Η επίδραση των διαδικασιών και των πρωτοκόλλων ποιότητας στον διοικητικό ιστό
The impact of quality procedures and protocols on the administrative structure
Keywords
Διοικητικός ιστός ; Συστήματα διαχείρισης ποιότητας ; Νοσοκομεία ; Διασφάλιση ποιότητας ; Ποιότητα υπηρεσιών υγείας ; Quality management systems ; Hospitals ; Administrative structure ; Quality of health servicesAbstract
Ο τομέας της υγειονομικής περίθαλψης και των ιατρικών υπηρεσιών έχει αναπτυχθεί σε μεγάλο βαθμό λόγω των δημογραφικών παραλλαγών, των μεταβαλλόμενων προτύπων που ακολουθούνται για τη διαχείριση των ασθενών και των πολιτικών χρηματοδότησης και διαχείρισης του τομέα της υγείας, μέσα από τις εκάστοτε εθνικές πολιτικές. Η ανάπτυξη νέων και προηγμένων τεχνικών, η αυξημένη ευαισθητοποίηση σχετικά με την ασφάλεια των ασθενών, η ένταση του ανταγωνισμού στην αγορά υγειονομικής περίθαλψης και η νέα γενιά αγοραστών και παρόχων, έχουν οδηγήσει τους φορείς υγειονομικής περίθαλψης να αναζητούν νέους τρόπους για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και να εισαγάγουν μια νέα κουλτούρα ποιότητας στη λειτουργία τους έτσι ώστε να μειώνεται το κόστος και να παρέχεται στους ασθενείς το ανάλογο επίπεδο ποιότητας φροντίδας υγείας. Η ποιότητα της περίθαλψης είναι το ζωτικό ζήτημα για κάθε ίδρυμα υγειονομικής περίθαλψης. Υπάρχει άμεση ανάγκη για μεταρρυθμίσεις της υγειονομικής περίθαλψης προκειμένου να αντιμετωπιστούν και να επιλυθούν τα προβλήματα που σχετίζονται με τη διοίκηση και τη διαχείριση της ποιότητας, καθώς και τις προτιμήσεις και την ασφάλεια των ασθενών. Ένα άλλο κρίσιμο ζήτημα είναι το συνεχώς αυξανόμενο κόστος λειτουργίας των ιδρυμάτων υγειονομικής περίθαλψης. Οι αυξανόμενες δαπάνες για την υγειονομική περίθαλψη δημιουργούν σε όλες τις χώρες μεγάλη οικονομική πίεση. Σε μια τέτοια κατάσταση, τα ιδρύματα υγειονομικής περίθαλψης πρέπει να επανεξετάσουν τους τρόπους δραστηριότητας προκειμένου να μειώσουν το λειτουργικό
τους κόστος, αυξάνοντας παράλληλα την ποιότητα και την αξία στη διαδικασία παράδοσής των υπηρεσιών τους. Σε αυτό το πλαίσιο που περιγράφεται, ιδιαίτερα σημαντικός είναι ο ρόλος που διαδραματίζει ο διοικητικός ιστός των νοσοκομείων. Πιο συγκεκριμένα, κατά τη διαδικασία της διαχείρισης ποιότητας και την επιλογή του ανάλογου μοντέλου, τα μέλη της διοίκησης των νοσοκομείων στοχεύουν στην επιτυχή ενσωμάτωση των προτύπων της ποιότητας. Παρ’ όλα αυτά, σε πολλές περιπτώσεις, υπάρχουν προβλήματα και αποτρεπτικοί παράγοντες που δημιουργούν εμπόδια στην εφαρμογή των αρχών της ποιότητας. Το ζήτημα της εφαρμογής των αρχών της ποιότητας, στο διοικητικό ιστό των νοσοκομείων είναι το βασικό θέμα που εξετάζεται από την παρούσα μελέτη. Η μελέτη ακολουθεί μία συγκεκριμένη δομή. Αρχικά, αφού γίνει η περιγραφή, στο πεδίο της εισαγωγής, της βασικής προσέγγισης της έρευνας, στο πρώτο μέρος της, δηλαδή στο μέρος της βιβλιογραφικής ανασκόπησης συμπεριλαμβάνονται δύο κεφάλαια. Στο πρώτο κεφάλαιο, αρχικά αναλύονται η έννοια και τα χαρακτηριστικά της ποιότητας και γίνεται αναφορά σε στοιχεία όπως είναι ο έλεγχος και η διασφάλιση της ποιότητας. Στη συνέχεια, στο δεύτερο κεφάλαιο της έρευνας παρουσιάζονται τα συστήματα διασφάλισης της ποιότητας ενώ παράλληλα γίνεται αναφορά στα πρωτόκολλα που εφαρμόζονται για τη διοίκηση της ποιότητας στους οργανισμούς υγείας. Πιο συγκεκριμένα παρουσιάζονται τα συστήματα που εφαρμόζονται για τη διασφάλιση της ποιότητας στα νοσοκομεία ενώ γίνεται ξεχωριστή αναφορά σε πρότυπα που εφαρμόζονται στα νοσοκομεία. Ολοκληρώνοντας, το δεύτερο κεφάλαιο της εργασίας παρουσιάζει τα κλινικά πρωτόκολλα και τους δείκτες ποιότητας που εφαρμόζονται στις μονάδες υγείας. Η δεύτερη ενότητα της εργασίας αποτελεί και το ερευνητικό της μέρος, στα πλαίσια του
