 kWp και ένας μετατροπέας 3kW, με συνολική ετήσια παραγωγή να ξεπερνά τις 4500 kWh (λαμβάνοντας υπόψιν περιορισμούς λόγω της χωρητικότητας της διαθέσιμης επιφάνειας εγκατάστασης). Η εργασία αναδεικνύει τις προκλήσεις που προκύπτουν κατά τη μελέτη ενός τέτοιου συστήματος σε ένα μεγάλο αστικό περιβάλλον, εστιάζοντας τόσο στις τεχνικές όσο και στις οικονομικές πτυχές της ενσωμάτωσης φωτοβολταικού συστήματος στις οικιακές εφαρμογές.
Περίληψη
This thesis deals with the study of the installation of an interconnected photovoltaic system, in combination with the charging of an electric vehicle, in a typical house. The study includes both the technical approach and analysis of the energy consumption of the house and the economic evaluation of the investment. Initially, an extensive bibliographical research on photovoltaic system technologies, market trends and the legal framework governing their installation in Greece was carried out. Then, the basic characteristics of the house were recorded and its energy needs were calculated based on real data. Therefore, approximately 1700 kWh for electricity consumption and 2600 kWh corresponding to consumption from the use of gas appliances were obtained on an annual basis, where it was assumed that in a future study they will be replaced with a heat pump and these needs will be fully covered by a photovoltaic installation. Finally, an additional energy demand of 2400 kWh for charging an electric vehicle was taken into account. For the sizing of the PV system and the simulation of the energy production, the specialized software PVsyst was used. In the software, the optimal technical parameters of the system were determined, such as the geographical coordinates, the meteorological data for the exact location of the house and the optimal orientation of the system with a 30° tilt angle with a 0°
azimuth angle. In addition, a match analysis of self-production with self-consumption was performed and a 19% match was estimated. Then, the electric vehicle charging system was selected, with a total power of 3.7 kW, based on the estimated future needs and energy availability of the house. At the same time, the financial analysis of the investment was carried out, where two different financing scenarios (equity and borrowing) were considered. The economic evaluation was based on the calculation of the net cash flow, the Net Present Value (NPV) and the interest rate of the loan. While for both financing cases, the NPV was negative, indicating that the investment is not economically viable under current conditions. In the case of a loan, the interest rate amounted to €543 per annum over the 10-year life of the loan, at a fixed interest rate of 6%. Finally, conclusions were drawn regarding the photovoltaic installation chosen. In particular, 6 photovoltaic panels with a total capacity of 2.8 kWp and a 3kW inverter were selected, with a total annual production of more than 4500 kWh (taking into account limitations due to the capacity of the available installation surface). The paper highlights the challenges that arise when designing such a system in a large urban
environment, focusing on both the technical and economic aspects of integrating a PV system in residential applications.