Show simple item record

Προσέγγιση του προγράμματος Visible Thinking στην Προσχολική Αγωγή

dc.contributor.advisorΦώτη, Παρασκευή
dc.contributor.authorΓουργούλη, Μαρία
dc.date.accessioned2022-02-23T09:55:07Z
dc.date.available2022-02-23T09:55:07Z
dc.date.issued2022-02
dc.identifier.urihttps://polynoe.lib.uniwa.gr/xmlui/handle/11400/1759
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26265/polynoe-1610
dc.description.abstractΠερίληψη Εισαγωγή: Οι διεργασίες της μάθησης, απασχολούν διαχρονικά την παγκόσμια εκπαιδευτική κοινότητα. Οι κύριοι προβληματισμοί που κάθε φορά προκύπτουν, αφορούν το πώς οι μαθητές σκέφτονται, κατανοούν, ανακαλύπτουν και τελικά μαθαίνουν. Πάνω σ’ αυτά τα ερωτήματα έρχεται να απαντήσει μία παγκόσμια, καινοτόμα πρωτοβουλία μάθησης με την ονομασία, Ορατή Σκέψη (Visible Thinking). Μία προσπάθεια που προέκυψε στα πλαίσια του ερευνητικού προγράμματος, Project Zero στο Harvard, Graduate School of Education. Υλοποιήθηκε υπό την καθοδήγηση του Ron Ritchhart, κύριου ερευνητή και ανώτερου επιστημονικού συνεργάτη στο Project Zero. Βασικό εργαλείο για την επίτευξη της Ορατής Σκέψης (Visible Thinking), αποτελούν οι ρουτίνες σκέψης (thinking routines), μια ανακάλυψη του Ron Ritchhart. Αυτές επινοήθηκαν ύστερα από μία μελέτη που έκανε ο ίδιος σε μία ομάδα εκπαιδευτικών, με εμπειρία στην ανάπτυξη των διαθέσεων της σκέψης των μαθητών. Οι ρουτίνες σκέψης (thinking routines) είναι οι τρόποι με τους οποίους γίνεται ορατή η σκέψη και η κατανόηση των μαθητών και το μέσο όπου ενεργά οδηγούνται στη διαδικασία εκμάθησης περιεχομένου. Αυτές εφαρμόζονται ύστερα από προσεκτική παρατήρηση μιας εκπαιδευτικής ομάδας, έτσι ώστε να αποκαλυφθεί η κυρίαρχη κουλτούρα που επικρατεί στην τάξη. Ο προσδιορισμός της κουλτούρας γίνεται με γνώμονα τις οκτώ πολιτιστικές δυνάμεις οι οποίες είναι: τα Πρότυπα σκέψης, οι Ευκαιρίες, οι Ρουτίνες, οι Προσδοκίες, η Γλώσσα, οι Αλληλεπιδράσεις, ο Χρόνος και το Περιβάλλον. Ύστερα απ’ αυτή τη διερεύνηση, σχεδιάζεται ο τρόπος εισαγωγής των κατάλληλων ρουτίνων, με σκοπό να αναμορφωθούν οι αίθουσες ή τα σχολεία, σε ισχυρά περιβάλλοντα μάθησης, στα οποία οι μαθητές μπορούν να επιτύχουν τα υψηλοτέρα μαθησιακά αποτελέσματα. Σκοπός: Στην παρούσα μελέτη πρόκειται να αποτυπωθεί όσο το δυνατόν καλύτερα, το θεωρητικό πλαίσιο του προγράμματος Ορατή Σκέψη (Visible Thinking), για να μπορεί ο αναγνώστης να αποκτήσει μια ολόπλευρη εικόνα της προσέγγισης. Σκοπός αυτής της μελέτης είναι να εμβαθύνουμε την κατανόηση μας στην εκπαιδευτική προσέγγιση της Ορατής Σκέψης και να αξιολογήσουμε με ποιο τρόπο μπορεί να εισαχθεί στο πρόγραμμα διδασκαλίας των μικρών παιδιών. Μέθοδος: Η μέθοδος που θα εφαρμοστεί είναι η βιβλιογραφική ανασκόπηση, μέσω βιβλίων, άρθρων, ιστοσελίδων, αναφορών και εκδόσεων επιστημονικών φορέων. Αποτελέσματα: Η Ορατή Σκέψη, όπως φάνηκε και από τη βιβλιογραφική ανασκόπηση, είναι πράγματι για καινοτόμος εκπαιδευτική προσέγγιση, η οποία μπορεί να εισαχθεί και IX να εφαρμοστεί σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, ακόμα και στην προσχολική. Η ευελιξία της έγκειται στα πρωτότυπα εργαλεία της, τις ρουτίνες σκέψης και τα μέσα τεκμηρίωσής της. Οι εκπαιδευτικοί έχουν την δυνατότητα να τα χρησιμοποιούν με βάση τις ηλικιακές και αναπτυξιακές ανάγκες της ομάδας τους. Ωστόσο η εφαρμογή της στην προσχολική αγωγή έχει μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας, αλλά δεν είναι πρακτικά ανέφικτο. Προϋποθέτει ευφάνταστες προσαρμογές από τους παιδαγωγούς, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των μικρών παιδιών. Σε κάθε περίπτωση, τα αποτελέσματα που προκύπτουν από την υιοθέτηση της Ορατής Σκέψης στα σχολεία, είναι πολύ θετικά για τη σκέψη, την κατανόηση και την ευφυία των μαθητών. Μέσα από τον πολιτισμό σκέψης που σταδιακά «υφαίνεται» στα σχολεία αυτά, οι μαθητές οδηγούνται στη σκέψη υψηλού επιπέδου και γίνονται ανεξάρτητοι και αυτόνομοι στοχαστές. Συμπεράσματα: Η υιοθέτηση της Ορατής Σκέψης στα σχολεία, απαντά στις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες και μπορεί να εξοπλίσει τους μαθητές με τις δεξιότητές τους 21ου αιώνα. Προσφέρει το κατάλληλο πλαίσιο στους εκπαιδευτικούς, για τη συστηματική και μεθοδευμένη καλλιέργεια της σκέψης των μαθητών. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι οι μαθητές αποκτούν θετική στάση απέναντι στη μάθηση και παράλληλα βρίσκουν ουσιαστικές συνδέσεις μεταξύ του σχολείου και της πραγματικής τους ζωής. Η πρακτική της εφαρμογή σε διάφορα σχολεία απ’ όλο τον κόσμο, αναδεικνύει πως μπορεί να αλλάξει καθοριστικά το εκπαιδευτικό τοπίο. Μπορεί να μετατρέψει τα σχολεία σε χώρους όπου κυριαρχεί η χαρά της γνώσης και της μάθησης. Είναι λοιπόν σημαντική η διάδοσή της στην εκπαιδευτική κοινότητα, έτσι ώστε να αναδειχθεί η ανάγκη εισαγωγής της στα σχολεία.el
dc.format.extent89el
dc.language.isoelel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Αττικήςel
dc.publisherΑνώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.)el
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.el*
dc.subjectΟρατή σκέψηel
dc.subjectΔιάθεση της σκέψηςel
dc.subjectΡουτίνες σκέψηςel
dc.subjectΚουλτούρες σκέψηςel
dc.titleΠροσέγγιση του προγράμματος Visible Thinking στην Προσχολική Αγωγήel
dc.title.alternativeApproach to the Visible Thinking Program in Preschool Educationel
dc.typeΜεταπτυχιακή διπλωματική εργασίαel
dc.contributor.committeeΚαρκαλούσος, Πέτρος
dc.contributor.committeePanopoulos, Vasileios
dc.contributor.facultyΣχολή Επιστημών Υγείας & Πρόνοιαςel
dc.contributor.departmentΤμήμα Βιοϊατρικών Επιστημώνel
dc.contributor.masterΠαιδαγωγική μέσω Καινοτόμων Τεχνολογιών και Βιοϊατρικών Προσεγγίσεωνel
dc.description.abstracttranslatedAbstract Introduction: Learning processes have always been of concern to the global educational community. The main concerns that arise each time are about how students think, understand, discover and ultimately learn. These questions are answered by a global, innovative learning initiative called Visible Thinking. An effort that emerged as part of the research project, Project Zero at Harvard, Graduate School of Education. It was implemented under the guidance of Ron Ritchhart, lead researcher and senior research fellow at Project Zero. A key tool for achieving Visible Thinking is thinking routines, a discovery by Ron Ritchhart. These were invented after a study he did in a group of teachers, with experience in developing students' thinking dispositions. Thinking routines are the ways in which students' thinking and comprehension become visible and the means by which they are actively led into the content learning process. These are applied after careful observation of an educational team, in order to reveal the dominant culture that prevails in the classroom. The definition of culture is based on the eight cultural forces which are: Patterns of thinking, the Opportunities, the Routines, the Expectations, the Language, the Interactions, the Time and the Environment. After this research, the way of introducing the appropriate routines is designed, in order to reform the classrooms or schools, in strong learning environments, in which the students can achieve the highest learning outcomes. Purpose: In the present study, the theoretical framework of the Visible Thinking program will be captured as best as possible, so that the reader can obtain a comprehensive picture of the approach. The purpose of this study is to deepen our understanding of the Visual Thinking educational approach and to evaluate how it can be introduced into young children's curriculum. Method: The method that will be applied is the bibliographic review, through books, articles, websites, reports and publications of scientific bodies. Results: Visible Thinking, as seen from the literature review, is indeed an innovative educational approach, which can be introduced and applied at all levels of education, even preschool. Its flexibility lies in its original tools, thought routines and means of documentation. Teachers have the opportunity to use them based on the age and developmental needs of their group. However, its application in pre-school education has a greater degree of difficulty, but it is not practically impossible. It requires imaginative adaptations by educators, so as to meet the particular characteristics of young children. In XI any case, the results obtained from the adoption of Visible Thinking in schools, are very positive for the thinking, understanding and intelligence of students. Through the culture of thought that is gradually "woven" in these schools, students are led to high-level thinking and become independent and autonomous thinkers. Discussion: The adoption of Visible Thinking in schools responds to modern educational needs and can equip students with 21st century skills. It offers the appropriate framework to teachers, for the systematic and methodical cultivation of students' thinking. But the most important thing is that students acquire a positive attitude towards learning and at the same time find essential connections between school and their real life. Its practical application in various schools around the world highlights how it can dramatically change the educational landscape. It can turn schools into places where the joy of knowledge and learning prevails. It is therefore important to spread it in the educational community, so that the need for its introduction in schools is highlighted.el


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
Except where otherwise noted, this item's license is described as
Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές