Ο επικοινωνιακός ρόλος του χρώματος στη συσκευασία και η επίδρασή του στην αγοραστική συμπεριφορά του καταναλωτή
The communicative role of color in packaging and the effect on the purchasing behavior of the consumer
Λέξεις-κλειδιά
Χρώμα ; Πολυτροπικότητα ; Καταναλωτική συμπεριφοράΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία έχει ως στόχο την ανάλυση του επικοινωνιακού ρόλου του
χρώματος και την επίδραση του στην αγοραστική συμπεριφορά του καταναλωτή. Αρχικά
αναλύεται η διαδικασία δημιουργίας του χρωματικού αισθήματος. Ακολούθως παρουσιάζονται τα
χαρακτηριστικά του χρώματος και ο χρωματικός κύκλος, τα οποία παίζουν ρόλο στην αντίληψη
του χρώματος και στο πώς αυτά αποτυπώνονται.
Γίνεται αναφορά στους παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν την αντίληψη του χρώματος. Τέλος,
αναφερόμαστε στον συμβολισμό και τις συσχετίσεις που υπάρχουν σχετικά με το χρώμα.
Στη συνέχεια κρίνεται απαραίτητο να γίνει μία αναφορά στις λειτουργίες τις οποίες εξυπηρετεί η
συσκευασία, στους τύπους συσκευασιών και σε άλλα χαρακτηριστικά τα οποία συμβάλλουν στον
επικοινωνιακό ρόλο του χρώματος στη συσκευασία. Ακολούθως, γίνεται λόγος για το πώς τα
χρώματα ερμηνεύονται στη συσκευασία αλλά και για την πρόθεση αγοράς του καταναλωτή.
Απαραίτητη είναι η ανάλυση των πεδίων της λειτουργίας του χρώματος της συσκευασίας στο
σημείο αγοράς.
Η ερευνητική εργασία προσανατολίζεται στην συσκευασία τροφίμων αναλύοντας το ρόλο που
μπορεί να έχει το χρώμα, αλλά και το συσχετισμό χρώματος και γεύσης καθώς επηρεάζει
σημαντικά τους καταναλωτές και τις καταναλωτικές τους συνήθειες.
Αφού γίνει ανάλυση του χρώματος καθώς και του ρόλου που καλείται να έχει στη συσκευασία,
θα πρέπει να αναλύσουμε τον ορισμό της συμπεριφοράς του καταναλωτή. Η συμπεριφορά του
καταναλωτή αποτελεί το άθροισμα των στάσεων και των αποφάσεων σχετικά με την αγορά
οποιουδήποτε προϊόντος και αναφέρεται σε οποιαδήποτε αγοραστική συμπεριφορά, ενέργεια ή
συναισθηματική αντίδραση στην αγορά και τη χρήση ενός προϊόντος.
Στη συνέχεια αναλύεται η διαδικασία λήψης απόφασης και τα στάδια που αυτή περιλαμβάνει
καθώς και οι παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν τις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών,
στους οποίους περιλαμβάνονται πολιτιστικοί, και κοινωνικοί παράγοντες, η επίδραση των Social
media και άλλα. Σημαντικό ρόλο στη διαδικασία λήψης απόφασης έχει η ψυχολογία του
καταναλωτή και πιο συγκεκριμένα η ψυχολογία των χρωμάτων η οποία αποτελεί ισχυρό κίνητρο
για την επιλογή των προϊόντων και η οποία επιδρά στις σκέψεις, τα συναισθήματα και στη
συμπεριφορά των καταναλωτών.
Γίνεται εκτενέστερη ανάλυση του χρώματος στην συμπεριφορά των καταναλωτών. Επίσης,
γίνεται ανάλυση των χρωμάτων μεμονωμένα και οι επιδράσεις που έχουν στην συσκευασία.
Τέλος μέσω ενός ερωτηματολογίου αναλύονται περαιτέρω και αποδεικνύονται οι ισχυρισμοί και
οι θεωρήσεις που αναφέρονται στην πτυχιακή, δίνοντας μας τη δυνατότητα να αναλύσουμε σε
βάθος την αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών στις εκάστοτε συνθήκες.
Η πτυχιακή αυτή ολοκληρώνεται με την διεξαγωγή των συμπερασμάτων που προέκυψαν από τη
συνολική μελέτη του αντικειμένου καθώς δίνονται και προτάσεις για πιθανή μελλοντική έρευνα
αλλά και τα εμπόδια που ενδεχομένως συναντάμε στον τομέα αυτό.