Η φωτογραφική απεικόνιση μη γραφικών τόπων: Η κωμόπολη Σκούταρι ως μελέτη περίπτωσης
The photographic rendering of non picturesque places: The town of Skoutari as a case study
Keywords
ΣκούταριAbstract
Η παρούσα πτυχιακή εργασία εξετάζει τις ιδιότητες ενός τόπου που μπορεί να
θεωρηθεί ως μη γραφικός. Η, ως επί το πλείστον αόρατη από ξένους,
κωμόπολη του Σκουτάρεως, χρησιμοποιείται ως περίπτωση μελέτης, ενώ
παράλληλα ένα φωτογραφικό έργο αυτού του τόπου περιλαμβάνεται επίσης
ως μέρος αυτής της προσπάθειας αναπαράστασης αυτής της ιδέας. Ωστόσο,
όπως θα εξηγηθεί περαιτέρω, η σχέση της συγγραφέως με αυτήν την πόλη,
καθώς είναι ο τόπος καταγωγής της, καταλήγει να μεταβάλλει την αφορμή και
να επεκτείνει τον σκοπό των εικόνων που παράγονται, σε μία πιο οικεία
ημερολογιακή καταγραφή του τοπίου.
Στο γραπτό μέρος αυτής της διπλωματικής εργασίας γίνεται μία προσπάθεια
ορισμού του μη γραφικού και μία αναφορά στον τρόπο με τον οποίο η
ελληνική ύπαιθρος απεικονίζεται μέσα στα χρόνια και αποτυπώνεται στο
κυρίαρχο ρεύμα. Στη συνέχεια, θα αναφερθεί η εντύπωση της συγγραφέως
για το Σκούταρι και η προσωπική σχέση και το ιστορικό με το τοπίο που
πραγματεύεται. Θα αναφερθεί επίσης η μεταστροφή του σκοπού και της
φωτογραφικής πρακτικής, όπως και το έργο σύγχρονων φωτογράφων που
επηρέασαν μία τέτοια προσέγγιση.
Abstract
This thesis is examining the properties of a place that can be considered as
non picturesque. The, mostly unseen by foreigners, town of Skoutari is utilised
as a case study, and a photographic project of this place is also included as
part of this effort to represent this idea. However, as it will be explained
further, the author’s engagement with this town, as it is her place of origin,
ends up catalysing the initial cause and expands the purpose of the images
produced, to a more intimate diaristic record of the townscape.
In the written part of this thesis there is an effort to define the non picturesque,
and a reference to the way the greek countryside is depicted through the
years and is imprinted to the mainstream. Following this, the author’s view of
the town of Skoutari, and her impression of the scenery that is discussed, will
be cited. The shift of purpose and photographic practice will be set under
scrutiny, as will be the work of contemporary photographers that influenced
this approach.