Οι απεικονίσεις μνημείων στην τομή δικαίου πνευματικής ιδιοκτησίας και δικαίου πολιτιστικής κληρονομιάς
Depictions of monuments in the interface of intellectual property and cultural heritage legislation
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Κεραμίδας, Στέφανος
Ημερομηνία
2022-04-15Επιβλέπων
Χίου, ΘεόδωροςΛέξεις-κλειδιά
Πολιτιστική κληρονομιά ; Πνευματική ιδιοκτησία ; Μνημεία ; Απεικονίσεις ; Ν. 4858/2021 ; Ν. 2121/1993Περίληψη
Πληθώρα ιστάμενων αρχιτεκτονημάτων ή σταθερών καταλοίπων, αρχαιοτήτων και ιστορικών κειμηλίων ευρίσκονται διάσπαρτα στην ελληνική επικράτεια, εκτίθενται ή παραμένουν αποθηκευμένα στα μουσεία της χώρας. Αποτελούν μαρτυρίες του πλούσιου πολιτιστικού κεφαλαίου της και προστατεύονται σύμφωνα με τις προβλέψεις του πρόσφατου Ν. 4858/2021, που κωδικοποίησε το Ν. 3028/2002 και τις λοιπές σχετικές διατάξεις του δικαίου προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς στη χώρα μας. Από το εκτενέστατο σύνολο των υλικών μαρτυριών, η παρούσα εργασία θα επικεντρωθεί σε εκείνες που χαρακτηρίζονται, αυτοδίκαια ή μετά τις προβλεπόμενες διαδικασίες, ως μνημεία. Και αυτό γιατί ο συγκεκριμένος χαρακτηρισμός είναι εκείνος που αποτελεί μία πρώτη, κύρια προϋπόθεση για τον έλεγχο της απεικόνισής τους, καθώς σύμφωνα με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο η παραγωγή και χρήση απεικονίσεων μνημείων που ανήκουν στο Δημόσιο υπόκειται σε διαδικασία αδειοδότησης από τις Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. Βασική επιδίωξη είναι η ανάπτυξη και ανάλυση του ιστορικού της διαμόρφωσης αυτού του πλαισίου και κυρίως του περιεχομένου, των παραμέτρων και των διαδικασιών που έχουν από καιρό εις καιρό θεσπιστεί και έχουν πλέον παγιωθεί με τα προβλεπόμενα στο Ν. 4858/2021 και στα σχετικά κανονιστικά κείμενα.
Από την άλλη πλευρά, οι απεικονίσεις εν γένει δύνανται να περιληφθούν στις προβλέψεις του Ν. 2121/1993 για την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας, εφόσον ως άυλες δημιουργίες πληρούν συγκεκριμένες παραμέτρους που ορίζει ο νόμος. Υπό αυτή τη διάσταση, θα εξεταστούν οι οικείες προβλέψεις και θα επιδιωχθεί η σκιαγράφηση των χαρακτηριστικών της απεικόνισης ως πνευματικού έργου καθώς και των πιθανών οριοθετήσεων που υφίστανται σχετικά.
Το κύριο ερώτημα εργασίας αφορά στην αντιμετώπιση των απεικονίσεων μνημείων υπό το πρίσμα των δύο δικαιικών κλάδων, εκείνου της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς και αυτού της προστασίας της πνευματικής δημιουργίας. Υφίσταται ένα σημείο τομής που εγκολπώνει περιπτώσεις που άπτονται και των δύο πλαισίων ή, έστω, μπορεί το δίκαιο πνευματικής ιδιοκτησίας να αποτελέσει ένα ανανεωτικό πρίσμα για τον τρόπο που αντιμετωπίζονται οι απεικονίσεις μνημείων;
Περίληψη
A multitude of standing architectural monuments or fixed remains, antiquities, and historical relics are scattered throughout the Greek territory, exhibited or stored in the country's museums. They are testimonies to the rich cultural capital of the country and are protected in accordance with the provisions of the recent Law 4858/2021, which codified Law 3028/2002 and other relevant provisions. Of the extensive body of material evidence, this paper will focus on those that are designated, automatically or after the procedures provided for, as monuments.
This is because this designation is the one that constitutes a first, main condition for the control of their depiction, since according to the existing legal framework, the production and use of depictions of monuments belonging to the State is subject to a licensing procedure by the Services of the Ministry of Culture and Sports. The main objective is to develop and analyse the history of the formation of this framework and especially the content, parameters and procedures that have been established from time to time and have now been consolidated by the provisions of Law 4858/2021 and the relevant regulatory texts.
On the other hand, depictions in general may be included in the provisions of Law 2121/1993 on the protection of intellectual property, provided that, as intangible creations, they meet certain parameters defined by the law. From this perspective, the relevant provisions will be examined and an outline will be sought of the characteristics of the representation as an intellectual work, along with the possible delimitations that exist in this respect.
The main question of the paper concerns the treatment of depictions of monuments in the light of the two branches of law, that of the protection of cultural heritage and that of the protection of intellectual creation. Is there a point of intersection that encapsulates cases that touch on both frameworks or, at the very least, can intellectual property law provide a refreshing prism for the way in which depictions of monuments are treated?