Η αντίληψη των γονέων για την συναισθηματική κακοποίηση από φορείς του παιδικού σταθμού και η σχέση της με τις γονικές πρακτικές
The parental comprehension of emotional maltreatment by the preschool educators and how is it influenced by their personal parenting
Λέξεις-κλειδιά
Γονικές πρακτικές ; Παιδικοί σταθμοί ; Προσχολική ηλικία ; Αντίληψη γονέων ; Συναισθηματική κακοποίηση παιδιούΠερίληψη
Η παιδική κακοποίηση είναι ένα θέμα το οποίο επηρεάζει την συναισθηματική και
νοητική ανάπτυξη των παιδιών. Συγκεκριμένα, όσον αφορά την συναισθηματική κακοποίηση, η
οποία ήταν και η πιο συχνή μορφή κακοποίησης, τα παιδιά που την έχουν βιώσει να εμφανίσουν
συμπτώματα μετατραυματικού στρες, κατάθλιψη και εγκληματική συμπεριφορά. Η επιρροή των
γονέων είναι σημαντική καθώς είναι οι πρώτοι φορείς κοινωνικοποίησης των παιδιών αλλά και
ανταλλαγής συναισθημάτων, επομένως μπορούν να αναγνωρίζουν καλύτερα τα συναισθήματα
των παιδιών τους. Επιπροσθέτως, ανταλλαγή συναισθημάτων και εμπειριών υπάρχει ανάμεσα
και στους φορείς της εκπαίδευσης και τα παιδιά, με αποτέλεσμα να επηρεάζονται τα παιδιά. Με
βάση έρευνες που αναφέρονται και στην παρούσα έρευνα είναι γνωστό ότι μπορεί να υπάρξει
κάποια μορφή κακοποίησης στους παιδικούς σταθμούς, για παράδειγμα η «καρέκλα της
σκέψης» και άλλες μορφές συναισθηματικής κακομεταχείρισης.
Σκοπός της παρούσας έρευνας, ήταν να μελετηθεί το αν οι γονείς κατανοούν την ύπαρξη
συναισθηματικής κακοποίησης από φορείς του παιδικού σταθμού και αν οι πρακτικές τους
μπορούν να επηρεάζουν την κατανόηση αυτή. Τα δευτερεύοντα ερωτήματα ήταν αν η ηλικία και
το μορφωτικό επίπεδο μπορούν να επηρεάσουν τις γονικές πρακτικές.
Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε ήταν ποσοτική με την χρήση ερωτηματολογίων που
δημοσιοποιήθηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Για την συλλογή των δεδομένων
χορηγήθηκαν α) η Υποκλίμακα Συναισθηματικής Κακομεταχείρισης (Psychological
Maltreatment Subscale of the Student Alienation Trauma Scale, SATS) που διεξάχθηκε από
τροποποιημένες ερωτήσεις της κλίμακας Αποξένωσης των μαθητών λόγω Ψυχικού Τραύματος,
και αφορούσε τον βαθμό κατανόησης των γονέων για την συναισθηματική κακοποίηση και β) το
Ερωτηματολόγιο των Γονικών Πρακτικών (Childhood Parenting Questrionnaire (CECPAQ).
Από τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας φάνηκε ότι δεν υπάρχει κάποια συσχέτιση,
όσον αφορά την αντίληψη των γονέων, με καμία γονική πρακτική. Εν συνεχεία των ερευνητικών
ερωτημάτων δεν φάνηκε να υπάρχει κάποια συσχέτιση με το μορφωτικό επίπεδο, όπως επίσης
και με την ηλικία των γονέων.
Επομένως, γίνεται κατανοητό ότι το παρόν ερευνητικό θέμα χρήζει παραπάνω μελέτης,
καθώς δεν υπάρχει κάποια συσχέτιση με τις γονικές πρακτικές και την αντίληψη των γονέων. Ο
λόγος για τον οποίον μπορεί τα αποτελέσματα να ήταν αρνητικά, είναι είτε διότι μπορεί εν τέλη
να μην υφίσταται συναισθηματική κακοποίηση από φορείς του παιδικού σταθμού είτε διότι δεν
υπάρχει κάποια συσχέτιση με τις συγκεκριμένες πρακτικές. Ωστόσο μπορεί αν μελετηθεί
κάποιος άλλος παράγοντας όπως για παράδειγμα ο χρόνος που περνάνε οι γονείς μαζί με τα
παιδιά τους ή το οικονομικό επίπεδο της οικογένειας τα αποτελέσματα να είναι διαφορετικά.
Περίληψη
Child abuse is an issue that affects children's emotional and cognitive development.
Specifically, with regard to emotional abuse, which was the most common form of abuse,
children who have experienced it may experience symptoms of post-traumatic stress, depression
and criminal behaviour. The influence of parents is important as they are the first agents of
socialisation of children and also of sharing emotions, so they are better able to recognise their
children's emotions. In addition, there is also an exchange of feelings and experiences between
the education providers and the children, which has an impact on them. Based on research
reported in this study, it is known that some form of abuse can occur in nurseries, for example,
'thinking chair' and other forms of emotional abuse. It is necessary, in conclusion, to study
whether parents can perceive the existence of a similar abusive environment in the nursery based
on their own parenting practices.
The purpose of this study was to investigate whether parents understand the existence of
emotional abuse by daycare providers and whether their practices can influence this
understanding. The secondary questions were whether age and educational level can influence
parental practices.
The survey was quantitative, using questionnaires that were published on social
media. Data collection was administered a) the Psychological Maltreatment Subscale of the
Student Alienation Trauma Scale (SATS) conducted from modified questions of the Student
Alienation Trauma Scale (SATS), and concerned the degree of parents' understanding of
emotional maltreatment; and b) the Childhood Parenting Questionnaire (CECPAQ), which
consisted of 54 questions and five different parenting practices (Support, Reinforcement,
Organization, Harsh Discipline, Positive Discipline).
The results of the present study showed that there is no correlation, in terms of parental
perception, with any parental practice. Subsequent to the research questions, there did not seem
to be any correlation with the educational level, as well as with the age of the parents.
Therefore, it is understood that the present research topic needs further study, as there is
no correlation with parental practices and perception. The reason why the results may have been
negative is either because there may ultimately be no emotional abuse by daycare providers or
because there is no correlation with these practices. However, it may be that if another factor is
studied, such as the time parents spend with their children or the economic level of the family,
the results may be different.