Διεθνή λογιστικά πρότυπα δημοσίου τομέα υπάρχουσα κατάσταση και προοπτικές υιοθέτησης από την ελληνική δημόσια διοίκηση
International public sector accounting standards existing situation and prospects for adoption by the greek public administration
Keywords
Διεθνή λογιστικά πρότυπα ; Διεθνή πρότυπα χρηματοοικονομικής αναφοράς ; Ταμειακή και δεδουλευμένη λογιστική βάση ; Χρηματοοικονομικές καταστάσεις ; Ετήσιες χρηματοοικονομικές καταστάσεις ; Λογιστικά πρότυπα ; Δημόσια διοίκησηAbstract
Οι διαρκείς οικονομικές κρίσεις και η πανδημία, η ύφεση που προκάλεσαν, ο οικονομικός, κοινωνικός, πολιτικός αντίκτυπος που επέφεραν στο σύνολο των κρατών έφερε στο προσκήνιο το ζήτημα της ενοποίησης των Χρηματοοικονομικών τους Καταστάσεων .Μία διαδικασία η οποία δύναται να επιφέρει οικονομική ανάκαμψη και σταθερότητα, προσδίδοντας αξιοπιστία, λογοδοσία, διαφάνεια μεταξύ των εθνικών κυβερνήσεων. Ο λόγος γίνεται βέβαια για την υιοθέτηση και την εφαρμογή των Διεθνών Λογιστικών Προτύπων Δημόσιου Τομέα, τα οποία έχουν λάβει μεγάλη δημοσιότητα ύστερα και από τις κρίσεις χρέους και τους πολέμους, εμφανιζόμενα κάποιες φορές ως η μοναδική λύση διαχείρισης των δημόσιων οικονομικών. Στην περίπτωση της Ελλάδας η επικείμενη λογιστική μεταρρύθμιση δύναται, να προσδώσει αξιοπιστία σε επίπεδο πληροφόρησης, αμεσότητα σε επίπεδο διοικητικών ενεργειών και να συμβάλλει στην ορθότερη λήψη των κυβερνητικών αποφάσεων με την καθολική εφαρμογή ενός κοινού, διεθνώς αναγνωρισμένου δημόσιου λογιστικού συστήματος. Ο σκοπός της παρούσας εργασίας έγκειται στην παρουσίαση της ιεραρχικής δομής και του τρέχοντος περιβάλλοντος της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης, στην ανάλυση των λογιστικών συστημάτων που επικρατούν μέχρι σήμερα στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, στην διερεύνηση των προοπτικών σύμφωνα με τις οποίες μπορεί να καταστεί δυνατή η υιοθέτηση και η εφαρμογή των Διεθνών Λογιστικών Προτύπων Δημόσιου Τομέα.
Για την επίτευξη των στόχων του παρόντος έργου θα παρουσιαστεί η πρόοδος που έχει σημειωθεί από το σύνολο των κρατών σχετικά με την υιοθέτηση και την εφαρμογή των Διεθνών Λογιστικών Προτύπων Δημόσιου Τομέα. Ακολούθως θα παρουσιαστούν τα βήματα που έχει σημειώσει η ελληνική Δημόσια Διοίκηση με σκοπό την επικείμενη λογιστική μεταρρύθμιση, θα αναλυθούν τα δυνατά και τα αδύναμα σημεία του λογιστικού περιβάλλοντος των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης και θα παρουσιαστούν τα αποτελέσματα έρευνας τα οποία δημοσιεύθηκαν από το Ευρωπαϊκό Περιοδικό Ερευνητικών Σπουδών (E.R.S.J.) (Evangelos Chytis, 2020) σχετικά με τα I.P.S.A.S. στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (O.T.A. A’ Βαθμού). Ολοκληρώνοντας θα παρουσιαστούν συμπεράσματα ειδικών και θα αναζητηθούν λύσεις σχετικά με τις δυνατότητες πλήρους υιοθέτησης των Διεθνών Λογιστικών Προτύπων από τη χώρα μας. Η παρούσα εργασία διαρθρώνεται σε τέσσερα Κεφάλαια ως εξής: Στο Κεφάλαιο 1παρουσιάζονταιοι βασικές έννοιες, οι όροι και οι αρμόδιοι φορείς συστάσεις, συγκρότησης, δημοσίευσης και ελέγχου των Διεθνών Λογιστικών Προτύπων καθώς και οι επιμέρους διαδικασίες που επιτελεί ο κάθε ένας από αυτούς. Στο Κεφάλαιο 2 τίθεται η στοχοθεσία της προκείμενης εργασίας, η βιβλιογραφική ανασκόπηση που έχει ληφθεί υπόψη με σκοπό τη συγγραφή της και η μεθοδολογία της έρευνας σύμφωνα με την οποία έχουν εξαχθεί τα αποτελέσματα του παρόντος έργου. Στο Κεφάλαιο 3 παρουσιάζονται η πορεία το Διεθνών Λογιστικών Προτύπων Δημόσιου Τομέα στις χώρες της Υφηλίου και στην Ελλάδα, η απήχηση που έχουν λάβει ανά τον κόσμο καθώς και το ελληνικό δημοσιονομικό περιβάλλον και οι νόμοι που διέπουν την λειτουργία του.
