Συγκριτική ανάλυση οδηγιών σχεδιασμού ισόπεδων κόμβων: οι περιπτώσεις Ras-k1 και Ral-2012
Comparative analysis of regulations design of interchanges ,the cases RAS-K1 and RAL-2012
Διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Αρβανιτάκης, Νικόλαος
Ημερομηνία
2021-03Επιβλέπων
Papantoniou, PanagiotisΛέξεις-κλειδιά
Ισόπεδοι Κόμβοι ; Ανισόπεδοι κόμβοι ; Παράμετροι ΣχεδιασμούΠερίληψη
Αντικείμενο της παρούσας Διπλωματικής Εργασίας είναι η συγκριτική αξιολόγηση των Γερμανικών οδηγιών οδοποιίας RAS-K1 και των πιο πρόσφατων RAL-2012 για το σχεδιασμό ισόπεδων κόμβων. Απώτερος στόχος είναι η συσχέτιση των δύο αυτών οδηγιών και η κατανόηση των σημαντικότερων παραμέτρων σχεδιασμού ώστε να εξασφαλίζεται η οδική ασφάλεια, η κυκλοφοριακή ικανότητα, η ασφάλεια των πεζών, η ασφάλεια των ποδηλάτων, να επιτυγχάνεται η επιθυμητή ταχύτητα μελέτης, να υπάρχει έγκαιρη αναγνώριση του κόμβου ώστε να μην αιφνιδιάζονται οι οδηγοί και οι διερχόμενοι και ο κόμβος να εναρμονίζεται όσο το δυνατόν καλύτερα με το φυσικό περιβάλλον. Η μελέτη εστιάζει στο σχεδιασμό ισόπεδων κόμβων, την κίνηση των οχημάτων εντός του κόμβου αλλά και την προσέγγιση των οχημάτων προς τον κόμβο, την είσοδο και την έξοδο τους από αυτόν. Επιπλέον μελετώνται τα στοιχεία χάραξης των κόμβων και διαφορετικά είδη κόμβων.
Για την επίτευξη του ανωτέρου στόχου αρχικά πραγματοποιείται λεπτομερής ανάλυση τόσο των οδηγιών RAS-K1 όσο και των οδηγιών RAL-2012 με βάση τις παρακάτω ενότητες: Κατηγορίες κόμβων (ανισόπεδοι, ισόπεδοι, κυκλικοί), χαρακτηριστικά υποδομής (λωρίδες επιτάχυνσης, είσοδοι/έξοδοι) , νησίδες/σταγόνες (διαχωρίστηκες νησίδες, τριγωνικές νησίδες, διαβάσεις πεζών, συναρμογές οριογραμμών) και πεδία ορατότητας (στάση, αναμονή και προσέγγιση οχήματος σε κόμβο). Επιπρόσθετα πραγματοποιείται μια εκτενής περιγραφή των βημάτων σχεδιασμού μεγάλης σταγόνας σε τρισκελή κόμβο.
Το κύριο τμήμα της μελέτης περιλαμβάνει τη συγκριτική αξιολόγηση των δύο Γερμανικών οδηγιών RAS-K1 και RAL-2012 εντοπίζοντας τις ομοιότητες και αναδεικνύοντας τις διαφορές τους. Η συσχέτιση πραγματοποιείται ως προς τους εξής άξονες: Μηκοτομή, Ταχύτητα Μελέτης, Μήκος ορατότητας για στάση, Συναρμογή Οριογραμμής και αποστάσεις μεταξύ των κόμβων.
Η συγκριτική ανάλυση αναδεικνύει τόσο τις ομοιότητες αλλά κυρίως τις διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στις δύο αυτές οδηγίες. Τονίζεται ότι η μεγαλύτερη ταύτιση παρατηρείται στην ανάλυση της μηκοτομής όπου και οι δυο οδηγίες παρουσιάζουν τα ίδια χαρακτηριστικά στις ελάχιστες κλίσεις με μόνη διαφορά ότι στους RAL-2012 προστίθεται και μία τρίτη περίπτωση ταυτόχρονης θλάσης στη μηκοτομή της κύριας οδού κατά τη συμβολή της με την δευτερεύουσα με καμπή και τελική στρογγυλοποίηση. Όσον αφορά τις υπόλοιπες παραμέτρους μελέτης οι δύο οδηγίες εμφανίζουν βασικές διαφορές όπως το μήκος ορατότητας για στάση όπου στους RAS-K1 ρυθμίζεται σύμφωνα με την ταχύτητα του οχήματος πριν τον κόμβο, την κατηγορία της οδού και την κατά μήκος κλίση του δρόμου ενώ στους RAL-2012 προκύπτει με βάση το όριο των 70km/h όπου στην περίπτωση αυτή το μήκος L είναι 110 μέτρα. Τα αποτελέσματα της παρούσας μελέτης μπορούν να αποδειχθούν χρήσιμα για την επικαιροποίηση των Ελληνικών οδηγιών ΟΜΟΕ σύμφωνα με τις πιο πλέον πρόσφατες τάσεις στο σχεδιασμό ισόπεδων κόμβων.