Ανάπτυξη σε RDBMS βάσης δεδομένων και θεματικών χαρτών (topic maps) των Φιλοσοφικών Σχολών της Ελληνιστικής περιόδου (3ος π. Χ – 5ος μ. Χ) με σκοπό την εξαγωγή ενδεικτικών θεματικών ομοιοτήτων και αλληλεπιδράσεων μεταξύ τους
Database development in RDBMS and topic maps of the Hellenistic period's Philosophical Schools (3rd century BC - 5th century AD) for the extraction of indicative thematic similarities and interactions between them
Keywords
Ελληνιστική φιλοσοφία ; Στωικισμός ; Επικουρισμός ; Βάση δεδομένων ; Ελληνιστική εποχή ; Σχεσιακό μοντέλο βάσης δεδομένων ; Θεματικός χάρτηςAbstract
Η παρούσα εργασία είναι μια ενδεικτική ανάλυση της δομής μιας ευρείας φιλοσοφικής περιόδου, της Ελληνιστικής Φιλοσοφίας. Γέννημα μιας ταραγμένης εποχής, η Ελληνιστική Φιλοσοφία επιχείρησε να ορίσει τη θέση του ανθρώπου σε ένα αφιλόξενο κόσμο και να καταστήσει την ευδαιμονία προσωπική του ευθύνη. Στωικοί, Επικούρειοι και Σκεπτικοί, με τις ομοιότητες και τις διαφορές τους, επηρέασαν βαθύτατα την εξέλιξη της ανθρώπινης σκέψης και η διδασκαλία τους συνεχίζει να ακτινοβολεί ως τις μέρες μας.
Η εργασία αποτελείται από δύο μέρη: ένα θεωρητικό, που αφορά την φιλοσοφική ανάλυση των τριών Ελληνιστικών Σχολών και ένα πρακτικό, που περιλαμβάνει την υλοποίηση μιας Βάσης Δεδομένων, και στο πλαίσιο αυτής, τη δημιουργία τριών θεματικών χαρτών που αποτυπώνουν τις σχέσεις των βασικών εννοιών των Σχολών. Η σύνθεση των δύο μερών κρίνεται ως μια σύγχρονη προσέγγιση ενός παραδοσιακού γνωστικού πεδίου.
Abstract
The current thesis is an indicative structural analysis of a broad philosophical period, that of Hellenistic Philosophy. Birth of a turbulent era, Hellenistic Philosophy tried to define man’s position in an alienated world and to make Eudaimonia matter of his personal responsibility. Stoics, Epicureans and Sceptics, with their similarities and differences, have influenced deeply the evolution of human thought and their teachings continue to shine till nowadays.
The thesis is consisted of two parts: a theoretical one, concerning the philosophical analysis of the three Hellenistic Schools, and a practical one, which includes the implementation of a database and, in its context, the creation of three topic maps that depict the relations among Schools’ core concepts. The composition of the two parts is judged as a modern approach to a traditional field of knowledge.