Πρακτικές διοίκησης ανθρωπίνων πόρων (HRM) στη δημόσια διοίκηση. Μελέτη περίπτωσης: Οι αντιλήψεις των δημοσίων υπαλλήλων στην Ελλάδα
Human resource management (Hrm) practices in public administration. Case study: The perceptions of public servants in Greece
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Δαλαβέρη, Δήμητρα
Ημερομηνία
2022-06-24Επιβλέπων
Κομισόπουλος, ΦαίδωνΛέξεις-κλειδιά
Διοίκηση ανθρωπίνων πόρων ; Δημόσιος τομέας ; Ελλάδα ; Human resource managementΠερίληψη
Σε πολλές χώρες, η απασχόληση στον δημόσιο τομέα, ως το μεγαλύτερο εργοδότη, είναι συνήθως έντασης εργασίας, παρέχοντας υπηρεσίες που αφορούν όλη τη ζωή του ατόμου και τα διαφορετικά στάδιά της, γεγονός που καθορίζει την απόδοση των εργαζομένων στον δημόσιο τομέα ως κρίσιμη για την ποιότητα και αποτελεσματικότητα κατά την παροχή υπηρεσιών. Η παρούσα μελέτη έχει πρόθεση να συμπληρώσει τα μέχρι στιγμής περιορισμένα ευρήματα της οργανωσιακής έρευνας του δημόσιου τομέα, παρέχοντας δεδομένα για μελέτες που ασχολούνται με τη Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού, τις στάσεις και τις συμπεριφορές των εργαζομένων και την ατομική και οργανωσιακή απόδοση σε ένα πλαίσιο του δημόσιου τομέα. Έχει ως σκοπό να διερευνήσει, να εντοπίσει και να αναδείξει τις προκλήσεις και τα σημεία που χρήζουν βελτίωσης για τη λειτουργία διαχείρισης ανθρωπίνων πόρων στο δημόσιο τομέα, καθώς και να εντοπίσει συγκλίσεις και οι αποκλίσεις με τον ιδιωτικό τομέα, σε ό, τι αφορά τις στρατηγικές που εφαρμόζονται. Για την επίτευξη του σκοπού και των στόχων της εργασίας, καθώς και για την απάντηση των ερευνητικών ερωτημάτων, αρχικά πραγματοποιείται εκτενής ανασκόπηση της σύγχρονης επιστημονικής βιβλιογραφίας και αρθρογραφίας για το ζήτημα της διαχείρισης ανθρωπίνων πόρων και στη συνέχεια πραγματοποιείται πρωτογενής έρευνα με την επιλογή της ημι-δομημένης συνέντευξης με 10 εργαζόμενους και στελέχη από διάφορους κλάδους του δημόσιου τομέα. Οι εργαζόμενοι στη συντριπτική τους πλειοψηφία έδειξαν ότι είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τα στοιχεία από τα οποία αποτελείται μία αποτελεσματική λειτουργία HRM, δε φαίνονται αρκετά ικανοποιημένοι από τον τρόπο με τον οποίο εφαρμόζονται οι πρακτικές διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού στο ελληνικό Δημόσιο, αλλά αναγνωρίζουν ότι τα εμπόδια που υπάρχουν προκύπτουν από τα δομικά και θεσμικά χαρακτηριστικά του δημόσιου τομέα. Καταγράφονται οι απόψεις τους για σημεία τα οποία χρήζουν αλλαγών και βελτίωσης στις πρακτικές HRM που εφαρμόζονται στο δημόσιο τομέα, όπως είναι η απουσία καθηκοντολογίου, ο υψηλός φόρτος εργασίας, η έλλειψη οικονομικών κινήτρων, η έλλειψη ουσιαστικής αξιολόγησης, η έλλειψη μηχανισμών και κριτηρίων μέτρησης της απόδοσης των εργαζομένων και η έντονη γραφειοκρατία, ενώ ταυτόχρονα προτείνονται λύσεις, όπως η ύπαρξη σταθερού νομοθετικού πλαισίου για τη διαχείριση του προσωπικού και η παροχή αυτονομίας στα επιμέρους τμήματα διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού των δημοσίων οργανισμών για ταχύτερη και αποτελεσματικότερη διαχείριση, η οποία είναι σε θέση να βελτίωση την αποδοτικότητα.
Περίληψη
In many countries, employment in the public sector, as the largest employer, is usually labour-intensive, providing services that span the whole life of the individual and its different stages, which defines the performance of public sector workers as critical for quality and efficiency in service delivery. This study intends to complement the hitherto limited findings of organizational research in the public sector by providing data for studies dealing with HRM, employee attitudes and behaviors, and individual and organizational performance in a public sector context. It aims to explore, identify and highlight challenges and areas for improvement in the HRM function in the public sector, as well as to identify convergences and divergences with the private sector in terms of strategies implemented. In order to achieve the purpose and objectives of the study, as well as to answer the research questions, an extensive review of current scientific literature and articles on the issue of human resource management is conducted, followed by a field research using semi-structured interviews with 10 employees and managers from different areas of the public sector. The vast majority of employees indicated that they are able to identify the elements that make up an effective HRM function, they do not seem quite satisfied with the way in which HRM practices are implemented in the Greek public sector, but they acknowledge that the obstacles that exist arise from the structural and institutional characteristics of the public sector.
Their views are recorded on points that need to be changed and improved in the HRM practices applied in the public sector, such as the absence of a job description, the high workload, the lack of financial incentives, the lack of effective evaluation, the lack of mechanisms and criteria for measuring employee performance and the intense bureaucracy, while at the same time solutions are proposed, such as the existence of a stable legislative framework for HR management and the granting of autonomy to individual HRM departments.