Η κατάθλιψη, η επαγγελματική εξουθένωση, το άγχος και η οικονομική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών προσχολικής αγωγής
The burnout, depression, anxiety and financial satisfaction that preschool educators experience
Keywords
Επαγγελματική εξουθένωση ; Κατάθλιψη ; Άγχος ; Παιδαγωγοί ; Προσχολική ηλικίαAbstract
Έντονο άγχος που οδηγεί στην επαγγελματική εξουθένωση και στην κατάθλιψη,
βιώνουν οι παιδαγωγοί ασκώντας ένα ανθρωπιστικό επάγγελμα. Η ευημερία των
παιδαγωγών είναι καίριας σημασίας για την ικανότητα τους να παραμείνουν
αποτελεσματικοί. Έχουν πραγματοποιηθεί έρευνες σχετικά με το στρες και την
καταθλιπτική συμπτωματολογία που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες εκπαιδευτικοί. Τα
ερευνητικά δεδομένα δεν αφορούν τον χώρο της προσχολικής αγωγής (Βρεφονηπιακοί-
Παιδικοί σταθμοί).
Η παρούσα εργασία έγινε με αφορμή την μελέτη της επαγγελματικής
εξουθένωσης (burnout), της συναισθηματικής έντασης (κατάθλιψη) του άγχους και της
οικονομικής ικανοποίησης που βιώνουν οι παιδαγωγοί προσχολικής. Τα ερωτήματα
που ερευνήθηκαν αφορούσαν την επίδραση της ηλικίας στην συναισθηματική ένταση
και την επαγγελματική εξουθένωση, την σχέση ανάμεσα στην συναισθηματική ένταση,
στην επαγγελματική εξουθένωση, στο άγχος και στην οικονομική ικανοποίηση.
Η έρευνα για την ανάπτυξη της εργασίας αυτής έγινε με την χρήση
ερωτηματολόγιων ηλεκτρονικής μορφής, με κλειστές ερωτήσεις , ανώνυμη συμμέτοχη
σε εκπαιδευτικούς από όλη την Ελλάδα. Για την επαγγελματική εξουθένωση έγινε
χρήση ερωτηματολόγιου από την κλίμακα Συνδρόμου Επαγγελματικής Εξουθένωσης
Εκπαιδευτικών (Maslach Burnout Inventory). Επίσης, για την κατάθλιψη εγίνε χρήση
ερωτηματολογίου για την κατάθλιψη Beck Depression Inventory (BDI). Τέλος, για το
άγχος και την οικονομική ικανοποίηση έγινε χρήση του ερωτηματολογίου Spielberger
StateTrait Anxiety Scale (STAI). Συμπληρώθηκε από 170 εκπαιδευτικούς, κυρίως
ενεργούς, που εργάζονται στον χώρο της Προσχολικής Αγωγής. Τα αποτελέσματα της
έρευνας έδειξαν ότι η επαγγελματική εξουθένωση επηρεάζεται άμεσα από την
συναισθηματική ένταση, το άγχος και την οικονομική ικανοποίηση που βιώνει ο κάθε
εκπαιδευτικός.
Από τα αποτελέσματα προκύπτει ότι οι εκπαιδευτικοι ηλικίας άνω των 40 ετών
επηρεάζονται από το άγχος, συγκριτικα με τις μικρότερες ηλικίες που η επήρεια του
άγχους δεν επιβεβαιώνεται μέσα από αυτή την έρευνα. Τέλος τα αποτελέσματα της
έρευνας η οικονομική ικανοποίηση φαίνεται πως επηρεάζει το άγχος που βιώνουν οιεκπαιδευτικοί. Συμφωνα με τους Smith και Burkε το υψηλότερο επίπεδο εργασιακού
άγχους οφείλεται στην έλλειψη ανοιών και κοινωνικής αναγνώρισης.
Abstract
Teachers, exercising a predominantly humanitarian profession, are subject to
conditions of intense stress and often lead to burnout. The well-being of teachers is
important for their ability to remain effective. Research has been conducted on the stress
and depression that Greek teachers face. The research data do not concern the field of
pre-school education (Nursery-Kindergartens).
The current dissertation carried out based on the study of burn out, depression,
anxiety and financial satisfaction that preschool educators experience. The questions
concerned the age effect, the emotional condition, working exhaustion, stress and
financial satisfaction. For the survey for this assignment we used e-questionnaires that
involved closed questions with anonymous participation from educators all over the
Greece. To complete working exhaustion, question nary from Maslach Burnout
Inventory was used; while for the depression we preferred question nary BDI with self
references towards depression. Finally for both anxiety and financial satisfaction we
used STAI question nary.
The above questionnaires were complete by 170 teachers, mostly active ones, from
preschool education level. The results revealed that working exhaustion is directly
affected by depression, stress and financial satisfaction. Teachers above 40 years old are
mainly influenced by stress, while the research doesn't confirm that stress affect for
those under 40. Last but not least, according to the results financial satisfaction seems to
affect the stress teacher’s experience.According to Smith and Burke (1992) the highest level of working stress is caused
due to lack of payment and social recognition.