Ψυχική ανθεκτικότητα, ομαδικότητα και αυτογνωσία των λειτουργών υγείας ως συντελεστές της οργανωσιακής ευημερίας στις υπηρεσίες υγείας
Mental resilience, teamwork and self-awareness of health workers as factors of organizational well-being in health services
Keywords
Ανθεκτικότητα ; Ομαδικότητα ; Ψυχική ανθεκτικότητα ; Επαγγελματική εξουθένωση ; Επαγγελματίες υγείας ; Ενσυναίσθηση ; Burnout ; Υπηρεσίες υγείαςAbstract
Στο τέλος του 21ου αιώνα, οι οργανισμοί αντιμετωπίζουν μια αυξανόμενη αβεβαιότητα και τρομερές προκλήσεις που απαιτούν ευελιξία και προσαρμοστικότητα για την αντιμετώπιση αυτών. Στον τομέα της διαχείρισης, η ανθεκτικότητα αναφέρεται
στην ικανότητα για ανάκαμψη κάτω από εξαιρετικά ασταθείς συνθήκες. Οι ομάδες προσφέρουν την υπόσχεση βελτίωσης της κλινικής περίθαλψης, επειδή μπορούν να συγκεντρώσουν, να τροποποιήσουν, να συνδυάσουν και να εφαρμόσουν μεγαλύτερη
ποσότητα και ποικιλία γνώσεων, έτσι ώστε να παρασχεθούν ποιοτικές υγειονομικές υπηρεσίες. Η συμπτωματολογία της εξουθένωσης φαίνεται να είναι μάλλον πολύπλοκη καθώς το σύνδρομο φαίνεται να αναπτύσσεται σε αρκετά διαδοχικά στάδια. Στην υγειονομική περίθαλψη, η θεραπευτική συμμαχία παραμένει αναπόσπαστο και θετικό στοιχείο των θεραπευτικών λειτουργιών και των αποτελεσμάτων. Η έννοια της θεραπευτικής συμμαχίας έχει σημαντική συνάφεια με την υγειονομική περίθαλψη, καθώς
οι διαπροσωπικές σχέσεις είναι αγωγός αποτελεσματικής φροντίδας. Η ενσυναίσθηση έχει συζητηθεί ευρέως στο πλαίσιο των ιατρικών, νοσηλευτικών και άλλων επαγγελμάτων υγειονομικής περίθαλψης σε σχέση με το ρόλο της στις θεραπευτικές
σχέσεις και την ποιότητα της φροντίδας. Θεωρητικά και εννοιολογικά, η ενσυναίσθηση έχει δώσει μεγάλη προσοχή στη φιλοσοφική, ψυχολογική και πιο πρόσφατα, τη γνωστική νευροεπιστημονική βιβλιογραφία, με διαφορετικούς ορισμούς και εννοιολογικές
αντιλήψεις. Το εργασιακό περιβάλλον, ο φόρτος εργασίας και οι υπερωρίες, η αρνητική ανατροφοδότηση σχετικά με την υπηρεσία ενός επαγγελματία υγείας, η αντιμετώπιση ανεπιθύμητων ασθενών, η μειωμένη συναισθηματική ευεξία, η ηθική δυσφορία και οι
ψυχολογικές επιπτώσεις είναι μερικοί από τους παράγοντες που συμβάλλουν στο ποσοστό της οργανωσιακής ικανοποίησης για τους επαγγελματίες υγείας. Η αυτογνωσία είναι μια εξελισσόμενη διαδικασία αυτο-ανακάλυψης, το οποίο σημαίνει ότι η
αυτογνωσία είναι δυναμική και συνεχώς μεταβαλλόμενη και δεν επιτυγχάνει ποτέ κορεσμό. Λόγω της εξελισσόμενης φύσης της, η αυτογνωσία επιτρέπει στους επαγγελματίες υγείας να αναπτύξουν μια διαπροσωπική σχέση και να συμμετέχουν σε
θεραπευτική επικοινωνία με τους ασθενείς και να βελτιώνουν συνεχώς τη σχέση τους και την επικοινωνία. Τα αποτελέσματα της παρούσας εργασίας δείχνουν ότι η ψυχική ανθεκτικότητα, η θεραπευτική συμμαχία, η ομαδικότητα και η αυτογνωσία στις
υπηρεσίες υγείας, είναι σημαντικοί παράγοντες για την αποτροπή της επαγγελματικής εξουθένωσης και την προώθηση της οργανωσιακής ευημερίας.
Abstract
At the end of the 21st century, organizations face increasing uncertainty and formidable challenges that require flexibility and adaptability to address them. In management, resilience refers to the ability to recover under extremely volatile conditions. The teams offer the promise of improving clinical care because they can pool, modify, combine and apply a greater amount and variety of knowledge to provide quality healthcare. The symptoms of burnout appear to be rather complex as the syndrome appears to develop in several successive stages. In healthcare, the therapeutic alliance remains an integral and positive element of therapeutic functions and results. The concept of therapeutic alliance is important in relation to healthcare, as interpersonal relationships are a conduit for effective care. Empathy has been widely discussed in the medical, nursing and other healthcare professions in relation to its role in therapeutic relationships and the quality of care. Theoretically and conceptually, empathy has paid great attention to the philosophical, psychological and more recently, cognitive neuroscientific literature, with different definitions and conceptual perceptions. Work environment, workload and overtime, negative feedback about the service of a healthcare professional, treatment of unwanted patients, reduced emotional well-being, moral discomfort and psychological
impact are some of the factors that contribute to the percentage of organizational satisfaction for health professionals. Self-knowledge is an evolving process of self discovery, which means that self-knowledge is dynamic and constantly changing and
never achieves saturation. Due to its evolving nature, self-awareness allows health professionals to develop an interpersonal relationship and engage in therapeutic communication with patients and to continually improve their relationship and
communication. The results of the present work show that mental resilience, therapeutic alliance, teamwork and self-awareness in health services, are important factors in preventing burnout and promoting organizational well-being.