Ασφάλεια και διαχείρηση κινδύνου κατά την εκφόρτωση εμπορευματοκιβωτίων πλοίου
Safety and risk management during unloading ship containers

Διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Μπουζινέκη, Μαρία Ελένη
Ημερομηνία
2025-04-10Επιβλέπων
Tigkas, IoannisΛέξεις-κλειδιά
Διαχείρηση ; Ασφάλεια ; Κίνδυνος ; Φορτοεκφόρτωση ; Εμπορευματοκιβώτια ; Τερματικός σταθμός ; Μεθοδολογία ; ΠροστασίαΠερίληψη
Η εν λόγω εργασία παρουσιάζει μια λεπτομερή ανάλυση σχετικά με τη διαχείριση της ασφάλειας και των κινδύνων κατά την φορτοεκφόρτωση των εμπορευματοκιβωτίων σε τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων. Αρχικά, η εργασία παρουσιάζει την αναγκαιότητα των θαλάσσιων μεταφορών και την ραγδαία εξέλιξη του εμπορίου μέσω των container. Στη συνέχεια γίνεται ανάλυση ενός τερματικού σταθμού με όλα τα σημαντικά στοιχεία του από εργάτες, ζώνες μεταφοράς φορτίου και ζώνες οχημάτων. Ακόμη, αναλύονται οι κίνδυνοι που πρέπει να προσέξει ο εργάτης κατά τη διάρκεια της φορτοεκφόρτωσης ενός πλοίου και παρουσιάζονται ατυχήματα που έχουν προκύψει σε λιμενικές εγκαταστάσεις, όπως το ατύχημα της Ελευσίνας στην Ελλάδα.
Στη συνέχεια, γίνεται αναφορά στην έννοια του ρίσκου και την ανάλυση της μεθόδου Formal Safety Assessment (FSA). Γενική μεθοδολογία και ορισμοί, έως και στατιστικά στοιχεία από εφαρμογές της έρευνας παρουσιάζονται στα επόμενα κεφάλαια. Εφαρμογή της FSA στα λιμάνια του Xiamen, Penryn και Truro και της Σανγκάης παρουσιάζουν εκτενέστερα αποτελέσματα της μεθοδολογίας FSA με σκοπό τη διαχείριση των κινδύνων κατά τη φορτοεκφόρτωση των πλοίων.
Εν κατακλείδι, η εργασία κλείνει με τη λήψη μέτρων ασφαλείας κατά τη διάρκεια των εργασιών στους τερματικούς σταθμούς, αλλά και την αναγκαιότητα εφαρμογής της μεθοδολογίας FSA ως κλειδί για την ασφάλεια στις λιμενικές εγκαταστάσεις. Ως τελευταία αναφορά, παρουσιάζονται προτάσεις για νέες εξελίξεις ως προς την ασφάλεια των λιμενικών εγκαταστάσεων και προτείνεται η διερεύνηση του λιμένα της Θεσσαλονίκης ως τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων για επόμενη διπλωματική εργασία συμφοιτητή/συναδέλφου.
Περίληψη
The present thesis provides a detailed analysis regarding the management of safety and risks during the loading and unloading of containers at container terminals. Initially, the thesis presents the necessity of maritime transportation and the rapid evolution of commerce through containers. Subsequently, an analysis of a terminal station is conducted, covering all significant elements including workers, cargo transfer zones, and vehicle zones. Moreover, the risks that workers need to be aware of during ship loading and unloading operations are discussed, along with accidents that have occurred in port facilities, such as the incident in Elefsina, Greece.
Furthermore, the concept of risk and the analysis of the Formal Safety Assessment (FSA) method are addressed. General methodology and definitions, up to statistical data from research applications, are presented in subsequent chapters. The application of FSA in the ports of Xiamen, Penryn, Truro, and Shanghai provides more extensive results of the FSA methodology aimed at risk management during ship loading and unloading.
In conclusion, the thesis closes with the implementation of safety measures during operations at terminal stations, as well as the necessity of applying the FSA methodology as a key to safety in port facilities. As a final reference, proposals for new developments regarding port safety are presented, and the investigation of the Port of Thessaloniki as a container terminal is suggested for further research by a colleague.