Διαπολιτισμική επικοινωνία και συμπερίληψη παιδιών Ρομά στην εκπαίδευση – Απόψεις γονέων
Intercultural communication and inclusion of Roma children in education - Parents' views
Λέξεις-κλειδιά
Διαπολιτισμική επικοινωνία ; Συμπερίληψη ; Ρομά ; ΓονείςΠερίληψη
Αφετηρία της παρούσας έρευνας αποτέλεσε το ενδιαφέρον της ερευνήτριας για τις
απόψεις των γονέων Ρομά για την εκπαίδευση των παιδιών τους. Μετά από δυο χρόνια
εργασίας στην Μη Κυβερνητική Οργάνωση (ΜΚΟ) «Κοινωνικό Κέντρο Πεταλούδα», η
οποία βοηθάει παιδιά Ρομά στα Άνω Λιόσια να ξεκινήσουν και να παραμείνουν στο
σχολείο, η ερευνήτρια διαπίστωσε πως η φωνή των γονέων τους συχνά δεν ακούγεται.
Παρατήρησε πως υπάρχουν δυσκολίες στην αντίληψη των προβλημάτων τους από τους
εκπαιδευτικούς όπως και πρακτικές που τους αποξενώνουν ακόμα περισσότερο από τη
ζωή τους σχολείου. Προκειμένου να ερευνηθούν οι λόγοι για τους οποίους συμβαίνει αυτό,
στην παρούσα εργασία θα εντοπιστούν κάποιες από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι
γονείς Ρομά στην επικοινωνία τους μαζί με τους εκπαιδευτικούς των παιδιών τους.
Επιπλέον, θα παρουσιαστούν πρακτικές που βοηθούν στη συμπερίληψη των Ρομά στην
εκπαίδευση και πρακτικές που την παρεμποδίζουν. Κύριος σκοπός της εργασίας είναι να
διερευνηθούν οι δυσκολίες και τα εμπόδια που συναντούν οι γονείς Ρομά στην επικοινωνία
με τους εκπαιδευτικούς και να καταγραφούν οι απόψεις τους αναφορικά με τις
συμπεριληπτικές παιδαγωγικές πρακτικές. Η παρούσα έρευνα είναι μια ποιοτική μελέτη
με τη χρήση ημι-δομημένης συνέντευξης. Ολοκληρώνοντας θα ήθελα να ευχαριστήσω
όλους τους γονείς που συνέλαβαν με την πραγματοποίηση των συνεντεύξεων στην
υλοποίηση της συγκεκριμένης έρευνας. Ειδικότερα, θα ήθελα να ευχαριστήσω την
επόπτριά μου κα. Ελένη Μουσένα για τις μεθοδολογικές συμβουλές και παρεμβάσεις και
για την στήριξη και ενθάρρυνσή της. Τέλος θα ήθελα να ευχαριστήσω την οικογένειά μου
η οποία με στηρίζει σε κάθε μου βήμα και ήταν δίπλα μου σε όλη τη διάρκεια συγγραφής
της παρούσας επιστημονικής έρευνας.
Περίληψη
The starting point of this research was the researcher's interest in the views of Roma
parents on the education of their children. After two years of working for the NGO
"Petalouda Social Center", which helps Roma children in Ano Liossia to start and stay in
school, the researcher found that their parents' voices are often not heard. She noted that
teachers often do not perceive the Rome people’s problems as well as school practices that
alienate them even more from school life. In order to investigate the reasons why this
happens, in this research, some of the difficulties that Roma parents face in communicating
with their children's teachers will be identified. In addition, practices that help to include
Roma in education and practices that prevent it will be presented. The main purpose of the
study is to investigate the difficulties and obstacles that Roma parents encounter in
communicating with teachers and to record their views regarding the inclusive pedagogical
practices. This research is a qualitative study using semi-structured interview. It is
qualitative research in which semi-structured interviews were conducted. In conclusion, I
would like to thank all the parents who were interviewed for conducting this research. In
particular, I would like to thank my supervisor Mrs. Eleni Mousena for her methodological
advice and interventions and for her support and encouragement. Finally, I would like to
thank my family who support me every step of the way and have been by my side
throughout the writing of this scientific research.