dc.contributor.advisor | Τράπαλη, Μαρία | |
dc.contributor.author | Ιβανούδη, Ελένη | |
dc.date.accessioned | 2023-07-11T09:13:13Z | |
dc.date.available | 2023-07-11T09:13:13Z | |
dc.date.issued | 2023-07-07 | |
dc.identifier.uri | https://polynoe.lib.uniwa.gr/xmlui/handle/11400/4623 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26265/polynoe-4461 | |
dc.description.abstract | Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) συχνά συνδέεται με
έννοιες όπως μαθησιακές δυσκολίες, δυσλεξία και χαμηλή σχολική επίδοση. Τα
αποτελέσματα πολλών ερευνών, επιβεβαιώνουν τη θέση αυτή, αφού διαπίστωσαν πως
τα παιδιά με ΔΕΠΥ εμφανίζουν μαθησιακές δυσκολίες τόσο στην ανάγνωση όσο και στη
γραφή, σημειώνουν χαμηλότερες επιδόσεις σε σχολικές δοκιμασίες ενώ παραπέπονται
συχνότερα σε φορείς Ειδικής Αγωγής (DuPaul & Stoner, 2003; Παπαδάτος, 2010).
Αντικείμενο της παρούσας εργασίας αποτελεί η ανίχνευση των αναγνωστικών,
φωνολογικών, γραπτών και ορθογραφικών ικανοτήτων δύο παιδιών με ΔΕΠΥ και η
σύγκρισή τους με παιδιά τυπικής ανάπτυξης. Για τον σκοπό αυτό χορηγήθηκαν σε δείγμα
τεσσάρων μαθητών της τρίτης τάξης του δημοτικού, εκ των οποίων οι δύο είναι
διεγνωσμένοι με ΔΕΠΥ, μία σειρά από δοκιμασίες: raven’s coloured progressive matrices,
δοκιμασία εκφραστικού λεξιλογίου, Τεστ ανάγνωσης-Τεστ Α, δοκιμασίες φωνολογικής
ενημερότητας, καθ’υπαγορευση και αυθόρμητη γραφή, κλίμακα αξιολόγησης της
ορθογραφίας και το τεστ ανίχνευσης αναγνωστικής ικανότητας. Τα αποτελέσματα έδειξαν
πως σε όλες τις δοκιμασίες η επίδοση των παιδιών με ΔΕΠΥ ήταν εμφανώς χαμηλότερη σε
σύγκριση με τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης και επιβεβαίωσαν την υπόθεσή μας. Σύμφωνα,
λοιπόν, με τα δεδομένα που συλλέχθηκαν, προκύπτει ότι τα παιδιά µε ΔΕΠΥ
παρουσιάζουν φτωχότερο λεξιλόγιο σε σχέση με τους συνομιλίκους τους, ενώ
αντιμετωπίζουν σημαντικές δυσκολίες στην ανάγνωση. Παράλληλα, η απόδοσή τους στις
δοκιμασίες φωνολογικής επίγνωσης ήταν οριακά χαμηλή, ενώ δυσκολίες παρατηρήθηκαν
στην γραμματική και το συντακτικό. Συγχρόνως, σημειώθηκε δυσκολία στο σχηµατισµό
των ρηµάτων σε χρόνους και των επιθέτων σε γένη και αριθµούς. Τα παραπάνω
αποτελέσματα συγκλίνουν με την κλινική εικόνα της ΔΕΠΥ και των ΕΜΔ.
Λέξεις κλειδιά: ΔΕΠΥ, ανάγνωση, φωνολογική ενημερότητα, ορθογραφία, λεξιλόγιο,
γραπτή έκφραση, συννοσηρότητα, μαθησιακές δυσκολιες, αποτελέσματα έρευνας. | el |
dc.format.extent | 81 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής | el |
dc.publisher | Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.) | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές | * |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | ΔΕΠΥ | el |
dc.subject | Μαθησιακές δυσκολιες | el |
dc.title | Ανίχνευση μαθησιακών δυσκολιών σε δύο παιδιά με ΔΕΠΥ. Σύγκριση με παιδιά τυπικής ανάπτυξης. | el |
dc.title.alternative | Detection of learning difficulties in two children with ADHD. Comparison with typically developing children. | el |
dc.type | Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία | el |
dc.contributor.committee | Καρκαλούσος, Πέτρος | |
dc.contributor.faculty | Σχολή Επιστημών Υγείας & Πρόνοιας | el |
dc.contributor.department | Τμήμα Βιοϊατρικών Επιστημών | el |
dc.contributor.master | Παιδαγωγική μέσω Καινοτόμων Τεχνολογιών και Βιοϊατρικών Προσεγγίσεων | el |
dc.description.abstracttranslated | Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is often associated with concepts such as
learning disabilities, dyslexia and low school performance. The results of several studies
confirm this position, as they found that children with ADHD have learning difficulties both
in reading and writing, perform lower on school tests and are more often referred to special
education services (DuPaul & Stoner, 2003; Papadatos, 2010). The purpose of the present
study is to detect the reading, phonological, writing and spelling abilities of two children
with ADHD and to compare them with typically developing children. To achieve this
purpose, a sample of four third-grade elementary school students, two of whom are
diagnosed with ADHD, were administered a series of tests: raven's coloured progressive
matrices, expressive vocabulary test, Reading test-Test A, phonological awareness tests,
dictated and spontaneous writing, spelling test and the reading ability detection test. The
results showed that in all tests the performance of children with ADHD was markedly lower
compared to typically developing children and confirmed our hypothesis. According to the
data collected, it can be concluded that children with ADHD have a poorer vocabulary than
their peers and have significant difficulties in reading. At the same time, their performance
in phonological awareness tests was marginally low, while difficulties were observed in
grammar and syntax. In addition, difficulty in understanding the formation of verbs in
tenses and adjectives in genders and numbers was noted. These results are in line with the
clinical picture of ADHD and SLD.
Key words: ADHD, reading, phonological awareness, spelling, vocabulary, writting,
comorbidity, learning difficulties, research results | el |