Η συμμετοχή των Ενόπλων Δυνάμεων στην εκπόνηση και εκτέλεση αναπτυξιακών προγραμμάτων στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-20: η σύγκρισή τους με τις προηγούμενες διαχειριστικές περιόδους και οι προκλήσεις εξέλιξής τους ενόψει της διαχειριστικής περιόδου 2021-27
The participation of the Armed Forces in the elaboration and execution of development programs within the framework of the NSRF 2014-20: their comparison with the previous management periods and the challenges of their development in view of the management period 2021-27
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Χατζής, Ιωάννης
Date
2024-01-31Advisor
Μπαμπαλιούτας, ΛάμπροςKeywords
Ένοπλες δυνάμεις ; ΔΙΔΕΑΠ ; Πολιτική προστασία ; Κοινωνική προσφορά ; Πολιτική συνοχής ; ΕΣΠΑAbstract
Η Περιφερειακή Πολιτική ή Πολιτική Συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπηρετεί την αρμονική ανάπτυξη, την οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή του ευρωπαϊκού χώρου. Προς την κατεύθυνση αυτή, από το 1988, θεσπίστηκαν τα πολυετή δημοσιονομικά πλαίσια, με τα οποία τα Διαρθρωτικά Ταμεία της Ένωσης, συνεργάζονται για την προώθηση της περιφερειακής ανάπτυξης. Στο πλαίσιο αυτό μέχρι σήμερα έχουν υλοποιηθεί πέντε προγραμματικές περίοδοι και ήδη έχει αρχίσει η έκτη. Οι Ένοπλες Δυνάμεις για πρώτη φορά συμμετείχαν στην τέταρτη (2007-2013) και πολύ περισσότερο στην πέμπτη (2014-2020) προγραμματική περίοδο, προτείνοντας δράσεις οι οποίες εντάχθηκαν σε πράξεις και χρηματοδοτήθηκαν από το ΕΣΠΑ.
Αντικείμενο της εργασίας είναι η καταγραφή της συμμετοχής των Ενόπλων Δυνάμεων στα προγράμματα του ΕΣΠΑ, η σύγκριση αυτής της συμμετοχής μεταξύ των διαχειριστικών περιόδων και η διερεύνηση των προϋποθέσεων περαιτέρω εξέλιξής της ενόψει της περιόδου του Γ΄ ΕΣΠΑ (2021-2027). Στο πλαίσιο αυτό, μελετήθηκε το κανονιστικό πλαίσιο της ΕΕ για τον τρόπο συνεργασίας των Ταμείων και το εθνικό θεσμικό πλαίσιο για την υλοποίηση των στόχων σε κάθε προγραμματική περίοδο, προκειμένου να γίνει κατανοητή η λειτουργία του πολύπλοκου μηχανισμού του ΕΣΠΑ. Αντλήθηκαν στοιχεία από την ιστοσελίδα της Διεύθυνσης Διαχείρισης Ευρωπαϊκών Αναπτυξιακών Προγραμμάτων (ΔΙΔΕΑΠ) του Υπουργείου Άμυνας αλλά και από τη «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» με τα ενταγμένα έργα στο Α΄, Β΄ και Γ΄ ΕΣΠΑ με δικαιούχο τις Ένοπλες Δυνάμεις. Στα συμπεράσματα διαπιστώθηκε ότι κατά το Β΄ ΕΣΠΑ, η συμμετοχή των Ενόπλων Δυνάμεων, είναι κατά πολύ μεγαλύτερη σε σχέση με το Α΄ ΕΣΠΑ. Διαπιστώθηκε επίσης, ότι οι Ένοπλες Δυνάμεις, δεν συμμετέχουν στον σχεδιασμό των ΕΣΠΑ ούτε αποτελούν αρμόδιο φορέα Επιχειρησιακού Προγράμματος. Η συμμετοχή τους αφορά στην υλοποίηση έργων, ως δικαιούχος, σύμφωνα με τους όρους και τους στόχους του εκάστοτε αναπτυξιακού σχεδίου της χώρας. Το βασικό συμπέρασμα είναι ότι είναι απαραίτητη η διάχυση της γνώση της λειτουργίας του ΕΣΠΑ και των στόχων του, έτσι ώστε η γνώση αυτή να υποβοηθήσει στην εκπόνηση προτάσεων που θα συνάδουν με τους στόχους και στην αποτελεσματικότερη απορρόφηση των κονδυλίων. Ειδικότερα η γνώση, από τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, των πολιτικών και των στόχων της ΕΕ, αλλά και της λειτουργίας των χρηματοδοτικών εργαλείων της, θα δημιουργήσει το αναγκαίο υπόβαθρο, τις απαραίτητες προϋποθέσεις, για την παραγωγή στοχευμένων προτάσεων, την ωρίμανσή τους και την υλοποίησή τους, στο πεδίο της καινοτομίας η οποία αποτελεί το μεγάλο στοίχημα της Χώρας.
Abstract
The EU’s Regional Policy or Cohesion Policy serves the harmonious devel-opment, the economical, social and territorial cohesion of the European area. To that direction, since their introduction in 1988, the multiannual financial frameworks, in cooperation with the Union’s Structural Funds, have been promoting the regional development. In this framework, five programming periods have been implemented so far while the sixth one is already in progress. The Armed Forces participated for the first time in the fourth period (2007-2013) and much more in the fifth one (2014-2020), proposing actions which were incorporated in acts and funded by NSRF. The scope of the work is to record the Armed Forces’ participation in the NSRF programmes, to compare this participation between the management periods and to investigate the conditions for further development in view of the 3rd NSRF period (2021-2027). In this framework, the EU regulatory framework has been studied on the manner of cooperation between the Funds and the national institutional framework on the implementation of the objectives in each programming period so that the op-eration of the complex mechanism of the NSRF can be understood. Information was taken from the website of the European Development Program Management Direc-torate of the Ministry of Defense (DMEDP) as well as from the “TRANSPARENCY’ programme, with all the projects included in the 1st, 2nd and 3rd NSRF with the Armed Forces as beneficiaries. In the conclusions it was found that the participation of the Armed Forces in the 2nd NSRF was much greater compared to the 1st NSRF. It was also found that the Armed Forces neither participate in the planning of the NSRF programmes nor are a competent entity of the Operational Program. Their participation concerns the implementation of projects, as a beneficiary, in accordance with the terms and the objectives of the country’s respective development programme. The main conclu-sion is that it is important that the operation of the NSRF programme and its objec-tives be widely known so that this knowledge can assist in the development of pro-posals that will be consistent with the objectives and the effective absorption of the funds. More specifically, were the members of the Armed Forces aware of the EU policies and objectives as well as the operation of the Union financial instruments, they would have the necessary substratum, the necessary requirements, for the pro-duction of targeted proposals, their development and their implementation in the ar-ea of innovation, which constitutes the Country’s great objective.