Show simple item record

Στάσεις και αντιλήψεις των εκπαιδευτικών και γονέων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για τη συνεκπαίδευση παιδιών με ειδικές μαθησιακές ανάγκες στη γενική τάξη

dc.contributor.advisorΠαναγιωτακοπούλου, Ιωάννα - Σταματίνα
dc.contributor.authorΓκάγκας, Βασίλειος
dc.date.accessioned2022-02-05T09:47:38Z
dc.date.available2022-02-05T09:47:38Z
dc.date.issued2022-02
dc.identifier.urihttps://polynoe.lib.uniwa.gr/xmlui/handle/11400/1703
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26265/polynoe-1554
dc.description.abstractΕισαγωγή: Οι στάσεις και οι αντιλήψεις τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των γονέων σχετικά με τη συνεκπαίδευση μαθητών με αναπηρίες ή κοινωνικά προβλήματα στη γενική τάξη επηρεάζονται από αρκετούς παράγοντες. Σκοπός: Η διερεύνηση μέσω ποσοτικής έρευνας των παραγόντων που διαμορφώνουν τις στάσεις των εκπαιδευτικών και των γονέων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης απέναντι στη συνεκπαίδευση παιδιών με ειδικές μαθησιακές ανάγκες στη γενική τάξη. Επίσης, μέσω της έρευνας μας αποσκοπούμε στη μελέτη της επίδρασης και έτερων παραγόντων οι οποίοι δημιουργούν μια βιβλιογραφική σύγχυση και που σε κάποιες έρευνες εμφανίζονται να συνδέονται με τις στάσεις των εκπαιδευτικών και σε κάποιες άλλες όχι, όπως π.χ. το φύλο, η πείρα των εκπαιδευτικών σε θέματα ειδικής αγωγής, η θέση που οι εκπαιδευτικοί κατέχουν στο σχολείο όπου εργάζονται, οι πεποιθήσεις τους σχετικά με τη συμπερίληψη, οι κοινωνικό-πολιτικές τους απόψεις, οι πόροι που τους παρέχονται από το υπουργείο κ.α. Μέθοδος: Μέσω βιβλιογραφικής ανασκόπησης αρχικά καταγράφηκαν τα ευρήματα ελληνικών και διεθνών ερευνών σχετικά με τα ερευνητικά ερωτήματα που θέσαμε και στη συνέχεια μέσω ποσοτικής έρευνας διερευνήθηκαν πιθανοί συσχετισμοί μεταξύ των παραγόντων που φαίνεται βιβλιογραφικά ότι διαμορφώνουν τις στάσεις των εκπαιδευτικών και των γονέων σχετικά με τη συνεκπαίδευση παιδιών στη γενική τάξη. Αποτελέσματα: Επιβεβαιώθηκε η εσωτερική αξιοπιστία του εργαλείου της έρευνας που χρησιμοποιήσαμε και αναδείχθηκαν στατιστικά σημαντικές εξαρτήσεις των παραγόντων που επηρεάζουν τις στάσεις των εκπαιδευτικών και των γονέων για τη συνεκπαίδευση παιδιών στη γενική τάξη με τη χρήση επαγωγικών εργαλείων (Pearson Correlation, t-test για ανεξάρτητα δείγματα, One Way Anova, Oost hoc LSD Analysis). Συμπεράσματα: Οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς, αντιμετωπίζουν θετικά τη συνεκπαίδευση μαθητών με αναπηρίες, με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες ή με κοινωνικές ιδιαιτερότητες με μαθητές της γενικής τάξης με υψηλές τιμές στάσεων (άνω του μετρίου) στους τέσσερις παράγοντες του ερωτηματολογίου. Το δείγμα των εκπαιδευτικών διατύπωσε υψηλότερες στάσεις ως προς τη συνεκπαίδευση μαθητών με σωματικές αναπηρίες ή με κοινωνικές δυσκολίες σε σχέση τη συνεκπαίδευση μαθητών οι οποίοι εμφανίζουν μειωμένες σχολικές επιδόσεις ή και προβλήματα συμπεριφοράς. Οι γονείς του δείγματος εμφανίζουν άνω του μετρίου θετικές στάσεις σχετικά με τη συνεκπαίδευση σε κάθε παράγοντα του ερωτηματολογίου. Οι γονείς εμφανίζουν υψηλότερες θετικές στάσεις για τη συνεκπαίδευση όταν η συνεκπαίδευση αφορά μαθητές οι οποίοι εμφανίζουν σωματικές αναπηρίες ή και κοινωνικές δυσκολίες. Ακολουθούν οι στάσεις οι οποίες αφορούν τη συνεκπαίδευση μαθητών οι οποίοι εμφανίζουν μειωμένες σχολικές επιδόσεις και προβλήματα συμπεριφοράς. Η αποδοχή της συνεκπαίδευσης μαθητών με αναπηρίες οδηγεί στην αποδοχή της συνεκπαίδευσης μαθητών και με έτερες κοινωνικές δυσκολίες οι οποίες μπορεί να επηρεάζονται από πολλαπλούς παράγοντες (οι οποίοι δεν μελετήθηκαν στην παρούσα εργασία). Οι γυναίκες γονείς εμφανίζουν στατιστικά σημαντικά αυξημένες στάσεις σχετικά με τη συνεκπαίδευση ατόμων με σωματικές αναπηρίες. Βρέθηκαν στατιστικά σημαντικές