Η επίπτωση της πανδημίας COVID-19 στην υγεία των διευθυντών σχολείων
The impact of the COVID-19 pandemic on the health of primary school principals
Πτυχιακή εργασία
Συγγραφέας
Φενερλή, Ελένη Ζωή
Ντόκου, Αικατερίνη
Ημερομηνία
2022-09-26Επιβλέπων
Sakellari, EvanthiaΛέξεις-κλειδιά
Covid-19 ; Ψυχική υγεία ; Σωματική υγεία ; Διευθυντές σχολικών μονάδων ; Υποδιευθυντές ; Σχολεία ; Mental health ; Physical health ; School principals ; Schools ; Vice principalsΠερίληψη
Η πανδημία COVID-19 και τα μέτρα που επιβλήθηκαν εξαιτίας της, επηρέασαν άμεσα τη λειτουργία των σχολικών μονάδων, με την άμεση υιοθέτηση νέων μεθόδων διδασκαλίας για την επίτευξη της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι διευθυντές σχολείων έχουν τη χαμηλότερη γενική υγεία και το υψηλότερο εργασιακό άγχος μεταξύ άλλων επαγγελματιών, με την κατάσταση της υγείας τους να έχει αντίκτυπο στην ποιότητα της εργασίας τους. Ως εκ τούτου, η παρούσα μελέτη στόχευε στη διερεύνηση της ψυχικής και σωματικής υγείας μεταξύ των διευθυντών και των υποδιευθυντών ελληνικών σχολείων κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19. Η παρούσα μελέτη διεξήχθη από τον Οκτώβριο έως το Δεκέμβριο του 2021. Μετά από έγκριση της Επιτροπής Ηθικής και Δεοντολογίας του ΠΑ.Δ.Α., οι πιθανοί συμμετέχοντες από την περιοχή της Αττικής (Ελλάδα) προσεγγίστηκαν μέσω των επίσημων διευθύνσεων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου των σχολείων. Η συμμετοχή ήταν ανώνυμη και εθελοντική. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν μέσω ενός διαδικτυακού ερωτηματολογίου από 169 διευθυντές και υποδιευθυντές. Έγινε στατιστική ανάλυση των δεδομένων χρησιμοποιώντας SPSS. Η μέση ηλικία των συμμετεχόντων ήταν τα 54,7 έτη, το 87,6% ήταν διευθυντές και το 12,4% υποδιευθυντές, το 38,5% εξ αυτών ήταν άνδρες. Οι περισσότεροι συμμετέχοντες ανέφεραν υψηλότερο ποσοστό εβδομαδιαίων ωρών εργασίας (69,8%) από τις ώρες εργασίας πριν από το Μάρτιο του 2020, όταν εμφανίστηκε η πανδημία COVID-19. Λόγω των απαιτήσεων της δουλειάς τους στο σχολείο, ανέφεραν ότι ήταν συχνά νευρικοί και αγχωμένοι σε ποσοστό 29%, σχεδόν το 60% συχνά ή πολύ συχνά ξεχνούσε να κοιμηθεί επαρκώς προς όφελος της δουλειάς τους, μερικές φορές ένιωθαν ψυχικά και σωματικά εξαντλημένοι. Ενώ, για το 34,3% ήταν δύσκολο να ανακτήσει την ενέργειά του μετά από μια μέρα στη δουλειά. Η πανδημία του COVID-19 έχει δημιουργήσει νέες και όλο και πιο απαιτητικές συνθήκες εργασίας και στο σχολικό περιβάλλον, οι οποίες οδηγούν σε εργασιακό άγχος και ως εκ τούτου επηρεάζουν τη ζωή των διευθυντών και των υποδιευθυντών. Είναι σημαντικό να ληφθεί υπόψη αυτή η πτυχή προκειμένου να σχεδιαστούν και να εφαρμοστούν παρεμβάσεις προαγωγής της υγείας για αυτήν την ομάδα πληθυσμού.
Περίληψη
The COVID-19 pandemic and the measures imposed because of it, directly affected the operation of the school units, with the immediate adoption of new teaching methods in order to achieve distance learning. Research has shown that school principals have the lowest general health and highest job stress among other professionals, with their health status having an impact on the quality of their work. Therefore, the present study aimed to explore mental health status and work-related stress among Greek school principals and vice principals during the COVID-19 pandemic. The present study was conducted from October to December 2021. After receiving ethical approval from the UNIWA Research Ethics Committee, potential participants were recruited from Attica area (Greece) through the schools’ official email addresses. Participation was anonymous and voluntarily. Data was collected via an online questionnaire from 169 principals and vice principals. Descriptive statistics were performed using SPSS. Participants’ average age was 54.7 years, 87.6% were principals and 12.4% vice principals, 38.5% of them were men. Most participants reported a higher rate of weekly working hours (69.8%) than the working hours before March 2020 when the COVID-19 pandemic emerged. Due to the demands of their work at school, they reported being often nervous and stressed at 29%, almost 60% often or very often forgot getting sufficient sleep in favour of their work, sometimes felt mentally and physical exhausted, and 34.3% found it hard to recover their energy after a day at work. The COVID-19 pandemic has created new and increasingly demanding working conditions also in the school settings which lead to work related stress and hence, affecting the life of the principals and vice principals. It is essential to take this aspect under consideration in order to design and implementing health promotion interventions for this target group.