Εκτίμηση του κόστους της σύγχρονης ψηφιακής μαστογραφίας
Cost estimation of modern mammography
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Τσίκος, Θωμάς
Ημερομηνία
2023-03Επιβλέπων
Πατέρας, ΙωάννηςΛέξεις-κλειδιά
Ψηφιακή μαστογραφία ; Κοστολόγηση ; Εκτίμηση κόστους ; Μαστογραφία ; Καρκίνος μαστού ; Προσυμπτωματικός έλεγχος ; Τομοσύνθεση ; Δαπάνες υγείας ; Οικονομικά της υγείας ; Digital mammographyΠερίληψη
Εισαγωγή: Στις ανεπτυγμένες χώρες που έχουν υιοθετήσει τον λεγόμενο «Δυτικό τρόπο» ζωής, με την έντονη αστικοποίηση, τον περιορισμό της άσκησης και μη υγιεινά πρότυπα διατροφής, ο καρκίνος του μαστού εμφανίζεται ως η πιο συχνή μορφή κακοήθειας στον γυναικείο πληθυσμό και η δεύτερη σε αιτία θανάτου από νεοπλασματική νόσο. Η ψηλάφηση του μαστού, με αυτοεξέταση
αλλά και συστηματική κλινική αξιολόγηση από ειδικούς σε συνδυασμό με την διενέργεια συστηματικά μαστογραφίας, φαίνεται ότι είναι η πιο ενδεδειγμένη και αποτελεσματική στρατηγική. Σκοπός: Βασικός σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να
καταγράψει, να παρουσιάσει και να αναλύσει το κόστος της ψηφιακής Μαστογραφίας και πως αυτό αποτυπώνεται σε ένα Ιδιωτικό Φορέα Υγείας. Υλικό – Μέθοδος: Σε ιδιωτικό διαγνωστικό κέντρο μελετήθηκε το κόστος ανά κατηγορία δαπάνης για το χρονικό διάστημα από 01/01/2016 έως το πρώτο τρίμηνο του 2022, κατά το οποίο πραγματοποιήθηκαν συνολικά 10533 μαγνητικές τομογραφίες, με τη χρήση ψηφιακού μαστογράφου και 23001 μαγνητικές τομογραφίες με τομοσύνθεση, με τη χρήση σύγχρονου ψηφιακού μαστογράφου. Η διεξαγωγή της μελέτης ήταν αναδρομική και δεν επηρέασε σε καμιά περίπτωση τον τρόπο εργασίας του διαγνωστικού κέντρου. Αποτελέσματα: Από το τμήμα Οικονομικών του ιδιωτικού κέντρου μας παραχωρήθηκαν ανώνυμα, τα σύνολα των ψηφιακών μαστογραφιών και οι αποζημιώσεις ανά κατηγορία αποζημίωση των δαπανών για τα παραπάνω
χρονικά διαστήματα. Το ύψος χρέωσης της ψηφιακής μαστογραφίας ήταν διαφορετικό ανά κατηγορία χρήστη με βάση τον τρόπο αποπληρωμής της δαπάνης. Σύμφωνα με τη μελέτη μας το μέσο κόστος της ψηφιακής μαστογραφίας με τομογράφο είναι επικερδές για ένα ιδιωτικό κέντρο με σημαντική οικονομία κλίμακος αλλά η διαγνωστική αξία της είναι εξαιρετικά σημαντική για τους χρήστες των υπηρεσιών του. Συνολικά η μέση τιμή χρέωσης της ψηφιακής μαστογραφίας κατά πράξη την Περίοδο Α της μελέτης είναι 18,76 Ευρώ και κατά την Περίοδο Β της μελέτης είναι 22,62 Ευρώ. Επομένως το μέσο κέρδος ανά πράξη είναι 1,21 Ευρώ για την περίοδο Α (συνολικό κέρδος 12.730,4 Ευρώ) και αντίστοιχα μέσο κέρδος ανά πράξη 5,84 Ευρώ για την περίοδο Β (συνολικό κέρδος 141.856 Ευρώ). Το κόστος μισθοδοσίας και το κόστος απόκτησης του μηχανήματος και συντήρησης του κατά κύριο λόγο είναι οι κύριοι προσδιοριστές του κόστους της εξέτασης. Ο ΕΟΠΥΥ και οι ιδιώτες είναι η κύρια πηγή χρηματοδότησης του κόστους της δαπάνης της ψηφιακής μαστογραφίας. Συμπεράσματα: Η επένδυση σε υπηρεσίες πρόληψης από πλευράς του κέντρου
είναι μια επικερδής στρατηγική επιλογή, με σημαντικό κοινωνικό αποτύπωμα και σύμφωνη με τις σύγχρονες τάσεις κι κατευθυντήριες οδηγίες αναφορικά με την πρόληψη του καρκίνου του μαστού και την έγκαιρη διάγνωση του. Ωστόσο, η μετακύλιση της χρηματοδότησης του υγειονομικού τομέα στην ιδιωτική δαπάνη εγείρει σοβαρά ζητήματα ισότητας, προσβασιμότητας των πολιτών και αποδοτικότητας του συστήματος υγείας. Ωστόσο, απαιτούνται περαιτέρω μελέτες σε αυτόν τον τομέα προκειμένου να γίνουν ισχυρότερες συστάσεις σχετικά με τη σχέση κόστους-αποτελεσματικότητας.
Περίληψη
Introduction: In developed countries, that have adopted the "Western way of life", with intense urbanization, limited exercise and unhealthy eating patterns, breast cancer appears as the most common form of malignancy in the female population and the second cause death from neoplastic disease. Breast palpation, with self-examination as well as systematic clinical evaluation by experts in combination with systematic mammography, seems to be the most appropriate and effective strategy. Purpose: The main scope of this study was to record, present and analyze the cost of digital mammography and how it is utilized in a Private Hospital. Material - Methods: In a private clinic, the cost per expenditure category was studied for a time period from 01/01/2016 to the first quarter of 2022. During this period, a total of 10533 scans were performed, using a digital mammogram and 23001 scans with tomosynthesis were performed, using a modern digital mammogram. The conduct of the study was retrospective and did not in any way affect the way the diagnostic center works. Results:The Finance department of the private center provided anonymously, the economic data regarding the digital mammograms and the reimbursements by category reimbursement of expenses for the study period. The amount of digital mammography billing was different per user category based on the method of reimbursement. According to our study the average cost of digital mammography with tomograph is profitable for a private center with significant economies of scale but its diagnostic value is extremely important for the users of its services. Overall, the average billing price of digital mammography per practice in Period A of the study was 18.76 Euros and during Period B of the study was 22.62 Euros. Therefore the average profit per transaction is 1.21 Euros for period A (total profit 12,730.4 Euros) and correspondingly average profit per transaction 5.84 Euros for period B (total profit 141,856 Euros). The cost of payroll and the cost of acquiring and maintaining the machine are primarily the main determinants of the cost of the exam. EOPYY and private
individuals are the main source of funding for the cost of digital mammography. Conclusions: Investing in prevention services on the part of the center is a profitable strategic choice, with a significant social footprint and in line with the current trends and guidelines regarding the prevention of breast cancer and its early diagnosis. However, the shift of health sector financing to private spending raises serious issues of equity, citizen accessibility and health system efficiency. However, further studies in this area are needed in order to make stronger costeffectiveness recommendations.