οποίας, παρουσιάζονται ορισμένες εφαρμογές και δείκτες ποιότητας σε νοσοκομεία της Ολλανδίας, της Ουγγαρίας και της Φιλανδίας. Γίνεται ανασκόπηση της εφαρμογής των αρχών της ποιότητας και προκύπτουν ορισμένα δεδομένα αναφορικά με τις καλές πρακτικές και τις ελλείψεις των νοσοκομείων.
Abstract
The healthcare and medical services sector has been largely developed due to demographic variations, changing patient management patterns and funding and healthcare management policies, through national policies. The development of new and
advanced techniques, the increased awareness of patient safety, the intensity of competition in the healthcare market and the new generation of buyers and providers have led healthcare providers to look for ways to improve efficiency and introduce a
new quality culture in their operation to reduce costs and provide patients with the appropriate level of quality care. Quality of care is a vital issue for any healthcare institution and there is an urgent need for healthcare reforms to address and address issues related to quality management and management, as well as patient preferences and safety. Another critical issue is the
ever-increasing operating costs of health care facilities. Rising spending on health care is creating serious financial problems in all countries. In such a situation, healthcare institutions must reconsider their modes of operation to reduce their operating costs
while increasing the quality and value of their delivery process. In this context, the role played by the administrative fabric of hospitals is particularly important. More specifically, in the process of quality management and the selection of the appropriate model, the members of the hospital management aim at the successful integration of the quality standards. Nevertheless, in many cases, there are problems and deterrents that create obstacles to the application of quality principles. The issue of the
application of quality principles in the administrative fabric of hospitals is the main issue addressed by the present study. The present study follows a specific structure. Initially, after the basic approach of the research is carried out in the field of introduction, in its first part, i.e. in the part of the bibliographic review, two chapters are included. In the first chapter, the concept and
characteristics of quality are first analysed, and reference is made to elements such as quality control and assurance. Then, in the second chapter of the research, the quality assurance systems are presented while at the same time reference is made to the
protocols applied for the quality management of the health organizations. More specifically, the systems that are applied for quality assurance in hospitals are presented, while a separate reference is made to standards that are applied in hospitals. In conclusion, the second chapter of the work presents the clinical protocols and quality indicators applied in the health units. The second section of the work is the research part, in the framework of which, some applications and quality indicators are presented in hospitals of the Netherlands, Hungary and Finland. The application of the quality principles is reviewed, and some data emerge regarding the good practices and the shortages of the hospitals.