Δημιουργία βάσης δεδομένων αρχειακής συλλογής εμπορικών διαφημίσεων (1901-1947)
Creating a data base for an archival collection of advertisements (1901-1947)
Λέξεις-κλειδιά
Βάσεις δεδομένων ; Ευρετήρια ; Μεταδεδομένα ; Διαφημίσεις ; Επιχειρηματική ιστορίαΠερίληψη
Στα πλαίσια της ιστορικής έρευνας, είναι πολύ εύκολο να χαθεί κάποιος μέσα στην πληθώρα της πληροφορίας. Οι πηγές είναι αμέτρητες και η συμβολή μας ως επιστήμονες της πληροφόρησης είναι ζωτικής σημασίας για την αποτελεσματική και ποιοτική έρευνα. Ερευνητικά εργαλεία, όπως κατάλογοι και ευρετήρια είναι το βασικό βοήθημα που θα βρει ένας ερευνητής σε κάθε πληροφοριακό οργανισμό.
Στα πλαίσια της πρακτικής άσκησης, προέκυψε η δημιουργία μιας αρχειακής συλλογής εμπορικών διαφημίσεων που παρουσιάζει την οικονομική ιστορία των μεγάλων αστικών κέντρων της Ελλάδας κατά το πρώτο μισό του 20ού αιώνα(1901-1947). Μέσα από αυτή τη συλλογή γεννήθηκε και η ανάγκη για ένα εργαλείο, το οποίο θα βοηθούσε στην πλοήγηση μέσα στο υλικό και θα έφερνε στην επιφάνεια την ιστορική πληροφορία που είναι κρυμμένη ή εννοείται μέσα σε κάθε τεκμήριο.
Επομένως, η παρούσα πτυχιακή εργασία ασχολείται με τη δημιουργία ευρετηρίου/ βάσης δεδομένων της παραπάνω συλλογής. Πρόκειται για ένα ερευνητικό εργαλείο που υλοποιήθηκε στο σύστημα MS Excel, περιέχει την περιγραφή και τεκμηρίωση εμπορικών διαφημίσεων με βάση διεθνή πρότυπα. Επιπροσθέτως, αναφέρονται και κάποια συμπεράσματα ιστορικής φύσεως για τις περιοχές που καλύπτονται από τα τεκμήρια, ενώ παράλληλα παρουσιάζονται κάποια παραδείγματα εγγραφών, τα οποία λειτουργούν ως ταυτότητα της ανάλογης διαφημιζόμενης οντότητας. Τέλος, παρουσιάζονται κάποια συμπεράσματα και προεκτάσεις που μπορούν να συμβάλλουν στην καλύτερη χρήση του εργαλείου και στην ιστορική έρευνα γενικότερα.
Περίληψη
In the context of historical research, it is very easy to get lost in the plethora of information. The sources are countless and our contribution as information scientists is vital for effective and qualitative research. Research tools such as catalogs and indexes are the main aid that a researcher will find in any information organization.
In the context of my internship, the creation of an archival collection of commercial advertisements that presents the economic history of the major urban centers of Greece during the first half of the 20th century (1901-1947) emerged. Through this collection, the need for a tool that would help navigate through the material and bring to the surface the historical information that is hidden or implied within each documentary record was born.
Therefore, this thesis is concerned with the creation of an index/database of the above collection. It is a research tool implemented in MS Excel system, contains the description and documentation of commercial advertisements based on international standards. In addition, some historical conclusions for the areas covered by the documentation are also reported, while some examples of records are presented, which serve as an identity of the corresponding advertised entity. Finally, some conclusions and implications that can be drawn for the use of the tool and for the historical research of the material in general are presented.