Η οργανωσιακή αλλαγή ως παράγοντας ανάπτυξης των υπηρεσιών υγείας
Organisational change as a factor in the development of health services
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Βράκας, Γεώργιος
Ημερομηνία
2024-03Επιβλέπων
Γούλα, ΑσπασίαΛέξεις-κλειδιά
Οργανωσιακή αλλαγή ; Συμμετοχική ηγεσία ; Διοίκηση ολικής ποιότητας ; Συστήματα υγείαςΠερίληψη
Σκοπός της εργασίας ήταν η διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο η αλλαγή της ηγεσίας έχει τη δυνατότητα να συμβάλει στην περαιτέρω ανάπτυξη των υπηρεσιών υγείας μέσω της εφαρμογής προγραμμάτων Διοίκησης Ολικής Ποιότητας (ΔΟΠ).
Ιδιαίτερα σημαντικό κομμάτι της έρευνας συνιστά η μελέτη του περάσματος από το γραφειοκρατικό μοντέλο διοίκησης στο συμμετοχικό μοντέλο διοίκησης, με επίκεντρο τις υπηρεσίες υγείας. Απώτερος στόχος της συγκεκριμένης μελέτης ήταν με την ολοκλήρωση της να αναδείξει το ρόλο του συμμετοχικού μοντέλου διοίκησης στην ανάπτυξη ενός συστήματος διοίκησης ολικής ποιότητας (total quality management) για τις υπηρεσίες υγείας. Η εργασία ανέδειξε μια σειρά από τρόπους με τους οποίους οι οργανισμοί υγείας μπορούν να κάνουν τη μετάβαση από το γραφειοκρατικό στο συμμετοχικό μοντέλο διοίκησης. Κατόπιν εξέτασης διάφορων θεωρητικών μοντέλων οργανωσιακής αλλαγής η εργασία προτείνει την εφαρμογή του μοντέλου του Kotter για τη μετάβαση από το ιεραρχικό στο συμμετοχικό μοντέλο διοίκησης. Τα εμπόδια, που μπορεί να συναντήσει η ηγεσία κατά τη διάρκεια της οργανωσιακής αλλαγής, σχετίζονται κυρίως με ψυχολογικούς και οργανωσιακούς παράγοντες, όπως η κουλτούρα ή το εργασιακό κλίμα. Η εργασία μεταξύ άλλων ανέδειξε ότι μία εκ των κρισιμότερων οργανωτικών στρατηγικών, που συμβάλλει στη
βελτίωση των υπηρεσιών υγείας και που μπορεί να εφαρμοστεί αποτελεσματικά μέσω της μοντέλου συμμετοχικής ηγεσίας, είναι η ΔΟΠ. Με βάση τη βιβλιογραφία η συμμετοχική ηγεσία μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη προγραμμάτων ΔΟΠ, που
αποσκοπούν στη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας, μέσω της καλλιέργειας της δέσμευσης των εργαζομένων και μέσω της εμπλοκής της στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Τέλος η εργασία ανέδειξε ότι το συμμετοχικό μοντέλο διοίκησης προσφέρει ποικίλα πλεονεκτήματα κατά την ανάπτυξη και την εφαρμογή προγραμμάτων ΔΟΠ της οργανισμούς υγείας, όπως η βελτίωση της συνολικής ποιότητας, η αύξηση της ικανοποίησης των εργαζομένων και η ικανοποίηση των ασθενών.
Περίληψη
The aim of the study was to explore how leadership change has the potential to contribute to the further development of health services through the implementation of Total Quality Management (TQM) programmed. A particularly important part of
the research is the study of the transition from a bureaucratic model of management to a participatory model of management, with a focus on health services. The ultimate objective of this study was to highlight the role of the participatory management
model in the development of a total quality management system for health services. The study highlighted several ways in which health care organizations can make the transition from a bureaucratic to a participatory management model. After examining
various theoretical models of organizational change, the paper proposes the application of Kotter's model for the transition from hierarchical to participatory management model. The obstacles that leadership may encounter during organizational change are mainly related to psychological and organizational factors, such as culture or work climate. Among other things, the study highlighted that one of the most critical organizational strategies that contributes to the improvement of health services and that can be effectively implemented through a participative leadership model is TQM. Based on the literature, participatory leadership can contribute to the development of TQM programmes aimed at improving the quality of health services by cultivating employee engagement and involving them in the decision-making process. Finally, the paper showed that the participatory management model offers various advantages when developing and implementing TQM programs in health care organizations, such as improving overall quality, increasing employee satisfaction and patient satisfaction.