Η ηλεκτρονική εποχή και ο ρόλος της στην ποιότητα της απονομής της δικαιοσύνης. Μελέτη περίπτωσης: Πρόγραμμα «Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Δικαστικών Υποθέσεων στις Ποινικές Διαδικασίες» στην Εφετειακή Περιφέρεια Πειραιά.
Digital times and their role in the quality of serving justice. Case study: Program «Integrated Judicial Case Management System in Criminal Proceedings» in the Court of Appeal of Piraeus
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Κικίλια, Μαρία
Ρεΐζη, Ιωάννα
Ημερομηνία
2021-09-12Επιβλέπων
Κομισόπουλος, ΦαίδωνΛέξεις-κλειδιά
Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Δικαστικών Υποθέσεων Πολιτικής και Ποινικής Δικαιοσύνης ; Διοίκηση ολικής ποιότητας ; Υπουργείο Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ; Εφετειακή Περιφέρεια Πειραιά ; Ευρωπαϊκό δικαστικό δίκτυο ; Ηλεκτρονικό δίκαιο ; Συμβούλιο Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων ; Τεχνολογία πληροφοριών και επικοινωνίας ; Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς ; Integrated Civil and Criminal Justice Judicial Affairs Management System ; Total quality management ; European Judicial Network ; Electronic law ; Information and communication technologies ; National Strategic Reference FrameworkΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία εκπονήθηκε στο πλαίσιο του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Δημόσια Διοίκηση – Δημόσιο Μάνατζμεντ» του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Ο σκοπός της εργασίας μας είναι να αναδείξει το κατά πόσο η ηλεκτρονική εφαρμογή του προγράμματος «ΟΣΔΔΥ-ΠΠ» αναβαθμίζει την ποιότητα της
Δικαιοσύνης και διευκολύνει στους χρήστες του στην εκτέλεση των εργασιών τους και πόσο τους ικανοποιεί. Αναλύουμε τη θεωρία της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας (Δ.Ο.Π.), παρουσιάζοντας την βελτίωση και την εξέλιξή της στις δημόσιες υπηρεσίες, με αναφορά στο έργο του Deming, «τον πατέρα της εξέλιξης της ποιότητας». Περιγράφουμε τις προσπάθειες της δημόσιας διοίκησης να ασχοληθεί με την ποιότητα και τις πιθανές ανάγκες για αλλαγή. Αποτυπώνουμε συνοπτικά ορισμένες από τις προσπάθειες αυτές όπως είναι η «Διοίκηση μέσω Στόχων, το Όραμα, οι Δείκτες Μέτρησης αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας κλπ». Στη συνέχεια παρουσιάζουμε την εφαρμογή της Ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στην Ελλάδα μέσα από τα πληροφοριακά συστήματα που εφαρμόζονται και το επίπεδο Στρατηγικής και την εξέλιξη της. Αναφερόμαστε στην Οργάνωση της Δικαιοσύνης στα Ποινικά Δικαστήρια, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην υφιστάμενη κατάσταση. Αποτυπώνουμε τα συμπεράσματά μας από τις ανωτέρω θεωρίες και την εφαρμογής τους στο Δημόσιο. Κατόπιν ασχολούμαστε αναλυτικότερα με το πως οραματίστηκε και θεσμοθέτησε η Ευρωπαϊκή Ένωση την Ηλεκτρονική Δικαιοσύνη, πάντα σύμφωνα με τις αρχές που την διέπουν, καθορίζοντας τις πολιτικές και προγράμματα εφαρμογής της στα κράτη-μέλη της. Η Ηλεκτρονική Δικαιοσύνη (e–Justice) θεωρείται μία ευκαιρία για την εύκολη πρόσβαση στη δικαιοσύνη με τελικό στόχο την απόλυτη ποιότητα στην απονομή της δικαιοσύνης και εφαρμοστηκε μέσω των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών που πραγματοποιήθηκαν κατά το μεγαλύτερο μέρος τους από τα προγράμματα ΕΣΠΑ. Ειδικότερα παρουσιάζουμε το έργο «Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Δικαστικών Υποθέσεων Πολιτικής και Ποινικής Δικαιοσύνης» στο εξής «ΟΣΔΔΥ- ΠΠ» .Ο κύριος στόχος του έργου είναι να ψηφιοποιήσει τη ροή των ποινικών και πολιτικών διαδικασιών στις δικαστικές υπηρεσίες της χώρας και να αναβαθμίσει τις υπηρεσίες και τις ανάγκες των εμπλεκομένων μερών, τους φορείς της Δικαιοσύνης και τους πολίτες. Ακολούθως παρουσιάζουμε την μεθοδολογία που εφαρμόστηκε στην έρευνα. Αυτή πραγματοποιήθηκε σε δείγματα του ανθρώπινου δυναμικού των Ποινικών Διαδικασιών της Εφετειακής Περιφέρειας Πειραιά μέσω έντυπων ερωτηματολογίων που διανεμήθηκαν στους δικαστικούς υπαλλήλους. Αφού κωδικοποιήθηκαν και ποσοστικοποιήθηκαν τα αποτελέσματα με τη χρήση του προγράμματος SPSS και την εφαρμογή των στατιστικών μεθόδων αξιολογήθηκαν. Η πρωτοτυπία αυτής της έρευνας είναι ότι, μέχρι στιγμής, δεν έχει διενεργηθεί άλλη έρευνα σχετικά με την ποιότητα του ΟΣΔΔΥ-ΠΠ ,την εφαρμογή του στους τομείς της ποινικής δικαιοσύνης και το βαθμό ικανοποίησης των δικαστικών υπαλλήλων . Ακολουθούν οι συμπερασματικές σκέψεις για το πρόγραμμα ΟΣΔΔΥ-ΠΠ που είναι βασισμένες στα αποτελέσματα των στατιστικών στοιχείων και μας δίνουν απαντήσεις στα ερωτήματα που έχουν τεθεί στη έρευνα. Η εργασία ολοκληρώνεται με την παρουσίαση των βιβλιογραφικών αναφορών και των πηγών καθώς και του ερωτηματολογίου της έρευνας.
Περίληψη
This dissertation was carried out within the framework of the Postgraduate Programme "Public Administration – Public Management" of the Department of Business Administration of the University of Western Attica. The purpose of our work is to highlight whether the electronic application of the "OSDDY-PP" programme enhances the quality of Justice and facilitates its users
in carrying out their tasks and how much it satisfies them. We analyze the theory of Total Quality Management (I.O.P.), presenting its improvement and evolution in public services, with reference to Deming's work, "the father of quality evolution". We describe the public administration's efforts to address quality and potential needs for change. We summarise some of these efforts such as "Administration through Objectives, Vision, Efficiency and Efficiency Measurement Indicators, etc." We then present the implementation of eGovernment in Greece through the information systems applied and the level of Strategy and its evolution.We refer to the Organisation of Justice in the Criminal Courts, with particular emphasis on the current situation. We draw our conclusions from the above theories and their application to the State. Then we deal in more detail with how the European Union envisioned and institutionalised e-Justice, always in accordance with the principles governing it, defining its policies and implementation programmes in its Member States. e-Justice is considered an opportunity for easy access to justice with the ultimate goal of absolute quality in the administration of justice and was implemented through the Information and Communication Technologies that were largely carried out by the NSRF programmes. In particular, we present the project "Integrated System for the Management of Judicial Affairs of Civil and Criminal Justice" under the term"OSDDY-PP".The main objective of the project is to digitise the flow of criminal and political proceedings to the country's judicial services and to upgrade the services and needs of
the parties involved, the bodies of justice and citizens. We then present the methodology applied to the research. This was carried out in samples of the human resources of the Criminal Procedures of the Piraeus Court of Appeal through printed questionnaires distributed to judicial officials. After the results were codified and rated using the SPSS programme and the application of
statistical methods, they were evaluated. The originality of this investigation is that, so far, no further research has been carried out on the quality of the "OSDDY-PP", its implementation in the areas of criminal justice and the degree of satisfaction of
judicial officials. Here are the conclusions on the "OSDDY-PP" programme which are based on the results of the statistics and give us answers to the questions raised in the survey. The work concludes with the presentation of the bibliographical references and
sources as well as the survey questionnaire.