Η συνεισφορά της ποντοπόρου ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία διαχρονικά και ιδιαίτερα την περίοδο της οικονομικής κρίσης
The contribution of seafaring shipping to the greek economy over time and especialy during the economic crisis
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Ξυραφάκης, Κωνσταντίνος
Date
2021-12-15Advisor
Χατζηδήμα, ΣταματίναKeywords
Ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία ; Διεθνές εμπόριο ; Ηγετική θέση ; Θαλάσσιες μεταφορές ; Συνεισφορά ; Ελληνική ναυτιλία ; Οικονομικές κρίσειςAbstract
Η Ποντοπόρος Ναυτιλία και το Διεθνές Εμπόριο είναι δύο έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες μεταξύ τους. Η ζήτηση για μεταφορές πρώτων υλών και εμπορευμάτων από ένα σημείο του πλανήτη σε ένα άλλο με το μικρότερο δυνατό κόστος οδήγησε την ναυτιλία να πρωταγωνιστήσει σε αυτό το επίπεδο. Αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι η ποντοπόρος ναυτιλία καταλαμβάνει πάνω από 90% (ΟΟΣΑ) των συνολικών παγκόσμιων μεταφορών και συμβάλλει σε μεγάλο ποσοστό στην παγκόσμια οικονομία. Η παρούσα εργασία έχει ως στόχο να μελετήσει την συνεισφορά της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία διαχρονικά, αλλά περισσότερο κατά την περίοδο της ελληνικής οικονομικής κρίσης. Πριν την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση του 2008, την περίοδο που οι παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές παρουσίασαν αλματώδη άνοδο, η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία βρισκόταν στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης. Η παγκόσμια οικονομική ύφεση οδήγησε στην καταβαράθρωση των ναύλων και κατά συνέπεια στην μείωση όλων των σχετικών χρηματοοικονομικών μεγεθών. Όταν άρχισαν να εμφανίζονται σημάδια εξόδου από την παγκόσμια κρίση, η ελληνική ναυτιλία διατήρησε την ηγετική της θέση στο παγκόσμιο ναυτιλιακό στερέωμα σε αντίθεση με την ελληνική οικονομία για την οποία αναδύθηκαν αδυναμίες και βαθύτερα αίτια που την οδήγησαν σε περαιτέρω βύθιση. Η συνεισφορά και ο αντίκτυπος της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας στην ελληνική κρίση αναλύεται εκτενώς.
Abstract
Seagoing Shipping and International Trade are two concepts inextricably linked. The demand for transportation of raw materials and goods from one part of the world to another at the lowest possible cost has led shipping to play a leading role at this level. This is evidenced by the fact that seagoing shipping accounts for over 90% (OECD) of total global transport and contributes a large percentage to the global economy. The present work aims to study the contribution of the Greek seafaring industry to the Greek economy over time, but more so during the Greek economic crisis. Prior to the global financial crisis of 2008, Greek seafaring was at the top of the world rankings, at a time when global maritime transport was skyrocketing. The global economic downturn has led to a drop in fares and consequently a reduction in all relevant financial figures. When signs of exit from the global crisis began to appear, Greek shipping maintained its leading position in the global shipping industry in contrast to the Greek economy for which weaknesses and deeper causes emerged that led it to further submerging. Τhe contribution and impact of Greek seafaring in the Greek crisis is extensively reviewed.