Στο Κεφάλαιο 4 αναλύονται οι διαδικασίες υιοθέτησης των Διεθνών Λογιστικών Προτύπων σύμφωνα με τις διεθνείς επιταγές, τα οφέλη τα οποία προσφέρουν στην ελληνική Δημόσια Διοίκηση και τα αποτελέσματα σχετικής έρευνας η οποία έχει διεξαχθεί από τους ερευνητές κ. Χύτη, κ. Γεωργόπουλο, κ. Στέργιο, και κ. Βρόδου με σκοπό την διερεύνηση τρέχοντος περιβάλλοντος στον ελληνικό Δημόσιο Τομέα. Ολοκληρώνοντας την συγγραφή του παρόντος έργου προβάλλονται συμπεράσματα και προτείνονται λύσεις με σκοπό την επίτευξη ταχύτερης και πληρέστερης υιοθέτησης των Διεθνών Λογιστικών Προτύπων Δημόσιου Τομέα από την Ελληνική Δημόσια Διοίκηση.
Abstract
The constant economic crises and the pandemic, the recession they caused, the economic, social and political impact they had on all countries brought to the fore the issue of the consolidation of their Financial Statements. A process that can bring about economic recovery and stability, giving credibility, accountability and transparency between national governments. The reason is of course the adoption and implementation of International Public Sector Accounting Standards, which have received a lot of publicity after the debt crises and wars, sometimes appearing as the only solution for managing public finances. In the case of Greece, the forthcoming accounting reform can provide reliability in terms of information, immediacy in terms of administrative actions and contribute to better government decision-making through the universal application of a common, internationally recognised public accounting system. The purpose of this paper is to present the hierarchical structure and the current environment of the Greek Public Administration, to analyse the accounting systems prevailing so far in the General Government bodies, to explore the prospects according to which the adoption and implementation of the International Public Sector Accounting Standards may become possible. In order to achieve the objectives of this project, the progress made by all countries in adopting and implementing International Public Sector Accounting Standards will be presented. Subsequently, the steps that the Greek Public Administration has taken towards the upcoming accounting reform will be presented, the strengths and weaknesses of the accounting environment of the General Government entities will be analysed and the results of a survey published by the European Journal of Research Studies (E.R.S.J.) (Evangelos Chytis, 2020) on I.P.S.A.S. in Local Authorities (O.T.A. Grade A) will be presented. In conclusion, conclusions of experts will be presented and solutions will be sought regarding the possibilities of full adoption of International Accounting Standards by our country. This paper is structured in four Chapters as follows: Chapter 1 presents the basic concepts, terms and the competent bodies responsible for the recommendation, establishment, publication and control of International Accounting Standards, as well as the individual procedures performed by each of them. Chapter 2 sets out the objective of the present work, the literature review that has been taken into account in order to write it and the research methodology according to which the results of the present work have been extracted. Chapter 3 presents the development of the International Public Sector Accounting Standards in the countries of the world and in Greece, the impact they have received around the world as well as the Greek fiscal environment and the laws governing its operation. Chapter 4 analyses the procedures for the adoption of International Accounting Standards in accordance with international requirements, the benefits they offer to the Greek Public Administration and the results of relevant research conducted by the researchers Mr. Hytis, Mr. Georgopoulos, Mr. Stergios, and Mr. Vrodos in order to investigate the current environment in the Greek Public Sector. In concluding the writing of this project, conclusions are presented and solutions are proposed in order to achieve a faster and more complete adoption of International Public Sector Accounting Standards by the Greek Public Administration.