«Συσκευασία από κομποστοποιήμενα υλικά και η ευθύνη των εταιριών για τη μετάβαση σε ένα πιο βιώσιμο πλανήτη»
"Packaging from composted materials and the responsibility of companies to move to a more sustainable planet"
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Παπαντωνίου, Μερόπη
Date
2021-09-22Advisor
Metzitakos, RossetosKeywords
Κομποστοποίηση ; Μυκήλιο ; Κύκλος Ζωής Προϊόντος ; Βιωσιμότητα ; Packaging ; Compostable ; Mycelium ; Sustainability ; Product Life Cycle ; ΣυσκευασίαAbstract
Η οικολογική καταστροφή που παρατηρείται στις μέρες μας αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα πλήγματα του πλανήτη μας. Δυστυχώς η συσκευασία παίζει καθοριστικό ρόλο στη μόλυνση του πλανήτη. Στην παρούσα εργασία έγινε μια ιστορική αναδρομή από τα αρχικά υλικά συσκευασίας – ξύλο, γυαλί, χαρτί – στα πιο εξελιγμένα υλικά που χρησιμοποιούνται σήμερα – αλουμίνιο και πλαστικό – που μας οδήγησε στα ακόλουθα συμπεράσματα. Πρώτον, ότι το πλαστικό κυριάρχησε με τα πλεονεκτήματά του στον τομέα της συσκευασίας και, δεύτερον, ότι οι επιπτώσεις του στη μόλυνση του πλανήτη είναι δραματικές. Έτσι, δημιουργήθηκε άμεσα η ανάγκη για εύρεση υλικών συσκευασίας όχι μόνο πιο φιλικών προς το περιβάλλον, αλλά και βιοδιασπώμενων. Δηλαδή, υλικά που όχι μόνο ανακυκλώνονται, αλλά και μπορούν να παράγουν συστατικά χρήσιμα για το περιβάλλον.
Παγκόσμιοι οργανισμοί, κυβερνήσεις, οικολογικές οργανώσεις, αλλά και οι ίδιοι οι καταναλωτές εκπαιδεύονται κι αγωνίζονται για τη σωστή και διαρκή ενημέρωση σχετικά με την ανάγκη της βιωσιμότητας του πλανήτη. Με τη σειρά τους, βιομηχανίες παραγωγής και μεγάλες επιχειρησιακές μονάδες αναγκάζονται να προσαρμοστούν στις νέες περιβαλλοντικές συνθήκες. Αρχικά, για την εύρεση βιοδιασπώμενων φυσικών υλικών συσκευασίας εξίσου ανθεκτικών και ικανών να πληρούν τις αναγκαίες προδιαγραφές και, στη συνέχεια, κατά την παραγωγή τους να μειώσουν στο ελάχιστο την εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου επιβλαβών για τον πλανήτη.
Φυσικοί πόροι και βιοδιασπώμενα υλικά έρχονται στο προσκήνιο και ανάμεσα τους πρωτοστατεί το μυκήλιο, ένα εντελώς πρωτοποριακό υλικό συσκευασίας με βάση το μανιτάρι. Οι δυνατότητες του υλικού αυτού όχι μόνο μειώνουν τον όγκο των ανακυκλώσιμων συσκευασιών γιατί είναι πλήρως κομποστοποιήσιμο, αλλά αποτελεί και θρεπτικό συστατικό για το έδαφος. Ο καταναλωτής ενημερώνεται για τον κύκλο ζωής του προϊόντος και αναλαμβάνει με τη σειρά του να εξελίξει τη διαδικασία για την προστασία του πλανήτη. Έχοντας τη σωστή ενημέρωση και κατάρτιση απαιτεί οικολογικές συσκευασίες, πλήρως βιοδιασπώμενες και πολλές φορές ικανές για την παραγωγή ενέργειας. Αυτό είναι ένα γεγονός που κίνησε το ενδιαφέρον των βιομηχανιών. Όλο και περισσότερες θέτουν στόχους για την αντικατάσταση των συσκευασιών με νέες, οικολογικές, βιοδιασπώμενες, ανακυκλώσιμες ή ακόμα και επαναχρησιμοποιούμενες. Ένα παράδειγμα, που παρουσιάζεται στην παρούσα εργασία, είναι μια μεγάλη εταιρία καλλυντικών που, όπως και άλλες βιομηχανικές μονάδες παραγωγής διαφορετικών προϊόντων, υιοθέτησε νέα υλικά για τις συσκευασίες της.
Ο εμπνευσμένος και προσεκτικός σχεδιασμός των συσκευασιών αποτελεί το όχημα μεταφοράς της πληροφορίας προς τον καταναλωτή, δίνοντάς του την ευκαιρία να συμμετέχει μέσω της επιλογής του στην αλλαγή που πραγματοποιείται. Η αειφορία του πλανήτη και η προστασία του από την εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου και από τα απορρίμματα που τον ρυπαίνουν, αποτελεί μέλημα όλων των ανθρώπων.
Abstract
Τhe ecological disaster observed nowadays is one of the major threats imposed on the planet. Unfortunately, packaging plays a crucial role in the increasing rates of pollution. In the present study a historical review is made on packaging evolution, from the original packaging materials - wood, glass, paper - to the most advanced materials used today - aluminum and plastic - which led to the following conclusions: Firstly, plastic has prevailed in the field of packaging and, secondly, that its effects on global pollution are dramatic. Therefore, there was an immediate need to find packaging materials that are not only more environmentally friendly, but also biodegradable. That is, materials that cannot only be recycled, but can even produce compounds useful to the environment.
Global organizations, governments, environmental organizations, but also consumers themselves are being educated and at the same time are fighting for right and constant information concerning the need for a sustainable planet. At the same time, the production industry and big corporations are forced to adapt to new environmental conditions. Initially, they need to find biodegradable natural packaging materials that are equally durable and able to meet the necessary specifications and then, to adjust their production processes in ways that can minimize the harmful greenhouse gas emissions.
Natural resources and biodegradable materials come to the fore and among them mycelium takes the lead, a completely innovative packaging material based on mushrooms. This material not only reduces the volume of recyclable packaging , cause of its compostable properties, but also acts as a soil nutrient. The consumer gets informed about the life cycle of the product and undertakes to develop the process for the protection of the planet. Having the correct information and education demands ecological packaging, fully biodegradable and in many cases capable of producing energy. This is a fact that attracted the interest of the industry. More and more industries set objectives for the replacement of old packaging with new, ecological, biodegradable, recyclable or even re-usable packaging. A business case presented in this study is a big cosmetic company, which like many other industries, adopted new materials for its packaging.
Inspiring and carefully designed packaging is the vehicle for conveying information to the consumer, giving them the opportunity to participate through their choice in the change that takes place. The sustainability of the planet and its protection from the emission of greenhouse gases and from waste that causes pollution, is a concern of all people.