Συναισθηματική υπολογιστική και ανάπτυξη εφαρμογής αυτοαναφοράς στο σύστημα ηλεκτρονικής μάθησης Moodle
Affective computing and user self-reporting application development for the Moodle e-learning platform
Λέξεις-κλειδιά
Συναισθηματική υπολογιστική ; Συναισθηματική νοημοσύνη ; Υπολογιστική νοημοσύνη ; Ηλεκτρονική μάθηση ; Αυτοαναφορά χρήστη ; Εικονίδια συναισθημάτων ; Avatars ; Διαπροσωπεία ; Emotional intelligence ; E-learning ; MoodleΠερίληψη
Τα τελευταία χρόνια επειδή όλο και περισσότεροι άνθρωποι διαφόρων ηλικιών στρέφονται στην ηλεκτρονική μάθηση (e-learning), καθίσταται αναγκαία η ανάπτυξη ενός πιο ευχάριστου και εύχρηστου ηλεκτρονικού περιβάλλοντος και διαπροσωπείας (interface) για την επικοινωνία του εκπαιδευόμενου με το ηλεκτρονικό σύστημα μάθησης. Στην παρούσα διπλωματική εργασία
μελετώνται και αναλύονται οι συναισθηματικές καταστάσεις (affective states) στις οποίες ενδέχεται να βρεθεί ο εκπαιδευόμενος κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε μία πλατφόρμα ηλεκτρονικής μάθησης (ενδεικτικά: ενδιαφέρον, απορρόφηση, ενθουσιασμός, ανία, εκνευρισμός, απορία, κ.α.). Επιπλέον εξετάζεται και ο τρόπος που οι καταστάσεις αυτές (α) μπορούν να αναγνωριστούν και να καταγραφούν, και (β) μπορούν να επηρεαστούν/μεταβληθούν προς μία κατεύθυνση που θα ευνοεί τη μάθηση. Με βάση τη βιβλιογραφική επισκόπηση που προηγείται και τη μελέτη και ανάλυση του θέματος, επιχειρείται στη συνέχεια στο πειραματικό μέρος της εργασίας η ανάπτυξη ενός πρωτότυπου συστήματος ανατροφοδότησης (feedback) για το διδάσκοντα, που θα του παρέχει άμεση ενημέρωση για την τρέχουσα συναισθηματική κατάσταση των μαθητών του. Το σύστημα που αναπτύσσεται αποτελείται από λογισμικό που ενσωματώνεται στην πλατφόρμα ηλεκτρονικής μάθησης moodle και χρησιμοποιεί τη μέθοδο της αυτοαναφοράς χρήστη (self-reporting): ο ίδιος ο χρήστης δηλώνει την κατάστασή του στο σύστημα, επιλέγοντας μία από τις διαθέσιμες επιλογές που αποδίδει καλύτερα την τρέχουσα κατάστασή του. Οι επιλογές όλων των συνδεδεμένων στην
πλατφόρμα εκπαιδευόμενων εμφανίζονται στην οθόνη του διδάσκοντα σε πραγματικό χρόνο, δίνοντάς του μία καλή εικόνα της κατάστασης της ηλεκτρονικής τάξης του.
Περίληψη
In recent years, as more and more people of different age groups turn to e-learning, it has become a necessity to develop a more pleasant and easy-to-use electronic environment and interface for the communication of the learner with the electronic learning system. This dissertation studies and analyzes the emotional states in which the learner may find him/herself during the educational process on an e-learning platform (indicatively: interest, absorption, excitement, boredom, irritation,
wonder, etc.). In addition, consideration is given to the way in which these situations (a) they can be identified and recorded, and
(b) may be affected/manipulated towards a direction conducive to learning. Based on the preceding bibliographical review and the study and analysis of the subject, the experimental part of this work designs and develops an original feedback system for the teacher, which will provide him/her with immediate information on the current emotional state of his/her ee-learning students. The system developed consists of software integrated into the moodle elearning server and adopts the self-reporting method: the user him/herself declares his/her status on the system by selecting one of the available options that best describes his/her current affective state. The choices of all the students connected to the platform appear on the teacher's screen in real time, providing him/her with an adequate estimate of the state of his/her electronic class.