Αρχή της αναλογικότητας και Ελληνική Αστυνομία - Οριοθέτηση της αστυνομικής δράσης και εκπαίδευση του αστυνομικού προσωπικού
Principle of proportionality and Hellenic Police - Limitation of police action and training of police personnel
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Ράλλη, Ευαγγελία
Ημερομηνία
2023-03-28Επιβλέπων
Τζέμος, ΒασίλειοςΛέξεις-κλειδιά
Αναλογικότητα ; Προσφορότητα ; Αρχή της αναλογικότητας ; Αστυνομική δράση ; Αστυνομική εκπαίδευση ; Αναγκαιότητα ; Proportionality ; Appropriateness ; Necessity ; Police action ; Police trainingΠερίληψη
Η αρχή της αναλογικότητας αποτελεί γενική αρχή δικαίου, η οποία κατοχυρώνεται δημοκρατικά στο εθνικό Σύνταγμα και στο ενωσιακό δίκαιο, δεσμεύοντας κάθε έκφανση της κρατικής λειτουργίας. Φυσικό της χώρο αποτελεί η διακριτική ευχέρεια της περιοριστικής δημόσιας διοίκησης , στη δράση της οποίας θέτει τα άκρα όρια, αρτιώνοντας τη νομιμότητά της. Αναπτύσσεται σε συγκρουσιακό επίπεδο στο πεδίο των θεμελιωδών δικαιωμάτων, λειτουργώντας ως εξισορροπητικό εργαλείο. Το μοτίβο της επίκλησής της περιλαμβάνει την ύπαρξη θεμιτού δημόσιου σκοπού για τον περιορισμό έννομου συμφέροντος ή θεμελιώδους δικαιώματος, την προσφορότητα του περιοριστικού μέσου και την αναγκαιότητα αυτού. Η αρχή της αναλογικότητας αποκτά ρυθμιστικό ρόλο και τυγχάνει ευρείας εφαρμογής κατά την αστυνομική δράση, η οποία αποτελεί την κατεξοχήν έκφανση της περιοριστικής δημόσιας διοίκησης. Αιτιολογική βάση και αναγκαιότητα επίκλησής της αποτελεί η διττή αποστολή της Ελληνικής Αστυνομίας, η οποία επιδιώκει την εξασφάλιση των κοινών αγαθών της δημόσιας τάξης και ασφάλειας από τη μία πλευρά και την προστασία των έννομων συμφερόντων και θεμελιωδών δικαιωμάτων των πολιτών από την άλλη. Στόχος της παρούσας έρευνας είναι αρχικά να αποκρυσταλλωθούν τα στοιχεία της αναλογικότητας κατά την αστυνομική δράση, ώστε να καταστεί πιο εύκολη τόσο η επίκλησή της από τους αστυνομικούς, όσο και ο έλεγχος τυχόν απόκλισης από αυτήν. Στη συνέχεια, επιδιώκεται να εξεταστεί η πληρότητα της νομοθετικής και θεσμικής πρόβλεψης της αρχής της αναλογικότητας στη δράση των αστυνομικών, ώστε να αποτελεί απαράβατο γνώμονα των ενεργειών τους. Τέλος, ερευνάται η επάρκεια της παρεχόμενης αστυνομικής εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης ως προς την αρχή της αναλογικότητας, μέσω των υφιστάμενων Αστυνομικών Σχολών, διατυπώνοντας παράλληλα ανάλογα συμπεράσματα και προτάσεις, στην κατεύθυνση μιας περισσότερο εφαρμοσμένης προσέγγισης της εν λόγω αρχής κατά την αστυνομική δράση.
Περίληψη
The principle of proportionality is a general principle of law, which is democratically enshrined in the national Constitution and in European Union law, binding every manifestation of state function . Its natural space is the discretion of the restrictive public administration, in whose action it sets the extreme limits, enhancing its legitimacy. It develops at a conflicting level in the field of fundamental rights, acting as a balancing tool. The pattern of its invocation includes the existence of a legitimate public purpose for the limitation of a legal interest or fundamental right, the appropriateness of the restrictive instrument and its necessity. The principle of proportionality acquires a regulatory role and is widely applied during police action, which is the preeminent manifestation of restrictive public administration. The rationale and necessity of its invocation is the dual mission of the Hellenic Police, which seeks to ensure the common goods of public order and security on the one part and the protection of the legal interests and fundamental rights of citizens on the other. The purpose of this research is initially to crystallize the elements of proportionality during police action, so as to make it easier both to invoke it by the police officers, and to control any deviation from it. Next, it is sought to examine the completeness of the legislative and institutional provision of the principle of proportionality in the action of the police, so that it constitutes an inviolable guide to their actions. Finally, the adequacy of the provided police training and further training in terms of the principle of proportionality, through the existing Police Schools, is researched, at the same time formulating corresponding conclusions and proposals, in the direction of a more applied approach of the principle in police action.