Ηθική παρενόχληση (mobbing) και μετατραυματική αγχώδης διαταραχή στις υπηρεσίες υγείας και κοινωνικής φροντίδας εν μέσω πανδημικής κρίσης Covid–19
Moral harassment (mobbing) and post-traumatic stress disorder in health and social care services in the midst of a pandemic crisis Covid-19
Keywords
Ηθική παρενόχληση ; Μετατραυματικό στρες ; Covid-19 ; Πανδημία ; Υπηρεσίες υγείαςAbstract
Εισαγωγή: Στην παρούσα μελέτη αρχικά, γίνεται ανάλυση της έννοιας της ηθικής παρενόχλησης, τα χαρακτηριστικά που την καθορίζουν, καθώς επίσης και το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει το φαινόμενο. Στη συνέχεια, γίνεται εκτενής αναφορά
στο μετατραυματικό στρες, και πως αυτό γίνεται διακριτό, μέσω της συμπτωματολογίας του. Έπειτα, παρουσιάζεται πως η ηθική παρενόχληση και το μετατραυματικό στρες γίνεται διακριτό στις μονάδες υγείας, τόσο σε διεθνές επίπεδο, όσο και σε εθνικό. Τέλος, πραγματοποιείται συστηματική ανασκόπηση, ώστε μέσω άλλων ερευνών να ενισχυθούν τα συμπεράσματα της παρούσας μελέτης. Σκοπός: Η παρούσα μελέτη έχει ως στόχο να αναδείξει αν η πανδημία του Covid– 19, συνέβαλε στην ενίσχυση του φαινομένου της ηθικής παρενόχλησης και του μετατραυματικού στρες στις μονάδες υπηρεσιών υγείας. Μεθοδολογία: Η μελέτη αυτή εφαρμόστηκε
μέσω της πραγματοποίησης συστηματικής ανασκόπησης, όπου αναλύθηκαν 18 έρευνες που σχετίζονται με το υπό εξέταση θέμα. Αποτελέσματα: Μέσα από την ανάλυση των 18 ερευνών, γίνεται διακριτό πως η πανδημία του Covid – 19 ενέτεινε σημαντικά το φαινόμενο της ηθικής παρενόχλησης και το φαινόμενο του μετατραυματικού στρες, στις δομές υγείας. Η πίεση και οι απαιτητικές συνθήκες που δημιουργήθηκαν εξαιτίας της πανδημίας, καλλιέργησαν ένα προσοδοφόρο έδαφος κλιμάκωσης των φαινομένων αυτών, που δέκτες γίνονται οι επαγγελματίες υγείας. Συμπεράσματα: Είναι φανερό πως ο τομέας της υγείας υπέστη ιδιαίτερα μεγάλο πλήγμα κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όχι μόνο στον ελλαδικό χώρο, αλλά παγκοσμίως. Ωστόσο, μέσα από την παρούσα έρευνα, έγινε διακριτό πως το φαινόμενο της ηθικής παρενόχλησης και του μετατραυματικού στρες, προϋπήρχαν
στον κλάδο, πολύ πριν την έξαρση της πανδημίας και η πανδημία συνέβαλε στην μεγαλύτερη εκδήλωση τους. Έτσι, θεωρείται αναγκαία η ανεύρεση και την εφαρμογή τρόπων αποκλιμάκωσης αυτών των συμπεριφορών που σχετίζονται με τα
συγκεκριμένα φαινόμενα, τόσο από την ίδια τη διοίκηση των νοσοκομειακών μονάδων, όσο και από τις ίδιες τις κυβερνήσεις.
Abstract
Introduction: In this study, firstly, the concept of moral harassment, the characteristics that define it, as well as the legislative framework that governs the phenomenon is analyzed. Then, extensive reference is made to post-traumatic stress, and how it becomes distinct, through its symptomatology. Then, it is shown how moral harassment and post-traumatic stress becomes distinct in health units, both internationally and nationally. Finally, a systematic review is carried out, so that through other research the conclusions of the present study can be strengthened. Purpose: The present study aims to highlight whether the Covid-19 pandemic contributed to the strengthening of the phenomenon of moral harassment and post traumatic stress in health service units. Methodology: This study was performed by conducting a systematic review, where 18 researches related to the subject under consideration were analyzed. Results: Through the analysis of these 18 studies and comparing and evaluating their own results, it becomes clear that the Covid-19 pandemic significantly intensified the phenomenon of moral harassment and the
phenomenon of post-traumatic stress in health structures. The pressure and demanding conditions created due to the pandemic have cultivated a profitable ground for the escalation of these phenomena, which health professionals are receiving. Conclusions: It is clear that the health sector suffered a particularly big blow during the pandemic, not only in Greece, but worldwide. However, through this research, it became clear that the phenomenon of moral harassment and post-traumatic stress pre existed in the industry, long before the outbreak of the pandemic and the pandemic contributed to their greater manifestation. Thus, it is considered necessary to find and implement ways to de-escalate these behaviors related to the specific phenomena, both by the administration of the hospital units themselves, and by the governments themselves.