Επιχρωματισμένες ασπρόμαυρες φωτογραφίες. Μελέτη και τεκμηρίωση των υλικών κατασκευής και της κατάστασης διατήρησης τους. Προτάσεις ενεργειών για τη διατήρηση και συντήρηση τους.
Hand coloring B+W photographs. Study and documentation of manufacture materials and the preservation status. Proposals of preservation treatments.
Keywords
Επιχρωματισμός ; Συντήρηση ; ΦωτογραφίαAbstract
Στην εργασία αυτή, παρουσιάζεται η μελέτη των επιχρωματισμένων ασπρόμαυρων φωτογραφιών που εμφανίστηκαν από την αρχή της εφεύρεσης της φωτογραφίας μέχρι περίπου και την δεκαετία του 1960. Η μελέτη αυτή στηρίχτηκε σε πρωτογενείς και δευτερογενείς ιστορικές πηγές από όπου ανακτήθηκαν σημαντικές πληροφορίες σχετικά με τον λόγο ύπαρξής τους, τον τρόπο εφαρμογής τους, τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν αλλά και τις ιδιαιτερότητες που παρουσίαζε η εφαρμογή τους στις διαφορετικές ιστορικές φωτογραφικές τεχνικές.
Εξετάστηκαν 14 επιχρωματισμένα ασπρόμαυρα φωτογραφικά τεκμήρια τα οποία τοποθετούνται χρονικά από τις αρχές του 20ου αιώνα έως την δεκαετία του 1960. Στις φωτογραφίες αυτές εφαρμόστηκαν εργαστηριακές τεχνικές (πολυφασματική απεικόνιση, μακροσκοπική και μικροσκοπική παρατήρηση, αναλύσεις SEM/EDS), ενώ αναλύσεις μέσω FTIR είχαν αρχικά προγραμματιστεί αλλά δεν πραγματοποιήθηκαν λόγω των διαφόρων προβλημάτων που προέκυψαν από την πανδημία. Έπειτα διερευνήθηκαν οι τρόποι συντήρησης και αποθήκευσης των συγκεκριμένων επιχρωματισμένων ασπρόμαυρων φωτογραφικών τεκμηρίων με σκοπό τη δημιουργία προτάσεων προληπτικής και επεμβατικής συντήρησης των επιχρωματισμένων ασπρόμαυρων φωτογραφιών σε χάρτινο υπόστρωμα, του 20ου αιώνα.
Πιο συγκεκριμένα, η εργασία παρουσιάζει μία μικρή ιστορική αναδρομή στη φωτογραφία γενικώς και μία πιο εκτεταμένη μελέτη για τον επιχρωματισμό των ασπρόμαυρων φωτογραφιών, τις τεχνικές και τα υλικά κατασκευής τους. Στη συνέχεια παραθέτονται οι αναλύσεις των δειγμάτων που χρησιμοποιήθηκαν στη συγκεκριμένη εργασία και τα αποτελέσματα τους.
Η μελέτη και τεκμηρίωση των φωτογραφικών τεκμηρίων πραγματοποιήθηκε με φωτογράφιση σε ορατό φάσμα υπό κλίμακα και με πλάγιο φωτισμό, φωτογράφιση σε διάφορα μήκη κύματος (υπεριώδες 403 B+W, υπεριώδες – ορατό 080 B+W, υπέρυθρο 093 B+W, υπέρυθρο – ορατό 099 B+W), μακροσκοπική παρατήρηση με λάμπα UV φθορισμού, μικροσκοπική παρατήρηση σε ορατό, φθορισμού, υπέρυθρο και υπεριώδες φάσμα και με τη χρήση του ηλεκτρονικού μικροσκοπίου σάρωσης SEM(Scanning Electron Microscope).
Τέλος προτείνονται τρόποι συντήρησης και αποθήκευσης επιχρωματισμένων ασπρόμαυρων φωτογραφικών τεκμηρίων με χάρτινο υπόστρωμα, σύμφωνα με τις πληροφορίες που συλλέχθηκαν τόσο βιβλιογραφικά όσο και από τα δείγματα που μελετήθηκαν στην παρούσα εργασία.
Abstract
This essay presents the study of hand coloring of black and white photographs that appeared from the beginning of the invention of photography until 1960s. This study is structured on historical resources that concludes why hand coloring photographs exists, their techniques and materials used as well as the peculiarities of hand coloring for each historical photographic technique.
Fourteen hand colored black and white photographs, dating from the early 20th century to the 1960s, were examined and analyzed (macroscopic and microscopic observation, multi-spectral imaging). The results of the examination were collected in order to create proposals for the prevention and maintenance of hand colored black and white photographs, on a paper substrate, of the 20th century.
Specifically, the work presents a brief historical background in photography in general and a more extensive study on hand colored black and white photographs, their techniques and materials. The study and documentation of the hand colored photographs, was carried out by photography in visible range under scale and with side lighting, photography at different wavelengths (ultraviolet 403 B + W, ultraviolet - visible 080 B + W, infrared 093 B + W, infrared - visible 099 B + W), macroscopic observation with UV fluorescent lamp, microscopic observation in visible, fluorescent, infrared and ultraviolet spectrum and using the scanning electron microscope SEM (Scanning Electron Microscope).
Concluding, this project presents ways of preserving and storing hand colored black and white photographic archives with a paper substrate, according to the information collected from both the historical resources and the samples studied in the present work.