Το περιβαλλοντικό παιχνίδι ως μέσο εξομάλυνσης έμφυλων στερεοτύπων στο νηπιαγωγείο.
The environmental game as a conflict resolution for gendered stereotypes in kindergarten.
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Πραντσίδου, Ροδόπη
Ημερομηνία
2021-12Επιβλέπων
Μπούνα-Βάιλα, ΑνδρομάχηΛέξεις-κλειδιά
Περιβαλλοντικό Παιχνίδι ; Φύλο ; Στερεότυπα ; Προσχολική ΗλικίαΠερίληψη
Τα στερεότυπα φύλου αποτελούν αντιλήψεις για την αντρική και τη γυναικεία φύση, οι οποίες συνδέονται με τους αντιληπτούς ρόλους των φύλων. Ο ρόλος του παιχνιδιού στην εκπαιδευτική διαδικασία έχει τεκμηριωθεί, αλλά έχει αρχίσει και διαφαίνεται και ο ρόλος του παιχνιδιού στην ψυχολογική διαδικασία, ιδιαίτερα στις συμπεριφορές παιχνιδιού με βάση το φύλο του παιδιού. Ο σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να μελετήσει αν η εφαρμογή του περιβαλλοντικού παιχνιδιού, στα πλαίσια δραστηριοτήτων που αφορούν την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση, είναι δυνατό να συμβάλλει στην εξάλειψη των στερεοτύπων που σχετίζονται με το φύλο στο νηπιαγωγείο. Για την επίτευξη του σκοπού αυτού αναλύεται αρχικά η έννοια των έμφυλων στερεότυπων και γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στους ρόλους των φύλων στα πλαίσια της σχολικής κοινότητας. Στη συνέχεια, αναλύεται η σύνδεση του φύλου με το παιχνίδι, κάνοντας αρχικά αναφορά στους παράγοντες που συμβάλουν στην διαφοροποίηση των προτιμήσεων και των κλίσεων των παιδιών προς συγκεκριμένα ενδιαφέροντα και ασχολίες και σχετίζονται με το φύλο και στην διαμόρφωση και αποτύπωση των έμφυλων σχημάτων στο παιχνίδι κατά την βρεφική και προσχολική ηλικία. Παρακάτω, γίνεται αναφορά στο περιβαλλοντικό παιχνίδι και στην σημασία του στην εκπαιδευτική διαδικασία και αναλύεται η σύνδεση ανάμεσα στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες που σχετίζονται με το περιβάλλον και σε αυτές που σχετίζονται με το φύλο. Ακολουθεί αναφορά στην περιβαλλοντική εκπαίδευση και το οικοφεμινιστικό κίνημα, την περιβαλλοντική κατάρρευση και τον ρόλο που διαδραματίζουν τα στερεότυπα που σχετίζονται με το φύλο. Από το σύνολο της ανασκόπησης, κατατίθεται ένας οδηγός με τα σημεία κλειδιά για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή περιβαλλοντικών δραστηριοτήτων που απευθύνονται σε μαθητές προσχολικής ηλικίας και είναι δυνατό να συνεισφέρουν στην εξάλειψη των στερεοτύπων που σχετίζονται με το φύλο. Στην τελευταία ενότητα, επιχειρείται η ανάδειξη της πρακτικής εφαρμογής του οδηγού μέσα από τον σχεδιασμό τριών περιβαλλοντικών παιχνιδιών που δύνανται να συνεισφέρουν στην ανάδειξη και την καταπολέμηση των προκαταλήψεων που σχετίζονται με το φύλο κατά την προσχολική ηλικία.
Περίληψη
Gender stereotypes are perceptions of masculine and feminine nature, which are linked to perceived gender roles. The role of play in the educational process has been documented, but the role of play in the psychological process has also begun to emerge, especially in play behaviors based on the child's gender. The purpose of this paper is to study whether the application of environmental play, in the context of activities related to environmental awareness, can help eliminate gender stereotypes in kindergarten. In order to achieve this goal, the concept of gender stereotypes is first analyzed and special reference is made to the roles of the sexes within the school community. Next, the relationship between gender and play is analyzed, first referring to the factors that contribute to the differentiation of children's preferences and inclinations towards specific interests and occupations and related to gender and the formation and imprinting of gender patterns in play during infancy and preschool age. Then, reference is made to the environmental game and its importance in the educational process and the connection between the educational activities related to the environment and those related to gender is analyzed. Reference is made to environmental education and the eco-feminist movement, the environmental collapse and the role played by gender stereotypes. Reference is made to environmental education and the eco-feminist movement, the environmental collapse and the role played by gender stereotypes. From the whole review, a guide is presented with the key points for the design and implementation of environmental activities that are addressed to preschool students and can contribute to the elimination of gender-related stereotypes. In the last section, an attempt is made to highlight the practical application of the guide through the design of three environmental toys that can contribute to the promotion and combating of gender-related prejudices in preschool.