αυξημένες διαφορές μεταξύ των εκπαιδευτικών που είχαν παρακολουθήσει κάποια επιμόρφωση με θέμα την ειδική ή τη συμπεριληπτική αγωγή, σε αντίθεση με τους εκπαιδευτικούς που δεν είχαν παρακολουθήσει. Αυτό ανιχνεύθηκε σε δύο από τους τέσσερις παράγοντες του ερωτηματολογίου Στάσεις . Η προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών, η ηλικία τους και η ειδικότητα τους δεν φάνηκε να επιδρά στις στάσεις τους. Η κοινωνική ομάδα 1 (εκπαιδευτικοί) εμφανίζουν υψηλότερες στάσεις από την κοινωνική ομάδα 4 (ούτε εκπαιδευτικοί, ούτε γονείς), η κοινωνική ομάδα 2 (γονείς) εμφανίζουν υψηλότερες στάσεις από την κοινωνική ομάδα 4 (ούτε εκπαιδευτικοί, ούτε γονείς) και η κοινωνική ομάδα 3 (εκπαιδευτικοί και ταυτόχρονα γονείς) εμφανίζουν υψηλότερες στάσεις από την κοινωνική ομάδα 4 (ούτε εκπαιδευτικοί, ούτε γονείς). Σημαντικές στατιστικές διαφορές εντοπίστηκαν και στο φύλο των συμμετεχόντων, με τις γυναίκες να εμφανίζουν υψηλότερες στάσεις σε σχέση με τους άνδρες σε τρείς από τους τέσσερις παράγοντες του ερωτηματολογίου της έρευνας Μειωμένες Σχολικές Επιδόσεις, Προβλήματα Συμπεριφοράς, Κοινωνικές Δυσκολίες. Ανιχνεύθηκε σημαντικά στατιστικά σημαντική διαφορά στις στάσεις όσων συμμετεχόντων είχαν παρακολουθήσει κάποια επιμόρφωση σχετική με τη συμπερίληψη ή τη συνεκπαίδευση σε δύο από τους τέσσερις παράγοντες του ερωτηματολογίου  Μειωμένες Σχολικές Επιδόσεις,  Προβλήματα Συμπεριφοράς. Επίσης φάνηκε ότι οι μέσες τιμές όλων των παραγόντων των στάσεων για όσους συμμετέχοντες έχουν  στο στενό οικογενειακό περιβάλλον άτομο με ειδικές ανάγκες εμφανίζουν στατιστικά σημαντικές αυξημένες διαφορές σε σχέση με όσους δεν έχουν στο στενό οικογενειακό περιβάλλον άτομο με ειδικές ανάγκες. Σε παρόμοια ευρήματα καταλήγουμε και αναφορικά με τη γνώση ή όχι μέρους (ή ολόκληρου) του νομικού πλαισίου σχετικά με την ειδική αγωγή και την εκπαίδευση στην Ελλάδα.el
dc.format.extent119el
dc.language.isoelel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Αττικήςel
dc.publisherΑνώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.)el
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectΣυνεκπαίδευσηel
dc.subjectΓονείςel
dc.subjectΕκπαιδευτικοίel
dc.subjectΕιδική αγωγήel
dc.titleΣτάσεις και αντιλήψεις των εκπαιδευτικών και γονέων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για τη συνεκπαίδευση παιδιών με ειδικές μαθησιακές ανάγκες στη γενική τάξηel
dc.title.alternativeAttitudes and perceptions of teachers and parents of secondary education for the co-education of children with special learning needs in the general classroomel
dc.typeΜεταπτυχιακή διπλωματική εργασίαel
dc.contributor.committeeKonstanti, Ourania
dc.contributor.facultyΣχολή Επιστημών Υγείας & Πρόνοιαςel
dc.contributor.departmentΤμήμα Βιοϊατρικών Επιστημώνel
dc.contributor.masterΠαιδαγωγική μέσω Καινοτόμων Τεχνολογιών και Βιοϊατρικών Προσεγγίσεωνel
dc.description.abstracttranslatedIntroduction: The attitudes and perceptions of both teachers and parents regarding the coeducation of students with disabilities or social problems in the general classroom are influenced by several factors. Purpose: This investigation uses quantitative approach of the factors that shape the attitudes of teachers and parents of secondary education towards the co-education of children with special learning needs in the general classroom. Also, through our research we aim at the study of the influence of other factors which create a bibliographic confusion and which in some researches appear to be related to the attitudes of teachers and in others not, such as e.g. gender, teachers' experience in special education, the position that teachers hold in the school where they work, their beliefs about inclusion, their socio-political views, the resources provided by the ministry, etc. Method: We carried out a bibliographic search on the research questions and the findings of Greek and international research were first recorded. Then through quantitative research, we investigated possible correlations between the factors that seem to shape the attitudes of teachers and parents regarding the inclusive education. Results: The internal reliability of the research tool we used was confirmed through statistically significant dependencies of the factors influencing the attitudes of teachers and parents for the inclusion of children in the general classroom. Also we used induction tools to investigate out hypothesis (Pearson Correlation, t-test for independent samples, One Way Anova, Oost hoc LSD Analysis). Discussion: Teachers and parents are positive about the co-education of students with disabilities, special learning difficulties or social peculiarities with students of the general class with high attitudes (above average) in the four factors of the questionnaire. The sample of teachers expressed higher attitudes towards the co-education of students with physical disabilities or social difficulties in relation to the co-education of students who show reduced school performance or even behavioral problems. Parents in the sample show above average positive attitudes about inclusive education in each factor of the questionnaire. Parents show higher positive attitudes towards inclusive education when inclusive education concerns students who have physical disabilities or social difficulties. The following are the attitudes that concern the co-education of students who show reduced school performance and behavioral problems. Acceptance of co-education of students with disabilities leads to acceptance of co-education of students with other social difficulties which may be influenced by multiple factors (which have not been studied in this paper). Female parents show statistically significantly increased attitudes towards the co-education of people with physical disabilities. Statistically significant increased differences were found between teachers who had attended some special or inclusive training, as opposed to teachers who had not attended. This was detected in two of the four factors of the "Stances" questionnaire. The previous service of the teachers, their age and their specialty did not seem to affect their attitudes. Social group 1 (teachers) show higher attitudes than social group 4 (neither teachers nor parents), social group 2 (parents) show higher attitudes than social group 4 (neither teachers nor parents) and social group 3 (teachers and parents at the same time) show higher attitudes than social group 4 (neither teachers nor parents). Significant statistical differences were also found in the gender of the participants, with women showing higher attitudes than men in three of the four factors of the research questionnaire "Reduced School Performance", "Behavioral Problems", "Social Difficulties". A statistically significant difference was found in the attitudes of participants who had attended some training related to the inclusion or co-education in two of the four factors of the questionnaire "Reduced School Performance", "Behavioral Problems". It also appeared that the mean values of all the factors of attitudes for those participants who have a "close family member with a disability" show statistically significant increased differences compared to those who do not have a disabled person in the close family environment. We come to similar findings regarding the knowledge or not of part (or the whole) of the legal framework regarding special education and training in Greece.el


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
Except where otherwise noted, this item's license is described as
Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές