Διαχείριση νομικής πληροφορίας και βιβλιοθήκες γνώσης (knowledge libraries) σε δικηγορικά γραφεία
Legal information management and knowledge libraries in law firms
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Ταχτσίδου, Αναστασία
Date
2022-03-03Advisor
Kyriaki-Manessi, DaphneKeywords
Διαχείριση γνώσης ; Βιβλιοθήκη γνώσης ; Δικηγορική εταιρία ; Μοντέλο ; Intranet ; Υπολογιστικό νέφος ; Knowledge management ; Knowledge library ; Law firm ; Model ; Cloud computingAbstract
Η παρούσα διπλωματική πραγματεύεται την διαχείριση της πληροφορίας στις δικηγορικές εταιρίες και πόσο η δημιουργία μίας βιβλιοθήκης γνώσης μπορεί να λειτουργήσει ως το μέσον διαχείρισης της πληροφορίας με βάση τις ανάγκες των δικηγορικών εταιριών. Σκοπός είναι η ανάπτυξη ενός μοντέλου Βιβλιοθήκης Γνώσης, σύμφωνα με τις ανάγκες διαχείρισης πληροφορίας που έχει ένα νομικό γραφείο. Ως μελέτη περίπτωσης έχει χρησιμοποιηθεί η διεύθυνση της Νομικής Υπηρεσίας της εταιρίας PQH.
Αρχικά, η εργασία επικεντρώνεται στην ανάλυση των βασικών όρων και εννοιών που αφορούν την επιστήμη της πληροφόρησης – ήτοι τα δεδομένα, την πληροφορία, την γνώση, την τεκμηρίωση και την ταξινόμηση και στη συνέχεια εμβαθύνει στη νομική πληροφορία, καθώς αυτού του είδους πληροφορία ενδιαφέρει ένα δικηγορικό γραφείο. Έπειτα, επεκτείνεται στη διαχείριση της γνώσης και πως αυτή συναντάται στο επαγγελματικό περιβάλλον, επικεντρώνοντας στα δικηγορικά γραφεία και στο πως αυτά λειτουργούν και διαχειρίζονται την πληροφορία, επισημαίνοντας πάντα τη σημασία που έχει η οργάνωσή της. Επιπλέον, πραγματοποιείται εκτενής ανάλυση του τι είναι η Βιβλιοθήκη Γνώσης, ποια είναι η χρησιμότητά της σε μία επιχείρηση και πιο συγκεκριμένα σε ένα δικηγορικό γραφείο, καθώς επίσης και πως αυτή λειτουργεί ως το μέσο διαχείρισης της πληροφορίας.
Σημαντικό είναι να αναφερθεί ότι περιλαμβάνει και αναλύει πληροφοριακά συστήματα όπως είναι για παράδειγμα το Alma, ο Τιπούκειτος, η ΝΟΜΟΣ, η Qualex και η Sakkoulas Online, τα οποία υπάρχουν τόσο για την οργάνωση και διαχείριση της νομικής πληροφορίας όσο και για την πρόσβαση σε νομικό περιεχόμενο για νομική έρευνα.
Για τους σκοπούς της ανάπτυξης του μοντέλου Βιβλιοθήκης Γνώσης, πραγματοποιήθηκε η ποιοτική μέθοδος της μελέτης περίπτωσης, όπου αρχικά μελετήθηκαν τα υπάρχοντα στοιχεία και έγγραφα που κατέχει η εταιρία, στα οποία περιγράφεται η δομή και ο τρόπος λειτουργίας της. Ακολούθως, και μέσω της συμμετοχικής παρατήρησης στην Νομική Υπηρεσία και τη συνέντευξη με τον υποδιευθυντή του τμήματος, εντοπίστηκαν τα προβλήματα της επικρατούσας κατάστασης και με τη συλλογή όλων των απαραίτητων στοιχείων πραγματοποιήθηκε η ανάπτυξη του μοντέλου της Βιβλιοθήκης Γνώσης, το οποίο παρουσιάζεται και αναλύεται.
Abstract
This thesis focuses on information management within law firms. It explores how the creation of a knowledge base can function as an information management tool meeting law firm needs. Furthermore, it aims at developing a Knowledge Base model. For this purpose a study is used focusing on PQH company.
Firstly, definitions and key concepts are given. Then key issues regarding knowledge management and how it is handled in a professional environment and especially law firms are presented. This is supplemented by the definition of Knowledge Base/Library, its usefulness in a law firm, as well its functions as a managing information tool.
A point worth noting is the inclusion and analysis of Greek information systems such as Alma, Tipouketos, NOMOS, Qualex and Sakkoulas Online, which operate as tools for both the organization and management of legal information as well as the access to legal content intended for legal research.
For the development of the Knowledge Base model the DIKW – Data, Information, Knowledge, Wisdom model, was used. In addition case study techniques and participatory study techniques were used for data gathering, analysis and assessment. An interview with the head of the department provided valuable data and information on law firm’s needs and operations.