Η συμβολή του ηγέτη – διευθυντή στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών
The principal’s leader in education contribution to teachers’ professional development
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Λούρμπας, Σταμάτιος
Ημερομηνία
2023-06-15Επιβλέπων
Chalikias, MiltiadisΛέξεις-κλειδιά
Κίνητρα ; Αλλαγή στάσης εκπαιδευτικών ; Ηγεσία ; Διευθυντής ; Επιμόρφωση ; Επιμόρφωση εκπαιδευτικών ; Επαγγελματική ανάπτυξη ; Εκπαίδευση ενηλίκων ; Δια βίου μάθησηΠερίληψη
Η παρούσα έρευνα με τίτλο «Η συμβολή του ηγέτη διευθυντή στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών» στο πλαίσιο της διπλωματικής εργασίας στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Δημόσια Οικονομική και Πολιτική» του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Ο κύριος σκοπός ήταν να διαπιστωθεί αν οι διευθυντές, ως ηγέτες, ενθαρρύνουν τα κίνητρα των εκπαιδευτικών για επαγγελματική ανάπτυξη. Τα δεδομένα που συλλέχθηκαν, αφορούσαν σε ερωτηματολόγια και συνεντεύξεις. Η ανάλυση των ποσοτικών δεδομένων υποστηρίχθηκε από το λογισμικό πρόγραμμα SPSS. Η ανάλυση των συνεντεύξεων θα συμβάλλει στη τριγωνοποίηση των αποτελεσμάτων της έρευνας. Στόχος ήταν να προκύψει ένα έγκυρο και αξιόπιστο δείγμα και να δημιουργηθεί ένα σαφές συμπέρασμα για τον τρόπο και το βαθμό επιρροής των ηγετών διευθυντών των σχολικών μονάδων προς τους εκπαιδευτικούς ηλεκτρολόγους μηχανικούς στο περιβάλλον του σχολείου για την εμπλοκή τους σε προγράμματα που αφορούν στην επαγγελματική τους ανάπτυξη. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι ηγέτες διευθυντές, είναι ο βασικός τύπος ηγέτη που επηρεάζει τους εκπαιδευτικούς προς αυτή τη κατεύθυνση. Πιο συγκεκριμένα, η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στην έρευνα, θεωρεί πως το υποστηρικτικό και το δημοκρατικό στυλ, είναι αυτό που υπερισχύει στους διευθυντές τους, χωρίς όμως όπως φαίνεται να έχει ιδιαίτερη σημασία το στυλ διοίκησης, προς τη σχετική επιρροή τους προς αυτούς. Αξιοσημείωτο είναι ότι
υπάρχει αλλαγή στάσης των εκπαιδευτικών ως προς τις μεθόδους και τις προσεγγίσεις τους στη διδασκαλία μετά την συμμετοχή τους σε σχετικά προγράμματα έπειτα από την παρακίνηση τους από το διευθυντή της σχολικής μονάδας που υπηρετούν. Το γεγονός αυτό αναδεικνύει τη σημαντικότητα της παρότρυνσής τους από τους διευθυντές για συμμετοχή σε αντίστοιχα προγράμματα περί επαγγελματικής ανάπτυξης σε ένα επαγγελματικό περιβάλλον όπου λειτουργεί ως οργανισμός μάθησης. Η βασική παρακίνηση των διευθυντών βασίζεται στη χρήση των κινήτρων που αφορούν στην παρότρυνση για κοινωνική συμμετοχή και ικανοποίηση, αλλά και σε αυτά που αφορούν στα οικονομικά, ειδικά όταν αυτά οδηγούν σε επαγγελματική εξέλιξη. Τέλος, τα
δημογραφικά που αφορούν στο φύλο, τη σχέση εργασίας και την ηλικία φαίνεται πως έχουν στατιστική διαφορά στην αλλαγή συμπεριφοράς πριν και μετά τη συμμετοχή τους σε σχετικό πρόγραμμα επαγγελματικής ανάπτυξης. Το ίδιο συμβαίνει και σε ότι αφορά την κοινωνική τους ικανοποίηση και την επαγγελματική τους εξέλιξη αντίστοιχα.
Περίληψη
The present research is entitled as "The contribution of the school leaders - principals to the teachers’ professional development" in the context of the diploma thesis in the Master in Science program, "Public Economics and Policy" of the University of West Attica. The main purpose was to identify whether principals, as leaders, encourage teachers' motivation for professional development. The collected data consisted of questionnaires and interviews. The SPSS software program supported the analysis of quantitative data. The analysis of the interviews contribute to the triangulation of the research results. The aim of this action was to obtain a valid and reliable sample in order to have a clear conclusion on the method(s) and degree of influence that the school leaders have towards the electrical engineers’ teachers concerning their involvement in programs, related to their professional development. According to the results of the survey, principals are the main type of leader that may influence teachers in this direction. Specifically, most of the teachers who participated in the survey believe that the supportive and democratic style
is the style that mostly prevails in their principal’s attitude in leadership. Nevertheless, the management style does not seem to matter much, towards their relative influence on them. It is noteworthy that there is a change in teachers' attitude towards their methods and approaches to teaching after their participation in relevant programs. Consequently, this occurs due to their motivation by the school’s principal. Additionally, this highlights the importance of their encouragement by the leaders to participate in corresponding professional development programs in a professional environment that operates as a learning organization. The main motivations relate to their concern of social participation and satisfaction. Also, the financial aspect, especially when these lead to professional development seems to have a significant role to motivate them in engaging in such programmes. Finally, demographics related to gender, employment relationship and age seem to have a statistical difference in behaviour change before and after their participating in a relevant professional development program. The same occurs for their social satisfaction and their professional development respectively.