Ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα: Διερεύνηση της επιρροής των οικονομικών κινήτρων και άλλων παραγόντων στην αποδοχή των χρηστών
Electromobility in Greece: A research based on the influence of financial incentives and other factors on the adoption of electric vehicles
Λέξεις-κλειδιά
Ηλεκτροκίνηση ; Εναλλακτικά καύσιμα ; Βιωσιμότητα ; Ηλεκτρικά οχήματα ; Κίνητρα ; Αποδοχή χρηστών ; ElectromobilityΠερίληψη
H προστασία του περιβάλλοντος και η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία για το σύγχρονο κόσμο. Ο τομέας των μεταφορών είναι υπεύθυνος περίπου για το ένα τέταρτο των άμεσων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) από την καύση ορυκτών καυσίμων. Η ραγδαία αύξηση της τεχνολογίας και της πληροφορικής έχουν συνεισφέρει στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης και την προώθηση εναλλακτικών καυσίμων, με στόχο το βιώσιμο σχεδιασμό των μεταφορών.
Οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων (Η/Ο) το 2019 ξεπέρασαν τα 2,1 εκατομμύρια παγκοσμίως. Αναφορικά με το έτος, η Νορβηγία παρέμεινε η πρώτη χώρα στην Ευρώπη όσον αφορά το μερίδιο πωλήσεων νέων Η/Ο φτάνοντας στο 56%, με την Ισλανδία να ακολουθεί με 23% και την Ολλανδία με 15%. Σύμφωνα με το δείκτη LeasePlan EV Readiness 2021, η Ελλάδα
βρίσκεται στην 17η θέση στην Ευρώπη, ανάμεσα σε 22 χώρες. Στόχος της Ελληνικής κυβέρνησης είναι το 30% των οχημάτων να είναι ηλεκτρικά μέχρι το 2030 καθώς και η δημιουργία ενός ευρύτερου δικτύου για την ανάπτυξη δημοσίων προσβάσιμων υποδομών φόρτισης. Ωστόσο, στην Ελλάδα η χρήση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων φαίνεται να αυξάνεται με πιο αργό ρυθμό από ότι είχε προβλεφθεί. Η παρούσα εργασία πραγματοποιεί συγκριτική μελέτη ανάμεσα σε 6 ευρωπαϊκές χώρες (Νορβηγία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ολλανδία, Ιταλία, Βέλγιο και Ελλάδα) για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και επικεντρώνεται στους παράγοντες που επηρεάζουν την αποδοχή των χρηστών. Προκειμένου να διερευνηθούν οι παράγοντες που επηρεάζουν την πρόθεση αγοράς
Η/Ο στην Ελλάδα, πραγματοποιείται έρευνα μέσω ερωτηματολογίου. Το ερωτηματολόγιο απαντήθηκε ηλεκτρονικά από 350 άτομα και αποτελείται από συνολικά 30 κλειστού τύπου ερωτήσεις. Για την ανάλυση των αποτελεσμάτων, αναπτύσσονται δύο μοντέλα λογιστικής παλινδρόμησης για να διερευνηθούν οι παράγοντες που επηρεάζουν την πρόθεση των χρηστών να αγοράσουν και να πληρώσουν για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Παράγοντες όπως τα οικονομικά κίνητρα, τα δημογραφικά χαρακτηριστικά (το φύλο, η ηλικία, το εισόδημα και τα μέλη της οικογένειας), η ύπαρξη σταθμών φόρτισης καθώς και η περιβαλλοντική συνείδηση
φαίνεται να είναι σημαντικά για την αποδοχή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Συγκεκριμένα, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το 59,71% των ερωτώμενων είναι από “μέτρια” έως “πάρα πολύ” πρόθυμοι να αγοράσουν ηλεκτρικό ΙΧ με βάση τα οικονομικά κίνητρα που παρέχει η κυβέρνηση. Το αντίστοιχο ποσοστό για αγορά ηλεκτρικού δίκυκλου/ τρίκυκλου είναι 37,15% και για αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου 49,14%. Επιπλέον, το κόστος αγοράς αποτελεί τον πρωταρχικό παράγοντα για την αγορά ενός Η/Ο με το 78,28% να το θεωρεί από “πολύ” έως “πάρα πολύ” σημαντικό παράγοντα αποδοχής. Το κόστος λειτουργίας και συντήρησης καθώς και
η αυτονομία του οχήματος κυμαίνονται επίσης σε παρόμοια επίπεδα, 68% και 73,13% αντίστοιχα. Τέλος, από την ανάλυση των αποτελεσμάτων αξιολογείται η επίδραση των κινήτρων τα οποία δόθηκαν μέσω του προγράμματος “Κινούμαι Ηλεκτρικά” τα οποία μπορούν να συμβάλλουν στη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στην Ελληνική αγορά.
Περίληψη
The protection of the environment and the mitigation of climate change have become a priority for transportation sector since it is responsible for almost a quarter of direct carbon dioxide emissions (CO2) from fossil fuels combustion. Advances on technology and informatics have contributed on the development of electromobility and promotion of alternative fuels, which with their turn aim to support sustainable transportation planning. In 2019, sales of electric vehicles (EVs) topped 2.1 million globally. Norway remained the first country in Europe with the highest share of electric car sales, reaching to 56% of new vehicle sales in 2019, followed by Iceland with 23%. According to the LeasePlan EV Readiness 2021 index, Greece is in the 17th place in Europe, among 22 countries, in terms of EVs readiness. The goal of the Greek government is that one in three new vehicles in Greece will be electric by 2030, as well as the creation of a wider network of publicly accessible charging infrastructure. Nevertheless, in Greece, the share of EVs seems to be growing at a slower pace than it was forecasted. This thesis conducts a comparative study between 6 European countries (Norway, United Kingdom, Netherlands, Italy, Belgium, and Greece) in terms of e-mobility promotion and focuses on the factors that influence their adoption. To analyze the factors that affect the consumers’ intention to purchase an EV in Greece, a survey is being conducted. The questionnaire was answered by 350 people and consists of 30 close-ended questions. Logistic regression models are developed to analyze the factors that influence the intention of users to purchase and pay for an EV. Factors such as financial incentives, demographics (gender, age, income, and members of household), charging infrastructure and environmental concern seem to affect the intention. Specifically, the results indicated that 59,71% of respondents are "moderate" to "very" willing to buy an EV when considering the financial incentives provided. The respective percentage for the purchase of an electric motorcycle/tricycle is 37,15% and for the purchase of an electric bicycle is 49,14%. Moreover, the purchase cost of the vehicle is “very” to “very much”, the main factor when purchasing an electric vehicle as indicated by the 78,28% of respondents. The operating and maintenance cost and range are also important factors when purchasing an electric vehicle as answered by 68% and 73,13% of the respondents, respectively. The thesis concludes with suggestions on the governmental program “I move electrically”, to support electromobility in the Greek market.