Πρόθεση διακοπής φοίτησης: έρευνα σε προπτυχιακούς φοιτητές στον κλάδο της Επιστήμης της Πληροφόρησης
Ιntention to drop out: research on undergraduate students in the field of Information Science
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Πολυχρονίδου, Γεωργία
Date
2022-07Advisor
Vraimaki, EftichiaAbstract
Η εγκατάλειψη των σπουδών είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο που απασχολεί την τριτοβάθμια
εκπαίδευση και έχει αρνητικές επιπτώσεις σε ολόκληρη την κοινωνία. Οι λόγοι που οδηγούν στη
λήψη αυτής της απόφασης ποικίλουν, ωστόσο η προσπάθεια εντοπισμού τους είναι κομβικής
σημασίας για την κατανόηση του φαινομένου και την προσπάθεια αναχαίτισης του. Ο στόχος της
παρούσας μελέτης είναι να διερευνήσει κατά πόσο το φαινόμενο της εγκατάλειψης των σπουδών
απαντάται στους προπτυχιακούς φοιτητές στον κλάδο της Επιστήμης της Πληροφόρησης, ποιοι
παράγοντες το επηρεάζουν και πως μπορούν τα αποτελέσματα της έρευνας να αξιοποιηθούν από
το τμήμα ώστε να αποτρέψει το φαινόμενο. Για την επίτευξη αυτού του στόχου έγινε μια ποσοτική
έρευνα με τη χρήση του ερωτηματολογίου και συλλέχτηκαν 133 έγκυρα ερωτηματολόγια. Για την
ανάλυση των αποτελεσμάτων χρησιμοποιήθηκε το πρόγραμμα IBM SPSS statistics, έκδοση 25.
Επίσης χρησιμοποιήθηκαν επαγωγικές στατιστικές και συντελεστές συσχέτισης Spearman και test
Chi square για τον έλεγχο των ερευνητικών ερωτημάτων.
Οι φοιτητές παρουσιάζουν χαμηλό ποσοστό πρόθεσης εγκατάλειψης σπουδών στον κλάδο της
Επιστήμης της Πληροφόρησης και δε βρέθηκε συσχέτισή με τους δημογραφικούς παράγοντες, πλην
των φοιτητών που εργάζονται κατά τη διάρκεια των σπουδών τους, ώστε να προκύψει προφίλ
φοιτητών με αυξημένες πιθανότητες να εγκαταλείψουν τις σπουδές τους.
Βρέθηκε συσχέτιση της πρόθεσης εγκατάλειψης σπουδών με τις μεταβλητές που αφορούν την
αξιολόγηση της ποιότητας υπηρεσιών σχετικά με τη στάση των καθηγητών, την ικανότητα των
καθηγητών, τη μετασχηματιστική ικανότητα, την υποστήριξη και το πρόγραμμα σπουδών ενώ δε
βρέθηκε σχέση με τη διοικητική ποιότητα και τις υποδομές.
Τέλος τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η πρόθεση εγκατάλειψης σπουδών έχει ισχυρή θετική
συσχέτιση με τη δυσπιστία και τη συναισθηματική εξάντληση και αρνητική συσχέτιση με την
αποτελεσματικότητα. Τέλος παρουσιάζονται οι πρακτικές προεκτάσεις της έρευνας.
Abstract
Abandonment is a global phenomenon that affects higher education and has a negative impact on
society as a whole. The reasons for making this decision vary, but trying to identify them is crucial to
understanding the phenomenon and trying to stem it. The aim of this study is to investigate whether
the phenomenon of dropout is found in undergraduate students in the field of Information Science,
what factors affect it and how the results of the research can be used by the department to prevent
the phenomenon. To achieve this goal a quantitative survey was conducted using the questionnaire
and 133 valid questionnaires were collected. The IBM SPSS statistics program, version 25, was used
to analyze the results. Inductive statistics and Spearman correlation coefficients and Chi square test
were also used to test the research questions.
Students have a low drop-out rate in the Information Science field and no correlation was found
with demographic factors other than students working during their studies to create a profile of
students with an increased likelihood of dropping out.
A correlation was found between the intention to drop out of school and the variables related to the
evaluation of the quality of services related to the attitude of teachers, the ability of teachers, the
transformative capacity, support and curriculum, while no relationship was found with
administrative quality and infrastructure.
Finally, the results showed that the intention to drop out of school has a strong positive correlation
with distrust and emotional exhaustion and a negative correlation with effectiveness. Finally, the
practical implications of the research are presented.