Το θεσμικό πλαίσιο εκτέλεσης συμβάσεων δημόσιων έργων. Τα λιμενικά έργα. Η περίπτωση του Λιμένα Ηρακλείου
The institutional framework for the execution of public works contracts. Port works. The case of the Port of Heraklion
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Λυριντζάκης, Σταύρος
Ημερομηνία
2022-09Επιβλέπων
Giantsi, TheodoraΛέξεις-κλειδιά
Θεσμικό πλαίσιο ; Δημόσια έργα ; Λιμενικά έργα ; Συμβάσεις δημοσίου ; Λιμένας Ηρακλείου ; Νόμος 4412 ; Νομοθεσία δημοσίων έργωνΠερίληψη
Η παρούσα εργασία επικεντρώνεται στην Νομοθεσία Εκτέλεσης των Δημοσίων Έργων. Γίνεται αναφορά στους σχετικούς Νόμους από το 1932 μέχρι και σήμερα με τον Νόμο 4412/16 όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει και με τον οποίο έγινε πλήρη
προσαρμογή με τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες και αναφέρεται σε όλα τα επίπεδα των Συμβάσεων (Έργα, Μελέτες, Προμήθειες, Παροχή Υπηρεσιών κλπ.). Για την πληρότητα του θέματος γίνεται αναφορά στις διαφορές Δημόσιων και Ιδιωτικών Έργων και στα Λιμενικά Έργα. Ως ένα παράδειγμα εφαρμογής της Νομοθεσίας έχει επιλεγεί ένα Λιμενικό έργο, το οποίο κατασκευάστηκε την περίοδο 1997-98 στο Λιμάνι Ηρακλείου και το οποίο στην συνέχεια υπέστη σοβαρές ζημιές λόγω των λαθών που έγιναν κατά την σύνταξη της μελέτης και των παραμέτρων που ελήφθησαν για την υλοποίηση της, αλλά και στην συνέχεια της κατασκευής και λειτουργίας του, που οδήγησαν αρχικά στην κατάρρευση τμήματος του και στην συνέχεια στην Δικαιοσύνη στελέχη τόσο των υπηρεσιών εκπόνησης της μελέτης και επίβλεψης του έργου όσο και του Αναδόχου εκτέλεσής του, τα οποία τελικά όλα αθωώθηκαν στην δίκη που έγινε το 2004, όσο αφορά τα κακουργήματα διότι ότι είχαν εγκαίρως ενημερώσει τον Κύριο του Έργου (Λιμενική Επιτροπή Ηρακλείου) για την ζημιά που είχε υποστεί το έργο και είχαν ζητήσει την άμεση αποκατάσταση της και για τα πλημμελήματα λόγω της παραγραφής τους. Τα κυρίως προβλήματα που διαφάνηκαν είναι αφενός το γεγονός ότι στα Δημόσια Έργα δεν τηρείται κατά γράμμα η Κείμενη Νομοθεσία και αφετέρου η εμπλοκή του Φορέα στον οποίο ανήκει η Διευθύνουσα Υπηρεσία ενός έργου στην διοίκηση του έργου. Ως λύση στο πρώτο σκέλος θα ήταν το Κράτος να ακολουθήσει είτε την τακτική της αύξησης των προσλήψεων στο Δημόσιο, είτε να συνεχίσει με τομές όπως τις τροποποιήσεις που έφερε με τον Ν4412/16 και τον Ιδιωτικό Φορέα Επίβλεψης.
Όσο δε αφορά την Μελέτη ενός έργου, μακράν η καλύτερη επιλογή για μια Τεχνική Υπηρεσία είναι η πλήρη ανάθεση της σε εξειδικευμένα Μελετητικά Γραφεία. Σχετικά με το δεύτερο σκέλος, η καθιέρωση ανεξάρτητου Πρωτοκόλλου για τα υλοποιούμενα έργα, θα ανεξαρτοποιούσε και θα απέμπλεκε την Διευθύνουσα Υπηρεσία ενός έργου, από την Διοίκηση του φορέα που αυτή ανήκει. Τέλος γίνεται αναφορά και στον Ν4413/16 περί Σύναψη Συμβάσεων Παραχώρησης, ενώ έχουν παρατεθεί και όλες οι Ελληνικές Τεχνικές Προδιαγραφές (ΕΤΕΠ), οι οποίες έχουν πλέον εναρμονιστεί πλήρως με τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες και η τήρηση τους είναι υποχρεωτική σε όλα τα Δημόσια Έργα.
Περίληψη
The present study focuses on Public Works Execution Legislation with reference to the relevant Laws from year 1932 until today, with Law 4412/16 as amended and in force and with which full adaptation was made to the European Directives and it refers to all levels of Contracts (Projects, Studies, Supplies, Provision of Services etc.). For the completeness of the study, are detaily mentioning the differences between Public and Private Projects and Port Projects. As a case study for the application of the relevant Legislation, a Port project has been chosen. The project was constructed in the period 1997-98 in the Port of Heraklion and was subsequently suffered serious damages due to the mistakes made during the drafting of the study and the parameters taken for its implementation, but also in the continuation of its construction and operation, which initially led to the collapse of a part of it and to the Justice officials of all relevant parts. Finally all of them were acquitted in the trial that took place in 2004, as far as the felonies are concerned because they had timely informed the Project Owner (Heraklion Port Authority) about the damage the project had suffered and had requested immediate restoration of it and for the misdemeanors due to of their statute of limitations.
The main problems that became apparent are, on the one hand, the fact that in Public Projects the Existing Legislation is not followed to the letter, and on the other hand, the involvement of the Body to which the Managing Service of a project belongs in the administration of the project. As a solution to the first part, the State would either follow the tactic of increasing public recruitment or continue with cuts such as the amendments brought by Law 4412/16 and the Private Supervisory Body. As far as the Study of a project is concerned, by far the best option for a Technical Service is to fully assign it to specialized Research Offices. Regarding the second part, the establishment of an independent Protocol for the implemented projects, would make the Managing Service of a project independent and disengaged from the Administration of the institution to which it belongs. Finally, there is reference to Law 4413/16 on Concession Contracts with a list of all the Greek Technical Specifications (ETEP), which have now been fully harmonized with the European Directives and thus their observance is mandatory for all Public Projects.